"לא להקמת מדינת טרור": בהתיישבות מגיבים בזהירות לתכנית טראמפ"

ראשי ההתיישבות ומועצת יש"ע נפגשו עם ראש הממשלה אחרי חשיפת 'תכנית המאה', של נשיא ארה"ב, וכבר הביעו הסתייגות מחלקים גדולים של התכנית. בתנועת הריבונות היו נחרצים הרבה יותר בהתנגדות

חדשות כיפה חדשות כיפה 28/01/20 21:07 ב בשבט התשפ

"לא להקמת מדינת טרור": בהתיישבות מגיבים בזהירות לתכנית טראמפ"
ראשי יש"ע צופים בנאום טראמפ, צילום: מועצת יש"ע

ראשי ההתיישבות ומועצת יש"ע נועדו עם ראש הממשלה נתניהו לאחר חשיפתה של 'תכנית המאה', של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, אך כבר הביעו הסתייגות לצד ברכות על פרטי התכנית. לעומתם, בתנועת הריבונות דחו את התכנית, וכינו אותה "דיל גרוע לישראל", לאור ההסכמה על הקמת מדינה פלסטינית.

ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן, אמר בתגובה לתכנית המאה: "התוכנית שנחשפה, טומנת בחובה פוטנציאל להזדמנות הסטורית אולם גם סכנה הממשלה צריכה להחיל  מיידית כבר ביום ראשון ריבונות ולא דברים שמסכנים את קיומה של המדינה. תכנית המאה שלנו היא מליון יהודים ביוש. 
צריך להודות לנשיא ארה"ב על עמידתו לצד ישראל ועל שינוי החשיבה ומתן רוח גבית להתיישבות. אני מחזק את ראש הממשלה על החלטתו להחלת ריבונות וחיזוק ההתישבות. וקורא שלא להקים מדינת טרור. לא תקום מדינת טרור בלב ישראל. אנחנו מוכנים לחתוך את היד ושלא תקום מדינת טרור בלב הארץ הציבור בישראל נחוש. יש להחיל את הריבונות כבר ביום ראשון הקרוב בישיבת ממשלה. הציבור יתן גב להמשך בניה ונגד בידוד ישובים. אנחנו בתקופת מבחן האם נלך על ריבונות או על דברים שיחלישו את ישראל. אני קורא לראש הממשלה לעמוד איתן".

ראש מועצת הר חברון, יוחאי דמרי, שיישובים בתחומי המועצה בראשה הוא עומד צפויים להישאר כמובלעות בשטח הפלסטיני, על פי התכנית, כתב: "אנו מברכים על הצעת הריבונות וקוראים לראש הממשלה להחילה עוד טרם הבחירות. יחד עם זאת דוחים באופן נחרץ הקמתה של מדינת טרור ערבית בליבה של ארץ ישראל תוך ויתור על אדמות מולדת.
רעיון המובלעות הוא איוולת ואנו דוחים אותו בנחרצות. נתיחס לתכנית בהרחבה לאחר שנחשף לכל פרטיה, בקרוב יפגשו חבריי ראשי המועצות עם ראש הממשלה ועם שובו אפגש עימו להבין לעומק את המשמעויות".

ראש מועצת בנימין, ישראל גנץ, כתב: "נחשפנו הערב ל ״תכנית המאה״ של נשיא ארה״ב טראמפ ואנו לומדים ובוחנים את הפרטים לעומק. אנחנו נפגשים כבר הערב בוושינגטון עם ראש הממשלה כדי לשמוע פרטים נוספים ולהבין את התמונה במלואה. 

"אין ספק שמדובר בהזדמנות חשובה ונדירה להחיל באופן מיידי ריבונות על ההתיישבות בבנימין וביו״ש כולה כפי שאנו דורשים ופועלים תקופה ארוכה. עם זאת: לא נאפשר הכרה והקמה של מדינה פלסטינית, ולא ניתן יד לבידוד וחנק של יישובים והכנסתם לסכנה ביטחונית.
נמשיך לקדם ולפתח את ההתיישבות בבנימין ובכל יהודה ושומרון". 
 

בתנועת הריבונות דחו את התכנית: "ראינו ושמענו כעת את עיקרי פרטיו הרשמיים של "דיל המאה" והוא אכן דיל גרוע לישראל", אמרו בתנועה. "ניתן לשער שהכוונות העומדות מאחורי גיבושה של התכנית הן כוונות טובות, אך הן חסרות את ההבנה הבסיסית של מהי ארץ ישראל. ארץ ישראל היא מולדתו היחידה של העם היהודי. ארץ ישראל שייכת לנו, לדורות שקדמו לנו ולדורות שעוד יבואו. 

"על מולדת לא עושים עסקים ועסקאות. כל נסיגה מהעיקרון המוחלט וההיסטורי הזה, כל הסכמה לוויתור על נתחים מארצנו תתפרש היסטורית כהודאה בשקר הכיבוש. עם אינו יכול להיות כובש בארצו שלו".