ראשי המועצות ביו"ש נגד נתניהו: "ההתיישבות בהקפאת בנייה"

שלמה נאמן, יוחאי דמרי ויוסי דגן יוצאים למתקפה נגד ראש הממשלה ושר הביטחון סביב סוגיית החלת הריבונות שלא מומשה. "נתניהו שהבטיח ריבונות על כל יישובי יהודה ושומרון הביא עלינו הקפאת תכנון כמו בתקופת אובמה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 30/08/20 12:37 י באלול התשפ

ראשי המועצות ביו"ש נגד נתניהו: "ההתיישבות בהקפאת בנייה"
יהודה ושומרון, צילום: shutterstock

בזמן שראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון בני גנץ, מתמקדים בהסכם נרמול היחסים עם איחוד האמירויות, נראה כי העיסוק סביב החלת הריבונות ירד מהפרק. ראשי המועצות ביהודה ושומרון תוקפים, ומזכירים כי נראה שנתניהו ויתר על הריבונות.

ראש המועצה האזורית הר חברון, יוחאי דמרי, תקף בחריפות את ראש הממשלה ושר הביטחון: "נתניהו וגנץ מקפיאים את ההתיישבות. כבר חצי שנה שמועצת התכנון לא מתכנסת ואין מועד עתידי להתכנסות. ייבוש ההתיישבות הוא נסיגה ופגיעה בתושבים". עוד מוסיף דמרי: "מה שקורה בשטח הלכה למעשה זה הקפאה. נתניהו שהבטיח ריבונות על כל יישובי יהודה ושומרון הביא עלינו הקפאת תכנון כמו בתקופת אובמה וזה חמור מאוד. איננו מוכנים לקבל זאת או להתרגל למצב הזה". דמרי התייחס גם לבניה שנעשית במקביל בשטחי C: "לעומת ההקפאה שאנו מרגישים בתקופה האחרונה, לצידנו בשטחי C הפלסטינים בונים מידי יום במלוא העוצמה ולא עוצרים לרגע. גם את הדבר הזה אנו חייבים לעצור במהירות האפשרית". לבסוף חותם דמרי את דבריו: "אני קורא לך ראש הממשלה, שעוד השבוע תאשר את אלפי היחידות שרק מחכות לאישור שלך. מי שמציע ימין ונבחר כי הוא ימין, חייב לבצע ימין". 

ימשיך לקדנציה נוספת. דמרי

ימשיך לקדנציה נוספת. דמריצילום: באדיבות המצולם

ראש מועצת גוש עציון, שלמה נאמן, הצטרף לדברים ופנה לראש הממשלה בקריאה להפשיר את הקפאת הבנייה ביהודה ושומרון: "ראש הממשלה: הלנו אתה או לצרינו?" שאל נאמן. "למעלה מחצי שנה שמועצת התכנון העליונה במנהל האזרחי לא כונסה ולמעשה כלל ההתיישבות ביהודה ושומרון נמצאת בהקפאת בנייה. המפתח לכינוסה הוא אישור שלך, ראש הממשלה. במערכות הבחירות הרבות רצנו מדלת לדלת כדי שנתניהו שתבחר לראשות הממשלה ותקיים את הבטחתך למימוש החלת הריבונות. 100 ימי החסד של הממשלה עברו ולא רק שהריבונות התרחקה מאז, אלא שעכשיו גם לא נותנים לנו את האישורים הבסיסים לקיום חיים נורמליים".

עוד אמר: "לא ייתכן שבהנחייתך הישירה, מתחילת 2020 תקועות תכניות בניה של כ-6,000 יחידות דיור לכחצי מיליון תושבים בהתיישבות, כאשר גם בלי קשר להקפאה הזו אנחנו נמצאים במצוקת דיור קשה ביותר. בו בזמן הממשלה בראשותך תוקעת בנייה, הרש"פ משתלטת על שטחי C ובונה באין מפריע". עוד הוסיף נאמן: "זו בדיוק הדרך ההפוכה מריבונות ישראלית ביהודה ושומרון, זה חוסר ריבונות וחוסר משילות בחבל ארץ חשוב זה אנחנו קוראים לך ראש הממשלה, לדאוג גם למצביעיך ולקבוע מיידית ישיבה לאישור תוכניות הבנייה שמחייבות את אישורך. אדוני ראש הממשלה, הריבונות כבר לא נרשמת לזכותך, האם הקפאת הבניה דווקא היא תירשם?"

