אנדרטת ההנצחה בבקעה נעלמה ממפת הריבונות

משפחות החללים שנפלו באסון המסוק לפני 43 שנים, גילו היום כי גבעת הנ"ד, נשכחה ולא נכללת במסגרת תכנית המאה. המשפחות פנו לראש הממשלה: "אנו פונים אליך בבקשה לפעול להכללת האתר המנציח את יקירנו בתחומי מדינת ישראל"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 23/06/20 13:10 א בתמוז התשפ

אנדרטת ההנצחה בבקעה נעלמה ממפת הריבונות
אנדטרת הנ"ד, צילום: dr. avishai teicher-cc-by-sa ויקיפדיה

בחודש מאי 1977 התרחשה התרסקות מסוק במהלך תרגיל של הצנחנים ליד יריחו, בהתרסקות נהרגו 54 חיילים. האסון האווירי הגדול ביותר בתולדות המדינה עד לאסון המסוקים. לפני זמן קצר גילו משפחות החללים שהמקום נשכח ולא נכלל במסגרת תכנית המאה. השטח מוחרג מאזור הריבונות של הבקעה ומיועד להימסר לפלשתינים, למרות שמדובר בשטח ריק נטול אוכלוסייה.

נציגי המשפחות פנו במכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר הביטחון בני גנץ, בבקשה לא לשכוח אותם שוב ולוודא שאתר ההנצחה נשאר במקומו. "אנו נציגי ועד המשפחות של אסון הנ"ד פונים אליך בבקשה בהולה לכל מאמץ אפשרי להשארת גבעת הנ"ד בתחום ישראל".

עוד כתבו נציגי המשפחות: "לאתר חשיבות עצומה בשימור מורשת הקרב ובהנצחת הנופלים והוא מהווה נחמה מינימלית לנו המשפחות. אנו פונים בבקשה לפעול להכללת אתר הנצחה זה בתחומי מדינתנו, אתר המנציח את יקירינו במקום נפילתם".

צילום: ללא

 

גם ליעל שבח, המתגוררת יחד עם ילדיה בחוות גלעד ובעלה רזיאל שנרצח לפני כשנתיים וחצי - בעיה דומה. חוות גלעד הוא אחד מהיישובים שלכאורה לא נכללים במפת הריבונות אותה הציג ראש הממשלה

יעל שבח לכיפה: כבר בשבעה ביקשתי שיתחייבו לא להזיז את הקבר של בעלי

בראיון לכיפה אמרה: "זה לא יהיה פשוט. אני לא חושבת שזה יצא לפועל. זאת אומרת, אני חושבת שכן תהיה החלת ריבונות, אני לא חושבת שאנחנו נהפוך למובלעות כי אני לא חושבת שהרשות הפלשתינית תיקח את החלק שלה. בעיני מבחינה מעשית וביצועית לא בטוחה שזה ישפיע באמת על החיים שלנו. אבל, ברמה העקרונית וברמת הכבוד העצמי שלנו אני חושבת שזאת שערורייה בלתי מתקבלת על הדעת. שנתיים וחצי אחורה, בעלי נרצח ויושבים בוועדת מחליטים שכוללת בתוכה את ממשלת ישראל וראש הממשלה בעצמו מתקשר אלי ואומר לי שהם הולכים לתקן את העוול הזה ובאמת לקבל את הצעת המחליטים ולהכיר את חוות גלעד כישוב מן המניין".