המתיישבים יורדים מאביתר | נחתם המתווה הסופי: "כלל האזרחים יעזבו את המקום"

נחתם המתווה הסופי בין הישוב אביתר לממשלת ישראל. במסגרת ההסכם יעזבו כלל האזרחים את המקום עד ליום שישי בשעה 16:00, וצה"ל יבטיח באופן מידי נוכחות רציפה של כוח במקום | ומה עם ישיבת ההסדר שתוקם במקום? "בהקדם האפשרי"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 01/07/21 07:24 כא בתמוז התשפא

המתיישבים יורדים מאביתר | נחתם המתווה הסופי: "כלל האזרחים יעזבו את המקום"
אביתר על רקע הנוף מזרחה, צילום: אלעד הומינר, חדשות כיפה

יורדים. לאחר מספר עיכובים, נחתם אמש (בין רביעי לחמישי) המתווה הסופי בין מתיישבי אביתר וממשלת ישראל, ממנו עולה כי המתיישבים לא השיגו את מבוקשם ויאלצו לעזוב את הישוב שהקימו במשך חודשיים, ומנגד, הצליחו להימנע מפינוי צבאי והביאו לכך שנוכחות צבאית תהיה במקום באופן רציף. סעיפי המתווה מלמדים כי לא ברור מתי תחזור הנוכחות האזרחית, אם בכלל.

בסעיפיו הראשונים של המתווה שנחתם, נכתב כי כלל תושבי אביתר יעזבו את המקום עד מחר, יום שישי בשעה 16:00. תכולת המבנים הקיימים במקום תפונה ובאחריות מועצה אזורית שומרון אשר בתחומה הוקם הישוב, לנעול את מבני הקבע כשהם ריקים עד ליום שישי הבא, 9.7.21. בהסכם נכתב כי צה"ל יבטיח באופן מידי נוכחות צבאית במקום באופן ובהיקף שיקבע על ידי המפקד בשטח "ולפי הדין". 



מעבר לכך, כלל לא ברור מתי תחזור הנוכחות האזרחית לישוב שהוקם לזכרו של יהודה גואטה הי"ד. הממשלה אמנם התחייבה במתווה כי מערכת הביטחון תבצע הליך של סקר, בדיקת מעמד הקרקע, "והוא יושלם במהירות האפשרית", נכתב כי במקביל תוכן הצעה עקרונית לתכנית מתאר.

"מיד בתום הליך הסקר, האדמות שיימצאו כי ניתן להכריז עליהן כאדמות מדינות, יוכרזו, והשטח שיצא מחוץ להכרזה יפונה" . בהמשך שוב נכתבה התחייבות ללא זמן: "בהקדם האפשרי לאחר ההכרזה הראשונית על השטח כאדמות מדינה, ובכפוף להשלמת ההליכים התכנוניים הנדרשים, ולכל דרישה שבדין, תתאפשר הקמת  ישיבה ומגורים נלווים לה ולמשפחות צוות הישיבה".  לשם כך יעשה ככל הניתן שימוש בצו תכנון מיוחד".

סעיף 7 האחרון לא ברור גם הוא. "בהקדם האפשרי לאחר השלמת ההליכים הקרקעיים והתכנוניים הנדרשים, ככל שיתאפשר, ובכפוף לכלל אישורי הממשלה הנדרשים, המדינה תאפשר נוכחות קבע אזרחית במקום. אופייה המדויק ייקבע בתיאום בין ראש הממשלה, שר הביטחון וראש המועצה אזורית שומרון".

המתווה הסופי

המתווה הסופיצילום: ללא

תושבי אביתר הסבירו השבוע: "עלינו לישוב מתוך תחושת שליחות ומכוחו של הציבור, אנו סבורים כי על אף הקושי הגדול, המתווה הינו התקדמות וצעד נוסף בבניין ארץ ישראל".

נזכיר כי הישוב אביתר הוקם לאחר רצח אביתר בורובסקי הי"ד, לפני 8 שנים. ובנייתו התחדשה לפני כחודש לאחר רצח יהודה יהודה גואטה הי"ד בפיגוע ירי בצומת תפוח לפני למעלה מחודשיים. בישוב מתגוררות כ-50 משפחות ועשרות משפחות רבות היו ברשימת ההמתנה לכניסה לישוב.

יוסי דגן: "החלטה לא פשוטה עבור שני הצדדים"

כזכור בין שלישי לרביעי בשעות הלילה, אישרו תושבי אביתר את מתווה הפשרה הסופי להסדרת ישובם, זאת לאחר שראש מועצת שומרון יוסי דגן הביא בפניהם את ההסכם יחד עם ראשי תנועת נחלה דניאלה ויס וצבי אלימלך שרבף ויו"ר תנועת אמונים צבי סוכות. 

"התקבלה החלטה לא פשוטה עבור שני הצדדים", אמר הלילה דגן. "מתוך האתגר והקושי נצא מחוזקים יותר באביתר ובבניין הארץ, המתווה שסוכם הוא לא מתווה החלומות שלנו אולם כל צד בא בו לקראת השני למען אחדות ישראל בימים קשים אלו של פילוג בעם. ההסכם הזה מחייב אותנו לצעדים לא פשוטים". 

צבי אלימלך שרבף יו"ר תנועת נחלה: "הגענו להר הטוב הזה להוסיף התיישבות יהודית, יש לנו צער גדול שבזמן שממשלת ישראל לא מטפלת בבנייה הערבית היא מוצאת את האנרגיות להרוס יישוב יהודי. על מנת למנוע הרס המקום באופן מוחלט החלטנו לקבל את המתווה ואנו מאמינים שמתווה זה יקדם התיישבות יהודית ממלכתית על ההר ובעז"ה יהיה פתח להתיישבות יהודית רחבה בכל מרחבי יהודה ושומרון". דניאלה ויס אמרה: "קיבלנו את ההחלטה הנכונה לעם ישראל וארץ ישראל. העוצמות של תושבי אביתר מקרינות על האווירה הציונית".