"חגית משה אמרה לי שהרבנים התאהבו בי. היא פעלה מתוך פחדנות פוליטית"

רגע לפני קו הסיום תוקף עופר ברקוביץ את יו"ר הבית היהודי בירושלים, "פחדה שאם היא תלך אתי יתנקמו בה". מנסה להרגיע את החשש משיתוף הפעולה עם חביליו. טוען לניסיונות לפגוע בטוהר הבחירות, ומשוכנע שהשר אלקין יצביע עבורו

חדשות כיפה משה ויסטוך 11/11/18 20:51 ג בכסלו התשעט

"חגית משה אמרה לי שהרבנים התאהבו בי. היא פעלה מתוך פחדנות פוליטית"
עופר ברקוביץ', צילום: רפי קוץ

יומיים לפני ההכרעה, סיפר הערב (ראשון) עופר ברקוביץ' בראיון ל'כיפה', את הצד שלו במשא ומתן הכושל עם הבית היהודי, ניסה להפיג את החשש מיוסי חביליו ותקף את יו"ר ש"ס ושר הפנים, אריה דרעי.

עופר, יומיים לפני הבחירות, נשאר לך עוד סיכוי להיבחר?

"אני מרגיש שאנחנו הולכים לנצח בביטחון הולך וגובר".

בציבור המסורתי והחילוני אחוזי ההצבעה לא צפויים להיות גבוהים, מרבית החרדים ככל הנראה יצביעו לליאון, ואפילו בבית היהודי חברו ליריב שלך, אז מאיפה אתה שואב את הביטחון הזה?

"במאמץ הגדלת אחוזי ההצבעה נעשית פעילות חסרת תקדים. בשבוע האחרון דפקו על דלתותיהם של עשרות אלפי מצביעים מהמגזר הכללי, והרבה מאוד אנשים, שחלקם לא יצא כלל להצביע בסיבוב הראשון, ייצאו הפעם להצביע. יש לנו מערך גדול של מתנדבים שפועלים כיום ויפעלו גם ביום הבחירות". לדבריו, "בימים האחרונים התחדד הקרב והקמפיינים מלמדים שיש לי אלטרנטיבה מסוכנת שתעביר את העיר לידיים לא ציוניות ועסקניות וזה גם מגביר את ההתגייסות של האנשים".

השר זאב אלקין

יצביע לברקוביץ? השר זאב אלקיןצילום: יוסי שוואב

"אלקין יצביע עבורי"

מלבד הציבור שאמור להיות בסיס התמיכה בו, משוכנע ברקוביץ כי גם באוכלוסיות אחרות שעל פניו יתמכו יותר ביריבו, קרי החרדיות והדתיות לאומיות, יהיו רבים שיצביעו עבורו ויכריעו את הכף לטובתו. "גם בציבור החסידי המצב טוב מבחינתי", הוא מנתח וטוען כי הוא "לא רואה אותם מצביעים ליאון, אחרי שאנשי דגל התורה קיללו אותם ובזו להם. אני מתכוון לשמור על מעמד האדמו"רים והציבור החסידי וכל אנשי אגודת ישראל, ובראשם יוסי דייטש, בהחלט יהיו שותפים שלי להובלת העיר".

בנוגע למצביעי זאב אלקין, טען יו"ר התעוררות כי "רבים מהמטה של אלקין עברו לעבוד איתנו", וכי "בהערכה גסה, לפי הבדיקות שלנו, ש-80% ממצביעי אלקין יצביעו לי". בנוסף לכך, הוא הפתיע, "אני יודע, או יותר נכון מאמין, שהשר אלקין בעצמו יצביע עבורי".

משה ליאון עם חגית משה

משה ליאון עם חגית משהצילום: יח"צ

בשבוע שעבר עוד נראה כאילו הבית היהודי, בראשותה של חגית משה, בדרך לתמוך בו, אך לקראת סוף השבוע השתנה הכיוון ולבסוף הוחלט לחבור למשה ליאון. "עם כל הכבוד לחגית משה", הוא סיפר, "היא בחרה בנימוקים פוליטיים. היא חששה שאם היא תתמוך בי ומשה ליאון ינצח הוא לא יתייחס אליה, לעומת זאת היא בטוחה שגם אם היא תחבור לליאון ואני אבחר, אני אקח אותה לקואליציה. אני לא רואה אותה מצליחה לשכנע יותר מ-10% מצביעי הבית היהודי לבחור בליאון".

במידה ותיבחר, באמת תצרף את הבית היהודי לקואליציה?

"אני אמרתי שאני מציע שותפות לציונות הדתית והגדלנו את כמות נציגי הציונות הדתית בתוך התעוררות ולסיעה שלנו יהיו הכי הרבה חברים דתיים במועצת העיר".

לאחר הפגישות עם רבני הציונות הדתית, חגית משה אמרה לי ואני מצטט: 'הם התאהבו בך'.

על המשא ומתן שכשל עם הבית היהודי והטענות מצד אנשי המפלגה, לפיהן התגלעו בין הצדדים חילוקי דעות בעניינים אידאולוגיים, אמר ברקוביץ כי הוא נפגש "עם רבנים כמו הרב דרוקמן, הרב איתן איזמן, הרב בורשטיין ואני בקשר כבר הרבה זמן עם הרב שרקי. חגית משה אמרה לי ואני מצטט: 'הם התאהבו בך'. כששאלתי אותה איך היו הפגישות מבחינת הרבנים היא כתבה לי: 'מצוין'.

"הייתה כאן הכרעה פוליטית של חגית מתוך פחדנות פוליטית. היא פחדה שאם היא תלך אתי יתנקמו בה והיא לא חוששת ממצב דומה בחבירה עם ליאון. כל הניסיונות להציג את זה כאילו היו מחלוקות עקרוניות הן לא נכונות. כבר הצהרתי על כוונתי לחזק את הריבונות במזרח ירושלים, ובנושא מתווה הכותל אמרתי שאני לא אתעסק בסוגיה הזאת כי זה מונח לשולחנו של ראש הממשלה".

טענה נוספת היא המקום שאתה מאפשר ליוסי חביליו, שנחשב לדמות ציבורית שקשה לעיכול מבחינת חלק נכבד מהציונות הדתית

"יוסי חביליו הוא אחד מיני רבים. אני לא שותף להרבה מאוד דעות שלו ועובדה היא שבנושא גלריית ברבור לא היית מוכן לקבל את התנאי שלו. הוא מנדט אחד מתוך קואליציה רחבה בת לפחות 20 מנדטים שאני מתכוון להקים. ההיתפסות אליו היא לא רצינית. לא יהיה לו מעמד בענייני הדת והצביון של העיר וגם לא בנושא מזרח ירושלים.

"הוא גם יהיה סגן אחד מתוך שמונה סגנים. לבוא ולהפיל את הדברים על חביליו ולבחור ללכת עם עסקנות שתסכן את עתידה הציוני של ירושלים זו טהרנות שהציונות הדתית לא תשלים איתה. זה פשוט יהיה לדיראון עולם שהציונות הדתית היא זו שתעביר את העיר לידיים לא ציוניות".

משה ליאון ואריה דרעי. יש דיל?

טוען שיש ליטול את סמכויות שר הפנים. משה ליאון ואריה דרעי.צילום: Yaakov Cohen/Flash90

הישורת האחרונה של מערכת הבחירות בעיר הבירה, תחל ביום שלישי הקרוב בשעה 13:00, אז יפתחו הקלפיות, ועד לשעה 22:00. המועמד שינסה להתיישב בכס ראש העיר בכיכר ספרא, התריע על חששו מפני שיבושים אפשריים של יום הבוחר.

"אנחנו שומעים מכמה כיוונים", הוא טען, "על כך שיהיו ניסיונות להשפיע על טוהר הבחירות ולנסות 'לגנוב את הבחירות' ושעומדים להגיע אוטובוסים מהמרכז לעיר כדי לייצר עומס על קלפיות של הציבור הכללי, להכניס מעטפות נוספות לחלק מהמקומות ולפגע ולחבל בספירת הקולות".

