סגור

הקרב על אתרי המורשת שעלולים להישאר בחוץ בעקבות תכנית המאה

על פי המפה שפורסמה עם תכנית המאה, יצאו מאות אתרי מורשת וארכיאולוגיה משליטה ישראלית. החשש: השתלטות וניכוס מצד הרשות הפלסטינית והתגברות מעשי הביזה

חדשות כיפה
כד בסיון התשפ
,
16 ביוני, 2020 9:16

צילום: שומרים על הנצח

מאות אתרי מורשת וארכיאולוגיה ביהודה ושומרון עלולים לצאת משליטה ישראלית, על פי המפה שפורסמה יחד עם תכנית המאה, כך נחשף הבוקר (ג') בידיעות אחרונות. הרשימה, שהועברה ליושב ראש הכנסת יריב לוין ולגורמים נוספים, תידון היום במהלך ישיבת ועדת חוץ ובטחון שתתכנס היום בצהרים, בסוגיית פעולות הממשלה כנגד ההשתלטות הפלשתינית על שטחי c, דיון אותו יזמו חברי הכנסת שלמה קרעי, מתן כהנא ומשה ארבל. 

ביהודה ושומרון ישנם כ-6,000 אתרי עתיקות המוכרים לעולם המחקר והארכיאולוגיה, אולם רק כ-2,300 מהם הוכרזו כאתרי עתיקות באופן רשמי. בעקבות הצהרת טראמפ ערך ארגון "שומרים על הנצח" סקר חירום עבור "פורום שילה", ב-365 אתרי עתיקות מרכזיים, בעלי חשיבות למורשת הלאומית.

על פי המיפוי, מתוך 365 אתרים שנסקרו, 258 נמצאים כיום בשטחי C, אולם על פי מתווה טראמפ, כ-30% מהם אמורים להיות חלק מהמדינה הפלסטינית העתידית. 135 אתרי מורשת שנמצאים כיום בשליטה ישראלית יעברו לשליטה פלסטינית. בין הבולטים בהם: מבצר הורקניה החשמונאי שבצפון מדבר יהודה, מבצר קיפרוס החשמונאי בבקעת הירדן, ארמונות החשמונאים שליד יריחו, העיר שומרון (סבסטיה), מזבח יהושע בהר עיבל, תל ביתר, תל מעון, תל חברון, ועוד.

כיום, רוב אתרי העתיקות ביהודה ושומרון סובלים משוד וביזה באופן תדיר, ורק צוות מצומצם במנהל האזרחי אמון על אכיפת החוק ומניעת ביזה במקום. בנוסף, לאחרונה פועלת הרשות הפלסטינית לנכס  ולהשתלט על אתרי מורשת, ולהפכם ל"אתרי מורשת פלסטינית", תוך העלמת סממנים של ההיסטוריה היהודית, ןדחיקת מטיילים ישראלים מהמקום. כך קרה בין השאר בעיר סבסטיה, בירת ממלכת שומרון, ובמבצר החשמונאי "תל ארומה". החשש המרכזי הוא, כי מגמות אלו יחריפו ביתר שאת, ויגרמו למחיקה נוספת של היסטוריה וארכיאולוגיה באתרים שיישארו מאחור. 

 

16.06.2020

1. ע"פ דעת תורתינו הק' אסור לדור שם ולהשתמש במקום הזה [מתחם גולובנציץ] (יָדֹ֨עַ תֵּדַ֜ע)

ע"פ דעת תורתינו הק' אסור לדור שם ולהשתמש במקום הזה [מתחם גולובנציץ] לשום הנאה, ועל כולם הוא העקירת ורמיסת האמונה בהשארת הנפש רח"ל, והריסת כל חלק הרגש קדושה אשר בנפש היהודי רח"ל, ממש כמו בגרמניה לפני 70 שנה.

והמקילים על נפשם, ועוברים על דעת תורה, יחושו על נפשם מאימת ופחד הדין הנורא והסכנה החמורה שמביאים עליהם ועל צאצאיהם במקום הזה. וכידוע גודל האסונות שקראו לאלו ששלחו ידם בחיטוטי שכבי רח"ל, וכלשון התפילה הנוראה מהגה"ק ר' חיים פאלג'י זי"ע "שהנותן יד עליהם דרך ביזוי או לקלקל מקום קבורתם "אותה יד תקצץ" וידעו כל הגוים משפט ד' ויתקדש שמך על ישראל עמך" ועיין בספר יסוד יוסף בהקדמה אשר בזמנו מתו בעון זה ארבע מאות תינוקות במגיפה רח"ל.

ואנו בקריאה האחרונה, קוראים בזה אל כל מי אשר בשם ישראל חרד יכונה: סורו נא מעל אהלי האנשים האלה ואל תגעו בכל אשר להם פן תספו בכל חטאתם! רח"ל.

והיטב עשו העסקנים להחתים ציבור יראי ד' לקבל ולאסור על עצמנו וזרעינו עד עולם בלי"נ, שלא ללכת בשטח זה, ולא בחנויות שחלילה יבנו שם, ולא בבית הכנסת שלהם, [שזה מקום מחרף ומגדף בקב"ה] וכמו"כ אם קורה שאין מנין רק אצלם יש להתפלל ביחידות לכתחילה מלכתחילה, ולא בבית הכנסת שנבנה על עצמות מתים, וכן הכהנים שילכו לשם דינם ככהן המטמא למתים ממש, ואין להרשות להם לעלות לדוכן אצלנו בשום פנים ואופן, ויש להורידו גם אחר שעלה, כדין השו"ע (או"ח סי' קכ"ח סמ"א), והלויים לא ירחצו ידים לכהנים טמאים אלו, וחלילה להכנס לשמחה משפחתית שתיערך שם, וחלילה לחזק ידיהם בשום אופן שהוא.

כל זה כתבו וחתמו הגאונים אחר העיון לענ"ד לאחר שראו מציאות הדברים בעיניהם ולא זר, תמוז תשע"ח לפ"ק.

הק' משה זאב זארגער דומ"צ דקהל יט"ל סאטמאר ירושלים
ובעל שו"ת "וישב משה"
חיים בלאאמו"ר הגה"ק רבי בנימין זצוקללה"ה רבינוביץ
הק' צבי הירש מייזליש
שלמה יהודה ווינבערגער
משה מנחם טירנויער
יקותיאל יהודה פילא
שמואל משה קרמר
מנחם מנדל סאבאוויטש
שמעון שפירא
מאיר הלר
יהושע אשר בלאאמו"ר הגה"ק רבי בנימין זצוקללה"ה רבינוביץ
יהודה ניישלאס
שמחה ישראל בלום
אברהם הכהן כץ
הק' מאיר יהודא טעננבוים
עזריאל מאיר חיים קאהן
משה מאיר בריעף
הק' צבי מיללער
הק' מנשה פילאפף
אפרים צבי שמילאוויטש
שמעון משה וואלדמאן
הק' ישעי' יעקב שטובער

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה
המשך באמצעות
שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון
יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

לוד, השבוע צילום: Yossi Aloni/Flash90

הרב אליהו :מצווה להסתובב עם פלאפון בשבת ולתעד פרעות

קרא עוד