השימוש בטלפון בבורקה בליל שבת: "לא רק שזה מותר, זה מצווה - להציל חיים"

בשיחה עם "חדשות כיפה" מסביר חמיו של אלישע ירד מדוע נעשה שימוש בטלפונים ביו"ש במהלך השבת: "מבצעי, פיקוח נפש", וסמוך ובטוח כי אלישע ישתחרר בהמשך: "הוא ישתחרר אבל אף אחד לא יגיד 'סליחה, טעיתי'"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 06/08/23 20:34 יט באב התשפג

השימוש בטלפון בבורקה בליל שבת: "לא רק שזה מותר, זה מצווה - להציל חיים"
אלישע ירד, אחד משני העצורים | , צילום: Chaim Goldberg/Flash90

אמש הותר לפרסום כי אלישע ירד מרמת מגרון ויחיאל אינדור מעפרה, הם שני המתיישבים החשודים בגרימת מותו של הפלשתיני ליד הכפר בורקה שבבנימין ביום שישי בלילה, באירוע בו עשרות פורעים ערבים תקפו רועי צאן יהודים. בשיחה עם "חדשות כיפה" (א'), מספר הרב אורן עטיה, אביה של נעה ירד, רעייתו של אלישע, על השעות המורכבות מאז נודע להם המקרה במוצאי השבת, על הביטחון שלו כי אלישע חף מפשע ומסביר מדוע שומרי מצוות ביהודה ושומרון נאלצים לעשות שימוש בטלפונים במהלך השבת.

"מבחינתם הוא סדין אדום"

התקשורת הכללית שוב התבססה על דיווחים פלשתיניים במהלך השבת, כמו מה שקרה באירועי עטרת-אום צפא לפני מספר שבועות.

"זאת המציאות. יש פתרון למקרים האלה?".

אורן מספר כי במהלך מוצאי השבת נעה הגיעה לאלישע ששהה בתחנת משטרה והביאה לו דברים כמו בגדי חול ותפילין. "למיטב ידיעתי היא לא דיברה איתו". על האירוע עצמו הוא מספר: "היתה שם תקיפה של הרבה מאוד ערבים כלפי הרועים, זה מה שאני יודע. הבחור שנמצא שם בגבעה עם נשק החזיק אותו ברישיון, אפשר לראות גם את פציעת הראש הקשה שלו. ברור שהוא ביצע את הירי כהגנה עצמית".

הפצוע בטרם הניתוח

הפצוע בטרם הניתוח אמש

נציין כי המשטרה מייחסת לירד עבירת רצח באדישות, אולם המשטרה מודה שאין לה ראיות כי ירד בכלל ירה בנשק. בנוסף, בית המשפט אשר דן בתיק קבע שלעניין העברה הזו החשד כנגד ירד נמוך ומייחסים לו שיבוש הליכי משפט - כאשר אינדור נפגע לקחו אותו שניים על הגב והאקדח נפל. ירד חשש שאחד מהפלשתינים ייקח את האקדח אז הוא העביר אותו לביתו של אינדור. במהלך חיפוש של ימ"ר שי ירד בעצמו הפנה אותם למיקום האקדח בביתו של אינדור, ובכך הוא מואשם בשיבוש הליכי חקירה.

מההיכרות שלך עם אלישע אתה בטוח שהוא חף מפשע?

"אני בטוח מהסיבה הפשוטה – הוא אדם אחראי. הוא מנהל שתי גבעות לפחות בפועל, יש לו משפחה שהוא אוהב ואחראי עליה. הוא חכם ופיקח, מכיר את המציאות, מבין איפה להיזהר כדי לא להסתבך. לכן ברור לי שזה מעצר תקשורתי".

"אלא מה, מבחינתם הוא סדין אדום כי הוא באמת מאמין באידאולוגיה שלו ובדרך שלו. אפשר להסכים או לא להסכים, אני לא אומר שאני מסכים איתו על כל דבר אבל אי אפשר לחלוק על המסירות שלו, של המשפחה ושל החברים. בתנאים לא תנאים הם נאחזים בקרקע, על זה אי אפשר להתווכח. על אידאולוגיה אפשר להתווכח, על הישרות לא. הם לא מחפשים שם לריב עם אף אחד, אלא לרשת את הארץ, להחזיק באדמות שהערבים תופסים ולא משנה אם בשטח B, A או C, להפך הם מעדיפים שטחי C, והוא וחבריו עומדים בפרץ. כמעט כל מי שלא מתנגד לזה אידאולוגית מבין את זה - רבנים שבעבר התנגדו או הסתייגו, גם ראש המועצה שרואה את המציאות והאמת בעיניים, הוא מבין המסירות שלהם, הוא מבין שמשהו כאן לא ישר".

"מה שכנראה יקרה בעוד כמה ימים, כמו שהיה כבר בעבר אצל אחרים וגם אצלו פעם אחת – זה שהוא ישתחרר, אבל אף אחד לא יגיד 'סליחה, טעיתי'. מבחינת השמאל זו הזדמנות לבוא ולתקוף".

אלישע ירד |

אלישע ירד | צילום: Erik Marmor/Flash90

"אני לא רב ולא פוסק הלכה, אבל זה פשוט שמסתמכים על היתר הלכתי"

יש טענות נגד אותם מתיישבים שעושים שימוש בטלפונים ניידים בשבת. זה חילול שבת או שזה פיקוח נפש? יש רבנים שמתירים את זה?

"זה נשמע מגוחך. כל מי שהיה בצבא יודע איך מתנהלים בשירות הצבאי במה שנקרא 'מבצעי'. זה לא רק בצבא, חברי כיתת הכוננות בישוב מסתובבים עם טלפון בשבת. הייתי סגן רבש"ץ כמה שנים ועניתי לטלפונים בשבת. היתה תקופה שהייתי רבש"ץ כי החלפתי את הרבש"ץ שהתחלף", נזכר אורן. "באיזו שבת היינו ברחובות. הטלפון צלצל באמצע תפילה, עניתי ודיברתי מאחוריי בית הכנסת ואיזה ילד ראה אותי מדבר בטלפון בשבת. אז מי שרוצה להיות כמו הילד ולשאול 'מה אתה מדבר בטלפון בשבת' אז שיבושם לו, אבל כל מי שחי פה ומכיר את המציאות - מבין מה זה שבת, צבא, כוננות ופיקוח נפש. אם נדון לכף זכות אז השאלה הזו קצת מגוחכת, אבל אם לא נדון לכף זכות אפשר להגיד עליה דברים אחרים, נחסוך את זה".

"אני מבין שבתפיסה שלהם זה לא אמור לקרות ולא אמורים להיות שם, אבל ברור שאנחנו פה במלחמה על הארץ. אני לא בקיא בכל ההיתרים להזניק חברים בשבת כמו שהיה אז בעטרת, למיטב ידיעתי יש לזה היתר של הרב ליאור. אין שאלה בכלל, לא רק שזה מותר, זה מצווה. כמו שיש מצווה לצאת עם אמבולנס לטפל בפצועים, אפילו בערבים, קל וחומר ביהודים, אז להציל חיים שלא יפצעו אנשים בכלל אין שאלה". אורן מדגיש: "אני לא רב ולא פוסק הלכה, אבל זה פשוט שמסתמכים על היתר הלכתי, הם אנשים צדיקים ויראי שמים".

עו"ד אביחי חג'בי שמייצג את אלישע ירד: