אדלשטיין על ההסדרה: נפעל להרחיב את התמיכה של חברי הממשלה

שר הבריאות קיים שיחה עם ההתיישבות הצעירה, אמר כי זו העת לפעול בנושא ההסדרה, והופתע מכך שעל אף שהממשלה החליטה להסדיר את חוות גלעד - המהלך לא התקדם. על הריבונות אמר: "הריבונות לא מתה, מקסימום שברה רגל"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 21/11/20 22:15 ה בכסלו התשפא

אדלשטיין על ההסדרה: נפעל להרחיב את התמיכה של חברי הממשלה
צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

ההתיישבות הצעירה קיימה הערב (ש') מפגש זום עם שר הבריאות יולי אדלשטיין. במפגש השתתפו כ-200 תושבים ולקחו בו חלק מועצת יש"ע, שדולת ארץ ישראל בכנסת ופורום מלוכדים בליכוד. השר מיעט להקדים בדברים ועבר להשיב על שאלות התושבים. על הריבונות הוא אמר: "הריבונות לא מתה בדובאי, מקסימום שברה רגל". 

לאחר שפעיל הליכוד המתגורר בשילה, שבח שטרן, סיפר על הימים הראשונים של הישוב, הוא קרא לראש הממשלה לפעול בחודשיים הקרובים לפני שהממשל האמריקאי מתחל. מדובר ב"חלון הזדמנויות שאסור לפספס".

מיד לאחריו דיבר אליהו עטיה, נציג ההתיישבות הצעירה ומזכיר הישוב מבואות יריחו שהוסדר בספטמבר 2019. עטיה הדגיש כי 70 הישובים והשכונות של ההתיישבות הצעירה, עלו בתמיכת הגופים המיישבים של מדינת ישראל: משרד השיכון, החטיבה להתיישבות והתנועה המיישבת. הלכי ההסדרה החלו בתמיכת משרדי ממשלה שונים. לדבריו, מה שתקע את ההסדרה זה דו"ח טליה ששון אותו ביקש ראש הממשלה אריאל שרון בשנת 2004.

דו"ח טליה ששון מעולם לא הפך לרשמי, אך למרות זאת אמר עטיה, "משרדי הממשלה ומערכת הביטחון ממשיכים לפעול בהתאם למסקנות דו"ח טליה ששון והנחיות היועמ"ש דאז. המשמעות היא שאין שירותים ליישובים, אין מרכיבי ביטחון, אספקת חשמל סדירה, מים, תקשורת, תחבורה ציבורית, מבני חינוך וכו'".

השר אדלשטיין פתח ואמר כי נושא של התיישבות הצעירה מוכר לו מקרוב מפעילות בעבר. על ההסדרה היום אמר כי למרות הממשל האמריקאי בארבע השנים האחרונות "אין אפשרות למצוא דרך מתחת לשולחן ואני לא בעד דרכים עקלקלות. אפשר למצוא היום החלטות וחוקים שעליהם ניתן להתבסס".

אדלשטיין הציע להביא קבוצת שרים שיביאו את נושא ההתיישבות הצעירה לישיבת הממשלה, "ובעבודה נכונה אפשר לפעול". אחד מהתושבים הציג בפני אדלשטיין מציאות בלתי אפשרית: שני ילדים בעלי צרכים מיוחדים האחד מהיישובים זקוקים למכשירי הנשמה והזנה אך בגלל מצב החשמל המקרטע קשה להפעיל את המכשירים הללו. השר אדלשטיין השיב שכדאי "לדאוג לרשימה של מקרים כאלה המציגים פיקוח נפש ולא רק רקע אידאולוגי, זה יכול להרחיב מאוד את התמיכה של חברי הממשלה".

אחד התושבים אמר לשר הבריאות כי הם מודאגים שמה שיקרה להתיישבות הצעירה יהיה מה שקרה לריבונות שנפטרה בדובאי. אדלשטיין: "הריבונות לא נפטרה בדובאי, מקסימום שברה רגל. נמשיך לפעול למען החלת הריבונות". 

התושבים הזכירו את הישוב חוות גלעד שלאחר רצח רזיאל שבח בשנת 2018, התקבלה החלטת ממשלה להסדיר את הישוב אך לאחר מכן דבר לא נעשה. שר הבריאות אמר לתושבים כי לא ידע שהחלטת הממשלה לא התקדמה וזה "מצער" אותו. עוד הוא אמר כי יש כאן מצב שכנראה צריך להזכיר כל יום שהדברים טרם התקדמו. "יש פה יותר ממשימה אחת. הראשונה לפעול להסדרה. שניה, לגבש מסמך של כמה החלטות שהתקבלו וטרם בוצעו ולהבעיר אותן לביצוע".

בסיום דבריו דיבר אדלשטיין על הממשל החדש והעריך שאמנם שלא יהיה אוהד כמו ממשל טראמפ, אך מצד שני לא נחזור לתקופת אובמה וקלינטון, מציאות של "אפילו לא לבנה אחת".