הרב מדן על מות הנער אהוביה סנדק: "בשום פנים לא רצח"

הרב יעקב מדן, ראש ישיבת הר עציון, יוצא נגד קריאת הרבנים כלפי המשטרה על מותו של אהוביה סנדק ז"ל, ואומר כי אין לקרוא לטעות מבצעית, חמורה ככל שתהיה, בשם רצח

חדשות כיפה חדשות כיפה 29/12/20 14:36 יד בטבת התשפא

הרב מדן על מות הנער אהוביה סנדק: "בשום פנים לא רצח"
הרב מדן, צילום: פלאש 90. אורן נחשון

ראש ישיבת ההסדר "הר-עציון", הרב יעקב מדן, מגיב למכתב הרבנים נגד השוטרים בפרשת מותו של אהוביה סנדק ז"ל, במרדף המשטרתי בבנימין. הרב מדן אומר כי המקרה שהסתיים באסון היה "תאונה מבצעית בעת מרדף, תאונה מבצעית חמורה מאוד, ויש להסיק ממנה מסקנות. היא בשום פנים לא הייתה רצח, ודאי לא רצח בכוונה תחילה".

הרב מדן מזהיר כי האשמה של המשטרה ברצח הנער עלולה להוביל בסופו של דבר לצידוק האשמה גם של חיילי צה"ל ברצח: "תדע כל אם עברייה, שמי שמכנה תאונה מבצעית כזו בכינוי 'רצח' עלול להביא מחר את אירופה ואת השמאל הישראלי הרדיקלי להאשים את בנה ברצח בעת שתארע לו תאונה מבצעית דומה בשכם או בעזה בעת שירותו בצה"ל. מי שקורא לטעות מבצעית, חמורה ככל שתהיה בשם 'רצח' לפני שבדק עובדות לאשורן, מוביל אותנו לשם".

הרב לא משתמש בדבריו כדי להטיל דופי בנערי הגבעות, אלא אף אומר כי: "רוב גדול מאוד של נערי הגבעות הם נערים ובחורים ישרים, העושים ציונות אמתית בחוות חקלאיות יהודיות השומרות על קרקעות יהודיות בשטחי C נגד הפעילות האירופית הנדיבה להשליט נוכחות ערבית בלתי חוקית בשטחים אלו, נוכחות שתסכן את היישובים היהודיים. הם הממשיכים האמתיים של בני העליות הראשונות במאבק פרודוקטיבי על האדמות שסביב היישובים היהודים. אך ישנם עשרות מעטות של נערי גבעות המדברים גם בשפה של הרס וחורבן, בשפה הגובלת יום יום בדיני נפשות".

דבריו של הרב מדן מסתיימים בהכרת חשיבותה של המשטרה, לצד הנחיצות בביקורת עליה, לאחר בירור העובדות: "יש חשיבות גדולה למשטרה חזקה ונחושה, שתמנע מצב של 'איש הישר בעיניו יעשה'. אם שוטרים יחששו לפעול, יפסידו בסופו של יום מחמת חולשת המשטרה גם האנשים הישרים והטובים ושומרי החוק. אין בדבריי כדי להצדיק כל דבר שנעשה במשטרה בכלל ובמפלג פשיעה לאומנית בימ"ר ש"י, ישנם דברים לא מעטים המצריכים בירור, ולא אכתוב עליהם עד שלא אשמע גם את הצד של המשטרה, ועדיין דומני, שביטויים זהירים יותר על טעויות המשטרה בפרשה העגומה הקשורה במותו של אהוביה סנדק ז"ל היו יכולים להיות לתועלת".

מכתב הרבנים

מכתב הרבניםצילום: חוננו

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן