הפרטים המלאים של 'תכנית המאה'

הכרה אמריקאית בריבונות ישראל ביהודה ושומרון, החלת החוק הישראלי על ההתיישבות ביהודה ושומרון, דרישה מהפלסטינים להתנער מהטרור - אך גם הבטחה להקמת מדינה פלסטינית, שבירתה מזרח ירושלים | הפרטים המלאים

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 28/01/20 19:25 ב בשבט התשפ

הפרטים המלאים של 'תכנית המאה'
נתניהו וטראמפ בבית הלבן, צילום: קובי גדעון, לע"מ

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, חשף הערב (ג') את פרטי 'תכנית המאה', עליה עבדו הוא וצוותו בשנים האחרונות, והיתה מוכנה קרוב לשנה, לשלום במזרח התיכון בין ישראל והפלסטינים. טראמפ חשף את התכנית באירוע חגיגי בבית הלבן, ובנאום ציוני נלהב, בו דיבר רבות על זכותה של ישראל בארצה, לשלום ולביטחון.

בהמשך פרש הנשיא את התכנית, שהוצגה אתמול לראש הממשלה נתניהו וליו"ר כחול לבן בני גנץ. התכנית מדברת גם, מעבר להכרה הנרחבת בזכויות ישראל ובריבונות הישראלית ביהודה ושומרון, על הקמת מדינה פלסטינית שבירתה מזרח ירושלים, ועל חיבור טריטוריאלי בין יהודה ושומרון לרצועת עזה, עבור הפלסטינים. יש לציין כי הדרישה מהפלסטינים היא להתנער מהטרור, ולהביא לפירוז ארגוני הטרור, אירועים שלא נראים צפויים בעתיד הנראה לעין.

מפת

מפת 'תכנית המאה', של הנשיא טראמפצילום: הבית הלבן

פרטי 'עסקת המאה', של נשיא ארה"ב טראמפ, כפי שהביא פרשן חדשות 12, עמית סגל:

נתניהו מביא כבר בישיבת הממשלה הקרובה את החלת הריבונות על בקעת הירדן צפון ים המלח וכל היישובים ביהודה ושומרון. הפעימה השניה של החלת הריבונות צפויה להגיע אחרי הבחירות, ובסך הכל יוחל החוק הישראלי על כ-30 אחוז משטחי יהודה ושומרון.

המדינה הפלסטינית שתקום תתפרש על כ-60 אחוזים משטחי יהודה, שומרון ועזה, בנוסף לשטחים אותם תקבל באזור חולות חלוצה שבנגב. החיבור בין שטחי המדינה הפלסטינית יתבצע באמצעות גשרים ומנהרות, כולל חיבור ממונהר בין רצועת עזה לשטחי יהודה ושומרון. יש לציין עוד כי האישור להקמת מדינה פלסטינית תלוי בהסכמים ביטחוניים שיבטיחו את שלומם של אזרחי ישראל. ובשורה של דרישות נוספות מהצד הפלסטיני, כמו ויתור על זכות השיבה והכרה בירושלים כבירת ישראל.

פרטי התכנית:

1.     ישראל תקבל תמיד הכרה אמריקנית והחלה של החוק הישראלי בבקעת הירדן וצפון ים המלח וכך נקבע גבולה המזרחי
2.     ישראל מקבלת הכרה אמריקנית להחלה של החוק הישראלי ביהודה ושומרון הכל כלול, דין איתמר כדין תל אביב
3.     ישראל מקבלת הכרה אמריקנית בהחלה לאורך זמן של שטחים העוטפים את היישובים ומאפשרים את המשך התפתחותם. לא רק קו הבניה. במסגרת החלת הריבונות ניתנות לכל היישובים עתודות קרקע שמבטיחות את המשך התפתחותם
4.     צהל ממשיך לשלוט בכל השטח מערבית ירדן כולל כל היישובים
5.     השגת ההכרה האמריקנית מאפשרת וטו ומונעת סנקציות.
6.     החלת החוק הישראלית תיעשה בשתי פעימות: ראשית רהמ יביא את ההחלטה על החוק כבר בישיבה הקרובה, לאחר עבודת מטה בישראל ותיאום עם ארצות הברית תובא החלת החוק הישראלי גם על שטחים נוספים
7.     עם קבלת ההחלטה יבוטל בפעם הראשונה מאז 1967 הממשל הצבאי מעל חצי מיליון אזרחים ישראלים החלים ביוש
8.     בהסכמת ארצות הברית יוסרו כל ההגבלות הבניה על חיבורי חשמל ומים ועל סדרי החיים של כל התושבים ביוש
9.     רוב המאחזים הבלתי מורשים נכללים בשטח שיצורף לישראל ועל כן יישארו במקומם
10.  ביישובים הישראלים ובאזורים שעליהם יוחל החוק הישראלי ישראל תוכל לבנות ללא הגבלה.
11.  ארצות הברית מכירה עתה בריבונות על ירושלים המאוחדת מה שבתוך גדר ההפרדה, רעיון חלוקת ירושלים נגנז

חמישה עשר היישובים שישארו כמובלעות, לפי התכנית: חרמש, מבוא דותן, אלון מורה, איתמר, ברכה, יצהר, עטרת, מעלה עמוס, מיצד, כרמי צור, תלם, אדורה, נגוהות, בית חגי, עתניאל.

12.  רעיון זכות השיבה נגנז. אין חזרה של אף פליט אפילו לא סמלי.
13.  הדרישות לפלסטינים: לפני שישראל תהיה מחויבת ליישם כלשהו את ההסדר על הפלסטינים לפרק את חמאס מנשקו, לפרז את עזה, הפסקת תשלום כספים למחבלים, סיום כל הפעילויות נגד ישראל בביהד הבינלאומי בהאג, הפסקת ההסתה נגד ישראל, אי הצטרפות למוסדות בינלאומיים ללא הסכמת ישראל, הכרה בישראל כמדינה יהודית, הכרה בגבולות ישראל על גבולותיה החדשים אחרי הריבונות, הכרה בירושלים המאוחדת כבירת ישראל, ויתור מוחלט על זכות השיבה. ללא מילוי כל התנאים האלה, אין שום שינוי במעמד שטחי סי.
14.  גם אם הפלסטינים יעמדו בכל התנאים ההסדר שיוצע להם יכלול הגבלה משמעותית של סמכויות ריבוניות: ישראל תשמור על השליטה הבטחונית בים באוויר וביבשה ובמרחב האלקטרו מגנטי ממערב לירדן, ושליטה בטחונית מוחלטת במעברים.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן