בטקס מרגש: עצמות מימי בית שני הובאו לקבורה מחודשת

עצמות יהודים שחיו באזור יריחו בתקופת בית המקדש השני הובאו לקבורה מחודשת בכפר אדומים, לאחר שפלסטינים הוציאו אותן מקבריהן וחיללו אותן. ראש מועצת בנימין: "לא נעמוד בשקט מול חילול קברי אבותינו"

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 21/05/19 15:11 טז באייר התשעט

בטקס מרגש: עצמות מימי בית שני הובאו לקבורה מחודשת
משתתפי טקס הקבורה, צילום: רגבים

היום (ג') הובאו מאות עצמות של יהודים שחיו לפני כ-2,000 שנה בעיר העתיקה ביריחו, לקבורה בית העלמין בכפר אדומים. בטקס מרגש שאורגן על ידי קצין מטה ארכיאולוגיה וקצין מטה דתות במנהל האזרחי יחד עם המועצה האזורית מטה בנימין. 

המערה אותרה זמן קצר לפני חג הפסח, על ידי מטיילים מתנדבי מיזם 'שומרים על הנצח' שטיילו ליד ארמונות החשמונאים באיזור יריחו, לאחר שזו נחשפה במהלך עבודות עפר שביצעו ערבים מהאזור באמצעות טרקטור, לצורך עבודות חקלאיות לא חוקיות. גומחאות המערה נפגעו קשות ומאות עצמות אדם שבורות התגוללו בעפר הטרי. על פי עדויות של ערבים למטיילים, הגלוסקמאות (ארונות הקבורה) שהיו בו נשדדו מהמקום. 

המתחם שנחקר בעבר, נחשב לבית הקברות היהודי הגדול ביותר מתקופת בית המקדש השני. במקום נמצאו מאות קברים במכלול של עשרות מערות קבורה, בהן אותרו גם כתובות ייחודיות המספרות על זהות הנפטרים. 

מערות הקבורה שחוללו

מערות הקבורה שחוללוצילום: דוברות מתפ"ש

בית הקברות הקדום של העיר היהודית ביריחו פעל לפני כ-2,000 שנים בתקופת בית המקדש השני, ומשקף את המציאות ההיסטורית של העיר יריחו וסביבתה מהמאה הראשונה לפני הספירה ועד לימי המרד הגדול במאה הראשונה לספירה. בית הקברות, מכיל מאות קברים של אנשי העיר המלמדים על מבנה החברה שחיה באזור, חלקם קברים מפוארים השייכים לאנשי המעמד הגבוה של אותה התקופה, ולצידם קברים המעידים על אנשים מהמעמד הנמוך. לפי ממצאים שהתגלו, ישנן אף השערות כי חלק מהקברים היו שייכים למעמד הכהנים. 

מאיר דויטש, מנכ"ל תנועת רגבים, אמר: "מדובר בחסד של אמת לא רק עם אבות אבותינו, אלא גם עם המורשת וההיסטוריה שלנו, שנרמסות ונהרסות ברגל גסה על ידי הרשות הפלסטינית הן ביריחו, והן באלפי אתרים ארכיאולוגיים נוספים בחבלי יהודה ושומרון, ארץ התנ"ך וערש התרבות היהודית. לשמחתנו המנהל האזרחי הגיב לפנייתנו במהירות, ופעל בצורה מקצועית ומהירה על מנת לתת כבוד אחרון וראוי לזכרם של אבותינו. מדינת ישראל לא יכולה להשלים עם הברבריות הזו, וחייבת לתת מענה רוחבי לסוגיה". 

שאול בטיש, קצין מטה דתות במנהל האזרחי סיפר: "הפגיעה בקברים התרחשה בסמוך לחג הפסח, שמביא איתו מטיילים רבים, על כן יחידת קמ״ט ארכיאולוגיה פעלה במהירות לפנות באופן מידי את העצמות מהאזור.  לאחר מכן, התחלנו לפעול למען קבורה מחדש, ראויה ומסודרת, יחד עם מועצה אזורית מטה בנימין, שהקצתה חלקת קבר ייעודית בבית העלמין בכפר אדומים והמשרד לשירותי דת שסייע באיסוף העצמות ובקבורה. לא יכולנו להישאר אדישים למקרה המזעזע. את ההיסטוריה לא ניתן למחוק, נמשיך לפעול לכבוד המתים והנצחת היהודים שחיו כאן לפני 2,000 שנה, בצורה מכובדת וראויה״.

מקום קבורת העצמות

מקום קבורת העצמותצילום: רגבים

ראש מועצת בנימין, ישראל גנץ, אמר לאחר הקבורה: "זכות היסטורית נפלה בחלקנו להביא לקבורת ישראל עצמות אחינו מלפני כ-2,000 שנה אשר שודדים תאבי בצע שלחו את ידם וחיללו את קברם. ההיסטוריה של העם היהודי החלה כאן ביהודה ושומרון מהכניסה לארץ דרך יריחו, הקמת עיר הבירה בשילה בימי התנ"ך ועד ימינו אנו. אתר ארמונות החשמונאים הוא מהאתרים החשובים בהיסטוריה היהודית מימי בית השני, ועדות נוספת להתיישבות היהודית העתיקה וההיסטורית בחבל בנימין". 

גנץ הוסיף כי "לא נעמוד בשקט מול חילול קברי אבותינו. מודים למנהל האזרחי על המאמץ הרב והבאת העצמות למנוחת עולמים בלב ארצנו בבנימין. נמשיך ונפעל תמיד לעצירת חילול הקברים ולשמירת המורשת וההיסטוריה שלנו.
אני קורא לממשלה לאמץ את התוכנית הלאומית לחיזוק ושימור אתרי ההיסטוריה שלנו באזורינו, וכדברי יגאל אלון:  עם שאינו מכבד את עברו, גם ההווה שלו דל, ועתידו - לוט בערפל."

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן