חוק גירוש משפחות מחבלים עבר בקריאה טרומית

החוק, אותו יזם ח"כ מוטי יוגב בעידוד השר בנט, מבקש לאפשר גירוש משפחות מחבלים בתוך יהודה ושומרון. היועמ"ש מנדלבליט הודיע כי הוא מתנגד לחוק. יוגב: "חוק מוסרי ממדרגה ראשונה שיציל חיים"

חדשות כיפה יהונתן קליין 19/12/18 12:44 יא בטבת התשעט

חוק גירוש משפחות מחבלים עבר בקריאה טרומית
הגברת ההרתעה. בנט ויוגב, צילום: פלאש 90

הכנסת אשרה היום (ד') בקריאה טרומית את הצעת החוק של הבית היהודי לגירוש משפחות מחבלים, ברוב של 69 מול 38 מתנגדים. החוק יאפשר לאלוף פיקוד מרכז לגרש משפחת מחבל, שפגע או ניסה לפגוע, מאזור מגוריה לאזור אחר ביהודה ושומרון - בתוך שבעה ימים ממועד הפיגוע.

ח"כ מוטי יוגב, ממגישי ההצעה אמר בדיון: "הסתמכנו בהצעה על התנגדות בג"ץ לגירוש ללבנון או לרצועת עזה בהיותן אישיות נפרדות מיו"ש. על כן, ביקשנו חוק גירוש וצו תיחום למשפחת המחבל, לדוג': משפחתו של המחבל שביצע את הפיגוע האכזרי בברקן תגורש משוויכה שבשומרון לדרום הר חברון. ערעור האב מפרנסתו, הרחקת האם מהחמולה המשפחתית והילדים- אחיי המחבל- יורחקו ממוסדות החינוך שלהם. זה כלי מרתיע ומוסרי שאין לי ספק שיצמצם פיגועים ויציל חיים.
הצעתנו נסמכת על המלצת שב"כ, רצופה לאורך כל השנים, שאמרו מניסיונם והערכתם, שגירוש מחבלים ובני משפחותיהם והרס בתי משפחות מחבלים – הם כלים מועילים בארגז ההרתעה של ישראל".

לדברי יוגב, "זהו חוק מוסרי ממדרגה ראשונה שבא לתת כלי מרתיע בידי מערכת הביטחון ומדינת ישראל, כלי שנועד להציל חיים".

שר החינוך וחבר הקבינט המדיני-ביטחוני, נפתלי בנט: ״צעד ענק בכיוון הנכון. ההצבעה כעת הייתה בחירה בין לשחרר את ידי חיילי צה״ל האזוקות במלחמה נגד הטרור לבין למצוא חן בעיני כמה משפטנים חיוורים באירופה. בחרנו נכון. למרות כל הלחצים התקשורתיים, המשפטיים והציבוריים, עמדנו בנחישות וביצענו את חובתנו - הגנה על ביטחון ישראל. 
זו רק תחילת הדרך של החזרת ההתרעה לישראל. יידע כל מחבל שמשפחתו תשלם את המחיר על מעשיו השפלים. נשיב את ההרתעה, כדי שישראל תחזור לנצח״. 

היועמ"ש מנדלבליט

היועמ"ש מנדלבליט. מתנגד בתוקףצילום: פלאש 90

נזכיר, כי היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, מתנגד להצעת החוק. בהודעה שפרסם בתחילת השבוע כתב: "הסמכות שמוצעת עתה לחוקק פוגעת פגיעה קשה בחירותם ובקניינם של בני המשפחה המיועדים לגירוש, וזאת בגין מעשה של בן משפחה אחר וללא הוכחת מסוכנות מהם עצמם. לכן קיימת מניעה חוקתית מקידום החקיקה המוצעת. בנוסף, ההצעה מעוררת קשיים משמעותיים במישור הבינלאומי".

עוד הוסיף מנדלבליט: "טענות כאלה ואחרות כאילו עמדת היועץ המשפטי לממשלה פוגעת כביכול בביטחון המדינה משוללות כל יסוד. היועץ המשפטי לממשלה ונציגיו פועלים יד ביד עם גופי הביטחון בסיוע לדרג המדיני בשמירה על ביטחון המדינה, תוך עמידה על אופייה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית הפועלת על פי דין".

 

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לחוק בישיבת סיעת הליכוד, והבהיר כי הוא תומך בו ויפעל להשלמת חקיקתו: "לדעתי תועלתו עולה על נזקו", אמר נתניהו. "המשפטנים אומרים שזה נוגד את ההלכה המשפטית כפי שהיא מוגדרת, והדבר הזה בוודאות יאותגר משפטית בהמשך, אבל אין לי שום ספק באפקטיביות של הכלי הזה". אמר ראש הממשלה. 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן