כנס חירום בנושא תכנית המאה: "התכנית היא רעל עטוף בסוכריה"

לאור החשש מהקמת מדינה פלסטינית בעקבות תכניתו של טראמפ, התאספו פעילים מרכזיים מאזור גוש עציון לדון בהשלכות: "האמירה ש'הערבים ממילא לא יסכימו' לא מוחקת ולא מבטלת את המשמעות החמורה והאסונית שיש להסכמת ממשלת ישראל למפה כזו"

חדשות כיפה חדשות כיפה 02/02/20 11:14 ז בשבט התשפ

כנס חירום בנושא תכנית המאה: "התכנית היא רעל עטוף בסוכריה"
צילום: ללא

ביום חמישי האחרון התקיים כנס חירום אזורי בסוגיית תכנית המאה בכפר עציון ביוזמת חברת רשימת ימינה שרה ב"ק ( ימינה).  בדיון השתתפו פעילים מרכזיים מהאזור ומחוצה לו בהם גם מראשוני המתיישבים באזור. לנוכח החשש מהקמת מדינה פלסטינית כפי שעולה מתכניתו של הנשיא טראמפ. 

בין המשתתפים: אל"מ רון שכנר לשעבר ראש מועצת יש"ע, עוה"ד אליקים העצני ובנו בועז, הרב עמיחי גורדין מישיבת מישיבת הר עציון, נעם ארנון דובר הישוב היהודי בחברון, אמיתי פורת, מזכ"ל הקיבוץ הדתי. מנשה לוינגר, עוה"ד שמחה רוטמן, מפני קדם, מאיר אינדור,יו"ר אלמגור. ירון רוזנטל מנהל ביס"ש כפר עציון, עדנה אלמקייס מהר גילה, איציק רוזנברג, לשעבר מהנדס המועצה אזורית גוש עציון. שיבי וצורי פרומן מתקוע.

צילום: ללא

בדיון ארוך ונוקב, עלו קולות מודאגים באשר לסיכויים ולסכנות שיש בתכנית. ולהערכות בשטח בהיבטים הביטחוניים ההתיישבותיים והמשפטיים. אליקים העצני יצא נגד התכנית: "התכנית היא רעל עטוף בסוכריה. והאמריקאים רוצים שנבלע הכל ביחד: את המדינה הפלסטינית המסוכנת שהיא דבר בלתי הפיך עם משמעויות בינלאומיות. עם הריבונות הישראלית שתהיה הפיכה בממשלות הבאות. אסור לתת לנתניהו להעביר את התכנית שיזם". 

אמיתי פורת והרב גורודין הביעו דאגה מהקמת מדינה פלסטינית ומיישובים מבודדים. אולם אמרו שצריך להפיק את המיטב מהתכנית ולדחוף להחלת ריבונות שתיטיב עם חיי התושבים, ללא קבלת רעיון המדינה הפלסטינית.

רון שכנר ואיציק רוזנברג הביעו בין השאר דאגה מהשלכות התכנית - מבידודם הבטחוני של היישובים, מההקפאה ועוד.  רוזנברג: "עלינו לנצל את השעה  לסידורים הכרחיים ומידיים באם התכנית תתממש כמו כבישים מתוכננים שמחכים לאישור ולתקציב". 

צילום: ללא

במהלך הדיון הציג נעם ארנון את המפה המתוכננת והראה שבניגוד מוחלט למה שנאמר בטקס בוושינגטון על משמעותה וחשיבותה של חברון, הרי במפה חברון נמסרה כולה לשליטת אש"פ, צעד שמשמעותו ברורה - חיסול כל נוכחות יהודית. האמירה ש"הערבים ממילא לא יסכימו" לא מוחקת ולא מבטלת את המשמעות החמורה והאסונית שיש להסכמת ממשלת ישראל למפה כזו. וקרא להודיע מייד על בטלות  ההכרזה הזו על כל המשתמע ממנה.

ואילו צורי ושיבי פרומן אמרו שהם אינם מודאגים ממדינה פלסטינית שבמידה רבה קיימת כבר היום, אך פתרונות אמיתיים להמשך החיים שלנו ביהודה ושומרון יבואו דווקא מתוך דיאלוג עם הערבים.והתוכנית היא אופציה בכך שהיא מניחה שהנוכחות של הישובים במרחב זו עובדה מוגמרת, כמו שהנוכחות שלהם פה זו עובדה.