בני גנץ באמת תומך בהסדרת ההתיישבות הצעירה?

שרת התפוצות הגיעה לתמוך בהתיישבות הצעירה מול משרד ראש הממשלה, טענה כי שר הביטחון תומך בהסדרה והפכה אותו למנצח הגדול. ראשי ההתיישבות הצעירה מבינים שיש להם מספר ימים להפוך את ההצהרות למעשים, כי אם לא עכשיו - שנים קשות לפניהם

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 30/11/20 11:55 יד בכסלו התשפא

בני גנץ באמת תומך בהסדרת ההתיישבות הצעירה?
צילום: פלאש 90

נציגי היישובים הצעירים הגיעו אתמול (א') אל המדרכה שמול משרד ראש הממשלה, והקימו מיצג עם עשרות שלטי יישובים ומספרי התושבים והילדים שבכל אחד מהם. המיצג היה חלק מקמפיין "מסדירים. מחליטים. נותנים לנו חיים" הדורש ממשלת ישראל להעביר החלטה להסדיר את היישובים הצעירים אחרי למעלה משני עשורים, בהם הם סובלים מתשתיות לקויות. 

אל המיצג הגיעו במהרה שרים וחברי כנסת רבים. השיא היה כאשר הגיעה שרת התפוצות, עומר ינקלביץ', והציגה את עמדת יו"ר כחול לבן, ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון, בני גנץ. "שר הביטחון וראש הממשלה החליפי בני גנץ תומך ונותן גיבוי מלא לשר ביטון במהלך ההסדרה של ההתיישבות הצעירה", כך היא הכריזה בפה מלא. שתיקתו הרועמת של גנץ מלמדת כי ינקלביץ' לא הגיעה ואמרה את הדברים על דעת עצמה.

בהודעה מטעם ההתיישבות הצעירה נכתב כי מדובר ב"פריצת דרך" לקראת ההסדרה. אך האם באמת מדובר בפריצת דרך? לכאורה התמיכה של גנץ בהסדרת היישובים הופכת את העבודה מול הליכוד לקלה יותר, בוודאי לאחר שבשבוע שעבר התחייב, במליאת הכנסת, שר ההתיישבות צחי הנגבי, כי יעשה כל שביכולתו בשביל ההסדרה. דבריו קיבלו היום משנה תוקף, כשהגיע למיצג בעצמו, וחזר ואמר כי הוא הציג את עמדת ראש הממשלה.

לנשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, נשארו אומנם כמעט חודשיים עד שיעזוב את הבית הלבן יחד עם הממשל האוהד ביותר שידעה ישראל, אך ייתכן ותקציב המדינה, שעדיין תקוע, על אף הצהרותיו של שר האוצר ישראל כץ ועל אף המאמצים להגיע לפשרה - יוביל לפיזור הכנסת כבר ב-23 בדצמבר. חודש לפני שג'ו ביידן נכנס אל משכנו החדש. עוד קודם לכן, ביום רביעי השבוע תוגשנה במקביל, שתי הצעות חוק לפיזור הכנסת, על ידי יש עתיד ועל ידי ימינה. בכחול לבן שוקלים לתמוך. 

עיתוי המיצג שנערך אתמול נוח מאוד לבני גנץ. שלוש הסוגיות: טראמפ, התקציב ופיזור הכנסת - הופכים את הימים הללו לקריטיים עבור ההתיישבות הצעירה, אולי הקריטיים ביותר. הסכמתו של גנץ בעניין, עושה עמו חסד ולא משנה אם ההסדרה תצא לפועל או שמא לא: אם תהיה הסדרה, גנץ ייזכר כמי שהוביל את נתניהו להסדרה לאחר למעלה מ-15 שנים בהן נתניהו בשלטון. אם לא תהיה הסדרה, גנץ יוכל להגיד שהוא רצה בה בעוד בזמן שנתניהו היה זה שוויתר עליה. במשחק הזה גנץ יצא המנצח.