שלמה נאמן, ראש מועצת גוש עציון

שלמה נאמן, ראש מועצת גוש עציוןצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

גם ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן, המצטרף למתקפות. על פי דגן, על פי הבטחה שניתנה ע"י נתניהו לפני כשנתיים, מועצת התכנון העליונה אמורה להתכנס לאשר בנייה בכל רבעון בשנה, אלא שמזה חצי שנה לא התכנסה מועצת התכנון העליונה מה שמותיר איזורים נרחבים ביו"ש הנמצאים בהליכי תכנון בבעיה ומביא להקפאה דה פקטו. דגן תולה את דחיית התכנסות מועצת התכנון העליונה בממשל האמריקאי 

"נתניהו שובר שיאים של התבטלות מול האמריקנים ושיאים של חוסר אכפתיות מההתיישבות" אומר דגן. "מועצת התכנון העליונה היא האוויר לנשימה של ההתיישבות, בלעדיה ההתיישבות כולה קופאת, כאילו לא די בכך שבאבחת חרב בחר נתניהו לוותר על הריבונות בתמורה להסכם שלום עם מדינה שמעולם לא איימה על ישראל, כעת הוא גם מקפיא את ההתיישבות ומשאיר אותה ללא אפשרות גדילה. שלש פעמים נבחר נתניהו על בסיס הבטחת הריבונות, גם כשהסכים נתניהו להביא ריבונות ניסה להכניס מתחת לשולחן הקמת מדינת טרור בלב הארץ, והסכמה למפת שמאל שמשאירה את יישובי העומק מבודדים - מפת נסיגה. ולבסוף לא עמד בלחץ האמריקאי וויתר על הריבונות בצורה מבישה". 

יוסי דגן

יוסי דגן צילום: דוברות

דגן הוסיף לתקוף ואמר כי "גם לגבי הבנייה נכנע נתניהו כפי שלא נכנע אף ראש ממשלה לפניו מול ממשל ארה"ב, ודווקא מול ממשל כזה ידידותי, מבקש ראש הממשלה אישור תחת המונח המכובס "תיאום" לכל יחידת דיור ביהודה ושומרון. אף ממשל ישראלי קודם לכן לא הגיע למצב כזה מול הממשל האמריקני. על אף שהבטיח ראש הממשלה 4 פעמים בשנה אישורי בניה, הנה עברה חצי שנה ושוב ראש הממשלה לא עומד במילתו".
 
מועצה אזורית שומרון מחכה להגיש למועצת התכנון העליונה כ 892 יחידות דיור לאישור בהן יחידות דיור בישובים: פדואל, הר ברכה, ברקן, עינב, תפוח מערב ויקיר. החלק הארי של יחידות הדיור להפקדה יושב בהר ברכה (440 יח"ד) וזאת כחלק מפעילות המועצה להפיכת הר ברכה לעיר כפי שהובטח לאחר רצח איתמר בן גל הי"ד.

לפני שבועייים, שדולת ארץ ישראל בראשות ח״כ חיים כץ וח״כ בצלאל סמוטריץ׳ ובשותפות עם מועצת יש״ע ותנועת רגבים התכנסה לראשונה לכינוס יסוד מיוחד על רקע ההודעה על דחיית הריבונות. בכנס השתתפו יו״ר הכנסת ח״כ יריב לוין, יו״ר מועצת יש״ע דוד אלחייני, סגני שרים וחברי כנסת מכלל סיעות הבית. יו״ר מועצת יש"ע, דוד אלחייני, שהוזמן להשתתף בדיון, דחק בח"כים להציף את נושא החלת הריבונות: "אנחנו בהתיישבות מאוד מאוכזבים, מרגישים פגועים בנושא הריבונות".