זעם בהתיישבות: הפלשתינים משתלטים על אתרי המורשת בשומרון

הרשות הפלסטינית קיימה טקס חנוכת "אתר המורשת הפלסטיני" סבסטיה היא בירת ממלכת ישראל . ראש מועצת שומרון יוסי דגן פנה במכתב חריף לראש הממשלה והשרים הממונים: "אי המשילות ממיטה חרפה ופוגעת במחויבותנו לדורות הבאים"

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 02/11/20 08:11 טו בחשון התשפא

זעם בהתיישבות: הפלשתינים משתלטים על אתרי המורשת בשומרון
דגל אש"ף בסבסטיה, צילום: שומרים על הנצח

בסוף השבוע קיימה הרשות הפלסטינית טקס רשמי לחנוכת המתחם ההיסטורי והתיירותי בעיירה סבסטיה שבשומרון, הבירה ההיסטורית של ממלכת ישראל. הטקס, בהשתתפות ראש ממשלת הרשות, מחמד שתייה, ושרים נוספים כלל פתיחה רשמית של המתחם לאחר עבודות רבות שנערכו בו בשנתיים האחרונות.
למרבה ההפתעה ותוך התעלמות גמורה מצו שניתן לפני כחודשיים – הותקן באתר תורן בגובה של כחמישה עשר מטרים ובראשו דגל אש"ף. 

הקרב על אתרי המורשת שעלולים להישאר בחוץ בעקבות תכנית המאה

המועצה האזורית שומרון פועלת מזה מספר חודשים יחד עם ארגון "שומרים על הנצח" ומול משרד הביטחון וגורמים ממשלתיים בכדי להילחם בתופעת השתלטות הרשות הפלסטינית על אתרים היסטוריים של מדינת ישראל והעם היהודי. בהם: תל ארומה, שומרון העתיקה, מזבח יהושע בן נון ועוד.

ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן שלח הבוקר (ב') מכתב חריף לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשרים הממונים בהם שר הביטחון, שרת התיירות, אלוף פיקוד המרכז, ראש המינהל האזרחי ומנכ"ל רשות הטבע והגנים, והסביר את הגישה המשפטית שבה צריכה לנקוט מדינת ישראל במקום.


(יוסי דגן בראיון לכיפה)

דגן כתב בין היתר כי "מזה תקופה ארוכה מבצעים אבו מאזן וחבריו הטרוריסטים עבודות פיתוח והכשרת קרקע בכניסה לשומרון העתיקה מקום משכנו של ארמון מלכי ישראל ההיסטורי, תוך פגיעה משמעותית בשרידים ארכיאולוגים, ונדליזם והשחתה".
דגן מציין במכתבו כי להשחתה שותפים גופים בינלאומיים בהם: אונסק"ו, איטליה ובלגיה הפועלות בשטח בשליטה ישראלית ואומר בהתייחס לאונסק"ו: "גוף קיקיוני זה ממשיך בפעילותו העוינת כאילו אינו כפוף להחלטות מדינות החברות בו, הכאסקופה נדרסת היינו??"
עוד מציין דגן כי הפעולות הפלסטיניות נעשות תוך הפרה של הסכמי אוסלו שם נכתב כי על הצד הפלסטיני לשמור על אתרים ארכיאולוגים. ומציין: "פעולתה של ה'רשות הפלסטינית' היא פעולה אקטיבית של השחתה מאורגנת ומתוכננת של אתר ארכיאולוגי בעל ערך מורשתי כביר לעם היהודי ולעולם כולו. זוהי סוגיה חוצת גבולות בעלת השלכות בינ"ל של פגיעה במורשת" 

דגן מציין כי למעשה למדינת ישראל סמכות וחובה לפעול בכדי למנוע את השחתת האתר וזאת על אף שחלקו יושב על שטח B, וקורא לשרים הממונים ולראש הממשלה: "להורות על פעולה מקיפה להפסקת הפגיעה באתר, לסלק את כל הבינוי במקום, לאפשר לקדם מחקר אקדמאי - חפירות ארכיאולוגיות ע"י האוניברסיטאות". 


(שוד עתיקות ביהודה ושומרון, ארכיון)

לדברי גיא דרך, מנהל הפעילות ב'שומרים על הנצח', ההתפתחויות האחרונות באתר מתחברות למדיניות הרשמית של הרש"פ כלפי האתר והעלמת הקשר היהודי למקום. שומרון העתיקה-סבסטיה מוכרת על ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמי בין היתר בשל היותה בירתם של עמרי ואחאב מלכי ישראל, בשל סיפורי התנ"ך שאירעו בה וגם כיבושה של העיר על ידי יוחנן הורקנוס, המלך החשמונאי. שלא במקרה, ברשות הפלסטינית באתרה הרשמי העתיקה את החלטת אונסק"ו ביחס למקום אך השמיטה ממנו כל זכר לממלכת ישראל, מלכים עבריים וכיוצא בזה.

עוד אומרים בארגון כי: "בתגובה להפגנה שנערכה כנגדו לפני שלושה חודשים אשר במהלכה הונף דגל אש"ף, כינה ראש הממשלה את המעשים "בושה וחרפה". הבושה האמיתית והחרפה הגדולה עוד יותר היא שאותו הדגל, דגלם של מכחישי הקשר ההיסטורי של העם היהודי לארץ, מתנוסס מעל בירת ממלכת ישראל בתקופת הבית הראשון. אנחנו קוראים לממשלת ישראל ולעומד בראשה לפעול בשלב הראשון כנגד העוולה הכפולה הזו, כנגד צו אלוף הפיקוד שהונח במקום בעבר ובעיקר כנגד המורשת וההיסטוריה הלאומית שלנו כאן בארץ. בשלב השני יש לדאוג להסדיר ולפתוח לקהל את שומרון העתיקה שהינה גן לאומי מוכרז כבר שנים אך ההזנחה וההפקרות שולטות בכולה".

יוסי דגן בסיור בסבסטיה

יוסי דגן בסיור בסבסטיהצילום: מועצה אזורית שומרון

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן