ראש מועצת בנימין: "דו"ח המבקר הוא עוד מסמר בארון המינהל האזרחי"

בראיון לחדשות כיפה אומר ישראל גנץ כי המינהל האזרחי יפורק, וחושב שהאחריות לריבונות נמצאת בידי נתניהו בלבד, "אם מחר יעלה ביידן אנחנו לא נפסיק לדרוש ריבונות מראש הממשלה". על השתלטות הפלשתינים על שטחי C הוא אומר: "המדינה צריכה לעשות הרבה יותר"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 05/08/20 14:31 טו באב התשפ

ראש מועצת בנימין: "דו"ח המבקר הוא עוד מסמר בארון המינהל האזרחי"
ראש מועצת בנימין, ישראל גנץ, צילום: צלמירי

דו"ח מבקר המדינה שפורסם השבוע מלמד כי תושבי יהודה ושומרון מופלים לרעה וכי קיימים ליקויים בפעילות קציני מטה במינהל האזרחי. בראיון ל"חדשות כיפה", אומר ראש מועצת בנימין, ישראל גנץ, כי הם פועלים לפירוק המנהל האזרחי. "בעזרת ה' זה יקרה. בעיני, דו"ח המבקר הוא עוד מסמר אחד קטן בארון של המינהל האזרחי. אנחנו עובדים על הדבר ברצינות רבה מאוד. אנחנו בוחנים ומציעים הצעות אופרטיביות כולל ברמת ראש ממשלה". גנץ מוסיף, "אנחנו לוחצים, חותרים למגע. זה הרבה עבודה".

כל עוד המינהל ממשיך לנהל את העניינים, נראה שביהודה ושומרון ממשיכים לסתום חורים. אין תכנית עבודה מלאה וראיה לכך מצב הכבישים.

"גם זה משתנה. אגיד לך בענווה שאנחנו במטה בנימין היינו הראשונים, וכבר ב-2014 דיברנו על תכנית אב לכבישים ביהודה ושומרון. היום זה מתוקצב, יש עשרות מיליוני שקלים של תכנון. תכנון של תכנית אב מוצגת לרשויות, עובדים עליה ותכנון הכבישים מתקדם מאוד. תכנית אב היא דבר דינמי, עד שיהיה מוצר מוגמר נערכים כבר דיונים של מה אנחנו רוצים לחומש הנוכחי; אילו כבישים יכנסו לחומש ואילו לא וכד', אילו כבישים יכנסו לתכנון מפורט ואילו לא. יש על זה עבודה משמעותית שכבר נותנת את אותותיה ובתקציב השנה הקרובה יש כבישים שנכנסים לתכנון מפורט. הנושא הזה מתקדם".

הרמזור החדש בצומת המשטרה הבריטית

הרמזור החדש בצומת המשטרה הבריטיתצילום: דוברות בנימין

 

"אני לא הצבעתי לטראמפ, הצבעתי לראש הממשלה"

חודש יולי, בו אמור היה להתחיל תהליך החלת הריבונות כבר הרחק מאחורינו, ונדמה כי נגיף הקורונה משמש כתירוץ טוב לדחיית תכנית השלום של הנשיא דונלד טראמפ. בישיבת סיעת הליכוד לפני יומיים אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "נושא החלת הריבונות נמצא בוושינגטון".

אתם מכינים את המועצה ליום שאחרי החלת הריבונות או שאתם מבינים שהיא כבר לא תתרחש בעתיד הקרוב?

"אנחנו מכינים את המועצה ליום שאחרי, הרבה לפני תכנית טראמפ וגם בימים אלה. אנחנו נערכים פה עם עבודה מקצועית אמתית, יש פה ישיבות קבועות על הדבר הזה. מה זה אומר מבחינה משפטית ומבחינת היבטים רבים אחרים. להבין את המשמעויות ולהכין כבר היום חומרים שאני מניח שהמדינה לא תהיה מספיק ערוכה אליהם ביום שאחרי". 

גנץ מוסיף כי בכל מצב האחריות היא על נתניהו. "בעיני, הריבונות והדיון עליה נמצאים אולי בוושינגטון אבל האחריות היא על ראש הממשלה. אני לא הצבעתי לטראמפ, הצבעתי לראש הממשלה. אני מבין שהוא יכול להגיד שהעיתוי קשור לקשר עם האמריקאים אבל בסוף האחריות היא על ראש הממשלה. אנחנו מצפים מראש הממשלה שידאג לעשות צדק עם חצי מיליון תושבי מדינת ישראל. נקודתית היום, בארצות הברית יש קורונה ועניינים אחרים. אבל אם מחר יעלה ג'ו ביידן אנחנו לא נפסיק לדרוש ריבונות מראש הממשלה". 

עוד באותו נושא:

יוסי דגן לכיפה: "במקום להחיל ריבונות בנימין נתניהו מדבר ומדבר ומדבר"

שי אלון לכיפה: "בית אל מסודרת במפה אך ראיתי חובה מוסרית לדאוג לכל המרחב"

 

בתקופה האחרונה נשמעו קולות שאמרו כי מסמוס הריבונות הגיע בגלל חילוקי הדעות במועצת יש"ע. 

