'חוק ההסדרה 2' אושר בקריאה טרומית

הצעת החוק של ח"כ סמוטריץ' וח"כ יואב קיש 'מרקם חיים בהתיישבות', נועדה להסדיר את כל המאחזים ביהודה ושומרון הנמצאים על אדמות מדינה. ח"כ סמוטריץ': "קורא לראש הממשלה ושר הביטחון לקדם את החוק במהירות האפשרית"

חדשות כיפה יהונתן קליין 19/12/18 13:41 יא בטבת התשעט

'חוק ההסדרה 2' אושר בקריאה טרומית
יהודה ושומרון, צילום: פלאש 90

הצעת חוק ״מרקם חיים בהתיישבות״ של ח״כ בצלאל סמוטריץ׳ (הבית היהודי-תקומה) וח"כ יואב קיש (ליכוד) אושרה היום (ד') בקריאה טרומית במליאת הכנסת. הצעת החוק נועדה לעגן בחקיקה את מעמדם המיוחד של יישובים ביהודה ושמרון הנמצאים על אדמות מדינה.

בדברי ההסבר לחוק נאמר: "במאי אשתקד התקבלה החלטת ממשלה על הקמת צוות ייעודי במשרד ראש הממשלה להסדרת יישובים שנבנו על אדמות מדינה. מדובר על ישובים שהוקמו לפני עשרות שנים בתמיכת הממשלה ובברכתה ומתגוררים בהם כששת אלפים משפחות. למרות זאת ההסדרה מתקדמת בעצלתיים.

"הצעת חוק 'מרקם חיים' מעגנת בחקיקה את מעמדם המיוחד של אותם יישובים תוך כדי תהליך ההסדרה המתארך. ראשית, קובעת ההצעה את חובתה של הממשלה להשלים את מהלכי ההסדרה בתוך שנתיים. שנית, נקבע כי בתקופת הביניים יזכו תושבי היישובים הצעירים למלוא השירותים המוניציפאליים להם זכאי כל אזרח. במציאות הנוכחית מבקר המדינה מבקש לאסור על הרשויות המקומיות להעניק שירותים מוניציפליים לאלפי המשפחות. חברת החשמל ומקורות מנועים מלהסדיר חיבורי חשמל ומים מסודרים,משרדי הממשלה מנועים מלתקצב תשתיות ומבני ציבור ועוד ועוד.

גבעת אסף. ארכיון

המאחז גבעת אסף. ארכיוןצילום: מרים אלסטר/פלאש 90

"כאמור, הצעת החוק מבקשת לקבוע כי בתקופת הביניים יזכו הישובים הצעירים למעמד של ישוב מוסדר לעניין קבלת שירותים. שלישית קובעת הצעת החוק שבתקופת הביניים שעד להשלמת הליכי ההסדרה יותלו כל הליכי האכיפה והצווים המנהליים ולא יבוצעו פעולות של יחידת הכיפה במנהל האזרחי בלא הנחיה ישירה של שר הביטחון או ראש הממשלה באישור הקבינט".

ההתיישבות הצעירה לא נולדה בחטא

שרת המשפטים איילת שקד אמרה בנאום במליאה: "בדמוניזציה שהשמאל מבקש לייצר להתיישבות הצעירה ביהודה ושומרון, נוצר הרושם כאילו מדובר בכמה "פרחחים" שעלו לקרקע תוך עימות עם חיילי צה"ל. וכעת, הם, השמאל, אנשי החוק והמשפט, מבקשים להיפרע מאותם פורעי חוק.
לא נערים ולא פרחחים. ההתיישבות הצעירה לא נולדה בחטא; לא הגיעו אליה במקרה; ולא התיישבו בה תוך נישול פלסטינים. רוב היישובים הוקמו כחלק ממהלך אסטרטגי מתואם עם ממשלת ישראל".

שקד הוסיפה כי "מאז שנכנסתי לתפקיד שרת המשפטים, פעלתי לחיזוק ההתיישבות ביהודה ושומרון ונורמליזציה של חיי התושבים שם. עשינו חריש עמוק. תשובות המדינה לבג"ץ השתנו ב-180 מעלות ועברנו משיח של פינוי לשיח של הסדרה; במקום לשאול מתי מפנים, אנחנו שואלים כיצד מסדירים. עצם העובדה שאנחנו עומדים כאן ומסדירים את ההתיישבות מוכיחה על ההצלחה של מדיניות הימין. 

"ביום חמישי האחרון פרסם היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט חוות דעת שמאמצת את "תקנת השוק", ובכך היא תביא להסדרה של למעלה מ-2,000 משפחות מחרב הפינוי. אלא שחוות הדעת לא פותרת את בעיית כל ההתיישבות הצעירה. לשם כך הגשנו את הצעת החוק".

ח"כ בצלאל סמוטריץ', שיזם את החוק ביחד עם ח"כ יואב קיש: "מדובר על יישובים שלמים שתלויים בין שמים וארץ. המועצות לא יכולות לקחת עליהם אחריות כיוון שהם אינם מוסדרים ואלפי משפחות לא מקבלות שירותים מינימליים של אזרח. מדינת ישראל הקימה התיישבות מפוארת ואחריותה לאפשר מרקם חיים נורמלי לתושביה.
אזרחי יהודה ושומרון הם שווי חובות הגיע הזמן שיהיו גם שווי זכויות. אני קורא לראש הממשלה ושר הביטחון לקדם את החוק במהירות האפשרית על מנת להעניק לאזרחים את המגיע להם. הממשלה הזו מחוייבת להסדרת ההתיישבות והמחויבות הזו לא יכולה להישאר רק ברמת הדיבורים. הגיע העת לעבור לשלב המעשים".

ח"כ יואב קיש, יו"ר שדולת ארץ ישראל ומיוזמי החוק: "יום חשוב להתיישבות. החוק להסדרת ההתיישבות הצעירה שלי ושל ח"כ בצלאל סמוטריץ' הוא חוק משמעותי מאוד שיביא להסדרה של ישובים רבים ביהודה ושומרון ויסייע לתפקודם היומיומי. הצעת החוק קובעת לוחות זמנים ברורים ליישום של החלטת קבינט שהתקבלה כבר והתחילה לפעול. לא ניתן לגורמים בעלי אינטרסיים לסכל או לעכב את יישום ההחלטה. כל הישובים נמצאים על קרקעות המדינה ללא יוצא מן הכלל ולכן הטענות על האג הן שקר גס במטרה לייצר דה לגיטימציה. ההתיישבויות יוסדרו ויקבלו את השירותים הבסיסיים שמגיעים להם כמו חשמל, מים, זו חובתנו".

בעקבות קידום החוק לגירוש משפחות מחבלים וחוק מרקם חיים, מברכים במפלגת האיחוד הלאומי ואומרים: "העברת חוקים אלו הם צעד ראשון לביטול מדיניות ההכלה וההסדרה ומעבר לכיוון של הכרעה. הטרור מבין רק שפה אחת - כוח. כפי שהחליט מרכז המפלגה אנו נמשיך לפעול ולקדם מענה בטחוני והתיישבותי לחיזוק ההתנחלויות וההיאחזות בכל ארץ ישראל ובהחזרת ההרתעה של מדינת ישראל כנגד הטרור" .