עיקר חששו הוא מפני שר הפנים אריה דרעי שנשמע היום אומר על ברקוביץ כי הוא מועמד חילוני "שרוצה להמשיך לחלן את ירושלים ולהפוך אותה לעיר ככל דבר". על פי דרעי, "השטן הוציא צו 8 וגייס את כל באי השטן. פתאום כשאתה רואה את הגייסות האלה אתה רואה ששם זה לא רק יהודים רחוקים, לצערי, אמנם בשולי המחנה אבל השטן מגייס את כולם. עמוס שוקן מגייס את כל הכוח שלו ואת עיתון הארץ לטובת המועמד החילוני בירושלים".

יו"ר התעוררות אמר מצדו כי הוא פנה "למפקד המחוז כדי שיגבירו את השמירה במקומות המועדים ופנינו גם לראש הממשלה ולכנסת שיעבירו את הסמכויות של השר דרעי כי הוא תפס צד אחד והוא לא יכול להיות שר הפנים במערכת הבחירות הזאת ואני קורא לציבור להיות ערני כדי לשמור על טוהר המידות".

לסיום, הוא ביקש לפנות לציבור הדתי לאומי "ללא מתווכים ולדבר אל הלב שלו. אני פונה למצביעים הליברלים וגם לאלה התורניים. יש כאן בחירה בין יושר לעסקנות ובין שלטון ציוני ולשלטון שמופעל על ידי עסקנים מהרמה הארצית בעלי אינטרסים פוליטיים זרים. אני קורא להם לבחור את המנהיגות הנכונה בירושלים. גם הרב קוק בזמנו ביקש מאנשי היישוב רוח רעננה וצעירה בירושלים ואני חושב שאנחנו בשיתוף פעולה יכולים להוביל את העיר לפריחה ושגשוג גדול כדי לשמור על הבית שלנו".

"הגיע הזמן לצאת מהשטיבל". יו"ר התעוררות ותומכים

מנסה להוציא את המסורתיים והחילונים מהבתים.  ברקוביץ ותומכיםצילום: שרון גבאי

"ברגע האמת עופר ברקוביץ העדיף לעמעם עמדות"

מסביבתו של השר אלקין נמסר כי "בשל העובדה שהשר זאב אלקין ממשיך לכהן כשר לענייני ירושלים ולאחר הבחירות יעבוד בשיתוף פעולה עם אחד המועמדים, הוא לא מתכוון להביע תמיכה באף אחד מהם. יחד עם זאת ,הוא בהחלט ייצא להצביע ביום שלישי הקרוב".

בסביבתה של חגית משה הגיבו לטענותיו של ברקוביץ ואמרו כי "רבני הציונות הדתית לא 'מתאהבים'. רבני הציונות הדתית באים במטרה אחת ויחידה, לבדוק התאמה בין סט הערכים של הבית היהודי לבין השקפת עולמם ועמדתם של מי מהמועמדים לראשות העיר.

"נכון יהיה להגיד שחגית משה פתחה עבור עופר דלתות רבות אצל רבני הציונות הדתית מתוך רצון אמיתי למו"מ אך ברגע ההחלטות וקבלת תשובות נחרצות - עופר ברקוביץ העדיף לעמעם עמדות, ולא להתחייב אלא להצהיר כי הוא מחויב 'לכלל הציבור'. התחייבות לעמדות הציונות הדתית זהו השיקול היחיד שעמד בפני הבית היהודי בראשות חגית משה. כל ניסיון להציג את הדברים אחרת - אינו נאמן למציאות".

ממשרד הפנים נמסר כי "את מערכת הבחירות ברשויות המקומיות מנהלים מנכ"ל משרד הפנים מרדכי כהן, המפקחת הארצית על הבחירות ענת אסרף חיוט וצוות משרד הפנים, בצורה מקצועית וחפה מכל פוליטיקה. כך היה בסיבוב הראשון, וכך כעת בסיבוב השני".

מלשכתו של השר דרעי לא נמסרה תגובה