"הבל ורעות רוח. אחרי ישיבות שלי עם כולם, וזה כולל ישיבות עם ראש הממשלה ויריב לוין - היו טענות שאמרו שהתבטאויות של אנשים ספציפיים במועצת יש"ע, לא כמועצת יש"ע, היו אולי חריפות מדי וזה גרם לאמריקאים ללכת אחורה. הדבר הזה יכול להיבחן רק בעוד שנים. יכול להיות שאמירה כזו או אחרת הצילה את המצב ויכול להיות הפוך. אם היינו מגיעים למצב של מדינה פלשתינית, אותה אמירה הצילה את המצב. וכן להפך. בשורה התחתונה, עם כל הכבוד, אם מישהו חושב שאמירה של ישראל גנץ או דוד אלחייני באיזה עיתון תהפוך תכנית שהממשל האמריקאי עובד עליה שלוש שנים - זה לא רציני. כשאומרים לי את זה, זה מוביל אותי לסף גיחוך".

הרשות הפלשתינית ממשיכה להשתלט על שטחי C והממשלה לא עושה הרבה בנידון. לך כראש מועצה יש מה לעשות? 

לראש מועצה לבדו אין הרבה מה לעשות אבל אני עושה הרבה במישור הפוליטי. היה דיון שאנחנו שותפים לבקשה שלו בוועדת חוץ וביטחון שלוחץ בנושא הזה. אנחנו חלק מהדיון והשיח, אנחנו חלק מהיוזמים שלו. יש פה חבורה של ראשי רשויות ויש שדולה שאנחנו חלק ממנה. יש שיתוף פעולה מלא. הייתי לאורך כל הדיון ויש דיון המשך שאנחנו אמורים לדבר בו".

"היינו בקשר עם שר הביטחון, עם השר במשרד הביטחון מיכאל ביטון וגם עם ראש הממשלה. בסוף זה לחץ פוליטי ומדינת ישראל צריכה לקחת אחריות ולעשות הרבה יותר ממה שהיא עושה". גנץ אומר כי הוא לא רואה איזו תכנית שכבר מיושמת בשטח: "יש דיבורים, אבל בשטח, נחרצות גדולה של החברים האלה לעבוד - אני לא מרגיש". 

 

"הבעיה שאתה מציג היא לא בעיה של בנימין, זו בעיה קשה של מדינת ישראל"

מעונות היום. האם בראשון לספטמבר תהיה בעיה של מקום במעונות היום המפוקחים במועצת בנימין? 

"הבעיה שאתה מציג היא לא בעיה של בנימין, דווקא בבנימין המצב יחסית טוב. משמעות חוק חינוך חינם בגילאי 3-18 היא שמדינת ישראל לא לוקחת אחריות על גילאי 0-3. זה מתבטא בכך שילד שמגיע לגיל שלוש המדינה בונה לו גן ויש לו הסעה אך מתחת לזה, המדינה לא מתעסקת. במדינת ישראל יש פער בין ההיצע לביקוש הגדול. בבנימין אין שנה שלא בונים גני ילדים אבל מעונות לא בונים. אם בונים גן זה אומר שצריך לבנות גם עוד כיתת מעון, אבל שוב, מעונות לא בונים. זו בעיה קשה של מדינת ישראל". 

ובכל זאת, מה יהיה בבנימין בראשון לספטמבר?

"לא יגיעו מעונות מהשמים, מעונות שקיימים היום - זה מה שיש. איפה שיש פערים יש - יש פערים. זה שונה מגן או בית ספר שאני יכול להגיד לך שאנחנו עובדים קשה ויש כיסא לכל ילד. במעון אני לא אומר לך את זה. המדינה לא לוקחת על זה אחריות". לשאלתי מה יקרה במקומות בהם חסרות מטפלות, השיב ישראל: "זו אותה בעיה. זה לא תחת משרד החינוך, מי מוכנה להיות מטפלת בשכר של שני שקלים לשעה?" 

גנץ מסיים ואומר, כי למרות שהבעיה היא של המדינה, במועצת בנימין לוקחים אחריות: "בנימין היא אחת הרשויות היחידות בארץ שמנהלת את מעונות היום שלה כדי לפתור את הבעיה. ברוב הרשויות אומרים: 'המדינה לא לוקחת אחריות, אני גם לא', אנחנו רואים בזה ערך ויש לנו מחלקה שלמה שעובדת על מעונות היום. השנה לקחנו חברה שתייעל בהפעלה ותעזור להביא מטפלות ולגייס הון אנושי. אנחנו משקיעים בזה הרבה ואנחנו רשות כמעט יחידה בארץ שפועלת כך כי זה חשוב. אבל בסוף, אתה עובד תחת המדינה והמדינה לא מטפלת בזה כמו שצריך".  

(קביעת מזוזה בבית הקבע הראשון במגרון, שבוע שעבר)