החוק נגד צריכת זנות אושר בכנסת

החוק, הקובע שצריכת זנות הינה איסור פלילי, מטיל עונש קנס על צרכני זנות. כמו כן תלווה להצעת החוק תכנית לשיקום מי שנפלו למעגל הזנות, "עוגן בתהליך מיגון הזנות"

חדשות כיפה חדשות כיפה 31/12/18 14:36 כג בטבת התשעט

החוק נגד צריכת זנות אושר בכנסת
הפגנה נגד צריכת זנות, צילום: פלאש 90

מליאת הכנסת אישרה היום (ב') בקריאה שניה ושלישית את הצעת החוק להטלת קנסות על צרכני זנות. להצעת החוק תתלווה גם תכנית שיקום שתאושר בקרוב בממשלה. המטרה היא שילוב בין צמצום משמעותי של צריכת הזנות לבין טיפול יסודי במי שנפל למעגל הזנות.

ההצעה קובעת איסור פלילי על צריכת מעשה זנות ואיסור על הימצאות במקום המשמש למעשי זנות, במטרה לצרוך מעשה זנות. בצד העבירה נקבעה חזקה הניתנת לסתירה, לפיה יראו את מי שנמצא במקום המשמש בעיקר למעשי זנות (כגון בית בושת) כמי שמטרתו לצרוך מעשה זנות. הצעת החוק גובשה בעקבות המלצות של הוועדה הבינמשרדית לבחינת כלים לצמצום תופעת הזנות, בראשות מנכ"לית משרד המשפטים, שהמלצותיה הוגשו לשרת המשפטים בתחילת שנת 2018.  

על פי הצעת החוק, העבירה הפלילית תהיה עבירה מנהלית שבצידה קנס בגובה של 2,000 ₪, ובעבירה חוזרת בתוך שלוש שנים – 4,000 ₪. עם זאת, התביעה רשאית במקרים המתאימים להגיש כתב אישום בעבירה בהליך הפלילי הרגיל, אז יהיה העונש המקסימלי קנס בגובה 75,300 ₪. לאחר אישור החוק, שרת המשפטים תהא רשאית לקבוע בתקנות אמצעי חלופי לתשלום הקנס, כמו יציאה לסדנה שתגביר את המודעות בנוגע לנזקים הנגרמים לאנשים במעגל הזנות והקניית ידע בנושא כדי למנוע את הישנות העבירה.

יוזמת החוק, ח"כ שולי מועלם רפאלי, אמרה כי "שנים של עבודה קשה הגיעו היום לסיומם. מדינת ישראל קבעה היום קביעה מוסרית היסטורית בה אנו מוקיעים זנות ופועלים לשיקום נשים גברים ובני נוער שנקלעו למעגל של תעשיית הניצול הקשה הזו. זנות היא לא קריירה או אידאל תעסוקתי, אלא מציאות קשה של מצוקה וניצול . מי שנמצא בזנות הגיע לשם עקב נסיבות חיים קשות. חוק זה הינו עוגן בתהליך מיגור הזנות".

ח"כ עליזה לביא (יש עתיד), מיוזמות החוק, מסרה: "זוהי שעת רצון יוצאת דופן, שתוביל לשינוי דרמטי. רגע מרגש, ערכי ומכונן המגדיר את מדינת ישראל כחברה, מי אנחנו ומה הערכים שלנו. אני שמחה ששלוש שנים לאחר שקיבלתי על עצמי את השליחות לעמוד בראש ועדת המשנה, ושש שנים לאחר שהרחבתי את סמכות הוועדה לעסוק גם בנושא המאבק בזנות - הבאנו את הבשורה. ישראל מצטרפת לשורה של מדינות שהבהירו שצריכת זנות היא נורמה פסולה, שהשלכותיה הרסניות".

עוד הוסיפה ח"כ לביא: "רגע לפני שאנו פותחים את השמפניה, העיסוק בנושא לא תם ולא נשלם ודרך ארוכה ומאתגרת לפנינו. החוק יכנס לתוקף רק עוד שנה וחצי  שבה משרדי הממשלה יפעלו להשלמת שני המרכיבים המשמעותיים הנוספים: שיקום וחינוך. אני מחויבת להמשיך ולוודא שהחוק יפעל בשלמותו ויגן על שיקומם, ביטחונם ובריאותם של כלל הנמצאים על רצף הזנות. וכן להקמת תוכניות חינוכיות ייעודיות להעלאת המודעות למניעת התופעה עוד מגיל צעיר. אני משוכנעת שבאמצעות שילוב של אכיפה אפקטיבית, סל שיקום מתאים, חינוך והגברת המודעות הציבורית - נצמצם בצורה דרמטית את היקפי תופעת הזנות בישראל".

שרת המשפטים, איילת שקד: "צריכת זנות היא מעשה פסול מוסרית שפוגע קשות במעמד האשה. גוף האשה אינו חפץ הניתן לכל המרבה במחיר. בחוק חשוב זה המדינה מתנערת באופן מובהק ממעשה פסול זה. אני מודה לחברתי למפלגה, ח"כ שולי מועלם, על תמיכתה והובלתה את הנושא בכנסת".