פנייה לשר הביטחון: לתבוע את מקימי אביתר

זמן קצר לאחר שהתפנו מבתיהם תושבי אביתר מאוימים בתביעה. עמותת שמאל פנתה לגנץ בדרישה לתבוע את המתיישבים על העלויות הגבוהות שהקמת היישוב גרמה למדינה

חדשות כיפה חדשות כיפה 11/07/21 13:46 ב באב התשפא

פנייה לשר הביטחון: לתבוע את מקימי אביתר
אביתר. התושבים יצטרכו לשלם?, צילום: Hillel Maeir/Flash90

שבוע וחצי בלבד לאחר שנפרדו מביתם, תנועת לוחמים לשלום פנתה לשר הביטחון, בני גנץ, לשר המשפטים, גדעון סער ולפרקליט המדינה, איתי איסמן, בדרישה לתבוע את הוצאות האבטחה, עלויות סקר הקרקע והכנת תכנית המתאר ממקימי ההתנחלות אביתר ולא לכפות את העלות הזאת על אזרחי מדינת ישראל ומשלמי המיסים. 

במכתב שנשלח לשרים תקפו חברי העמותה את התושבים ואת העובדה שהקימו ישוב בניגוד לחוק, לטענתם בעקבות ההתנהלות על התושבים לשאת באחריות הכלכלית. בתנועה הוסיפו והאשימו את התושבים בערעור המצב הביטחוני. 

 במכתב ששוגר לשרים כתבו אנשי תנועת לוחמים לשלום: "אין מקום לכפות על אזרחי/ות מדינת ישראל לממן אבטחה רציפה וממושכת למבנים ריקים שהוקמו שלא כדין, ואת עלויות ביצוע סקר הקרקע ותוכנית המתאר. בהתאם, גם אין לגלגל על הציבור את עלויות האבטחה של המאחז הלא חוקי טרם החתימה על "הסכם הפשרה".

כפי שציין האלוף ידעי בהחלטתו, הקמת המאחז תרמה לערעור היציבות הביטחונית במרחב וחייבה הקצאת כוחות רבים. השקעת כספי ציבור במימון סקר הקרקע והכנת תוכנית המתאר, במיוחד אינה מוצדקת לאחר שהאלוף ידעי כבר קבע בהחלטתו לדחות את ההשגה כי מקימי המאחז לא הגישו מסמך כלשהו המעיד על זכויותיהם במקרקעין, לא טרחו לפנות מבעוד מועד בבקשה להיתרים מהגורמים המדיניים והתכנוניים, וכי מבדיקה ראשונית של לשכת התכנון עלה כי אין היתכנות להסדרה תכנונית וקניינית.

לנוכח העובדה כי מקימי המאחז אביתר, 'נחלה-תנועה להתיישבות' ועמותת 'גאולה תתנו לארץ', במעשיהם ו/או במחדליהם גרמו את הנזק, הם אלה שצריכים לשאת בו ולשפות את המדינה בגינו".

עוד הוסיפו בתנועה: כי מדובר בלא פחות מפשע מלחמה, וכתבו: אין מדובר "רק" בביצוע פשע לפי החוק הישראלי וצווי המפקד הצבאי, אלא גם בפשע מלחמה לפי החוק הבין-לאומי האוסר על הקמת התנחלויות בשטח כבוש ועל גירוש ונישול של ה'תושבים המוגנים' הפלסטינים. לסיום האשימו את התושבים בהחמרת יחסי החוץ של ישראל וכתבו כי: "המאחז גרם סיבוך חמור של מדינת ישראל מול הקהילה הבין-לאומית, בית הדין הפלילי הבין-לאומי בהאג ומועצת הביטחון של האו"ם".


תושבי אביתר ביומם האחרון במקום.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן