שי אלון לכיפה: "בית אל מסודרת במפה אך ראיתי חובה מוסרית לדאוג לכל המרחב"

ראש המועצה המקומית בית אל, שלאחר הסכמי אוסלו הפכה למובלעת, בטוח שאסור לחזור על טעות המובלעות: "בית אל כמובלעת זו שערורייה". לדבריו החלת הריבונות תעשה טוב לתושבים שלו, אך לא מוכן לנטוש את החברים בגוש עציון ובבנימין: "מה שנעשה זה עוול"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 19/06/20 10:28 כז בסיון התשפ

שי אלון לכיפה: "בית אל מסודרת במפה אך ראיתי חובה מוסרית לדאוג לכל המרחב"
שי אלון, צילום: יוסף אנאיה

ראש הממשלה בנימין נתניהו מדבר על ה-1 ליולי כתאריך יעד לתחילת הנעת החלת הריבונות ביהודה ושומרון. טרם נחשפנו למפות סופיות וראש הממשלה עדיין לא החליט איך תראה הריבונות או באילו שלבים היא תבוצע, אך מה שברור הוא, שהריבונות ולא משנה באיזו קונסטלציה, תשפיע ותשנה את חיי התושבים ביהודה שומרון. סדרת כתבות חדשה של חדשות כיפה תביא בפניכם את מהלך החלת הריבונות מזווית שונה. ריבונות והתיישבות - כתבה ראשונה בסדרה.

שי אלון הוא ראש המועצה המקומית בית אל כבר שבע שנים ומכיר היטב את המציאות של חיים תחת שלטון צבאי: "כמי שגדל בירושלים זה מטריף אותי ש-53 שנים ההתיישבות ביהודה ושומרון אינה תחת החוק הישראלי ואני צריך להיות כפוף לקצין מטה צה"לי. כל תכנית שאני מקדם, חשמל או כבישים - הכל באישור המנהל האזרחי ולאחר מכן הולכים למשרד הרלוונטי. יש פה חוסר הוגנות משווע. למשל חשמל: אנחנו משלמים מסים, מתגייסים, ממש מתחת לאלונקה ובפועל יש כמעט כל יום הפרעות חשמל. בקיץ נגמרים המים בישובים ביהודה ושומרון מכיוון שאצלנו דילגו על תכניות אב. לא מתכננים תכניות אב כי אומרים 'בעצם הכל זמני'. עד היום אין תכנית אב לכבישים, מים או לחשמל ולכן יש בעיות".

המצב שתיארת בו צריך ללכת לאיזה קצין מטה לא עדיף על הביורוקרטיה הישראלית?

"ממש לא. לא מאשרים פה חשמל כי הכל זמני. בתת מודע הפקידים אומרים 'יבוא יום והם לא יהיו פה'. למה ישראל כ"ץ, איש ימין מהליכוד, לא נגע כמעט בכבישים ביהודה ושומרון. הוא העדיף להשקיע את הכסף של המשרד במקומות בטוחים, זה מה שקורה מתחת לפני השטח. לא משקיעים בתכניות אב כי יכול להיות שבית אל לא תהיה בהסדר עתידי. אם יחול החוק הישראלי ואני אגיע לחברת החשמל, לא יבלבלו לי את המוח. יבינו שיש חוק וזה מקום של קבע. יהיו חייבים להכין תכניות אב לשנים. במצב היום לא, אנחנו תלויים במי יהיה בשלטון, ימין או שמאל. עם חוק ישראלי אין צורך באף הסכם קואליציוני".

אלון מדבר על המשמעויות של ההקפאה שידעה המועצה: "בבית אל לא בנו במשך 15 שנים. אם לא נותנים לבנות אין מה לדבר על חשמל או פיתוח. אם המקום לא מתפתח אין מה לדבר על רכבת או כבישים. בכל מקום אחר יש גידול טבעי. אצלנו יש יותר אנשים שיסעו לתל אביב או לירושלים ברכבת מאשר שיסעו מבית שאן. ובכל זאת הקימו רכבת בבית שאן. ישראל כ"ץ אמר 'אני אשקיע שם כי זה בקונצנזוס'".

ובכל זאת, אלון מדבר על כך שיש גם חיובי במציאות כפי שהיא היום, ללא החוק הישראלי: "נכון לעכשיו אין עיכובים מדיניים כי טראמפ נשיא ארצות הברית. מעבר ל-300 יחידות במחיר למשתכן בבית אל קידמתי עכשיו 350 יחידות דיור נוספות, עשיתי את זה בשנתיים. במדינת ישראל היה לוקח עשר שנים לקדם דבר כזה, אז בהחלט יכול להיות שתהיה פה בעיה. כרגע אין עיכוב מדיני כי נמצא טראמפ, כשיש עיכוב מדיני זה יכול לקחת שנים. אז אמנם כשיש חוק יש ביורוקרטיה של ועדות וכו' אבל הכל ודאי. כשהיה אובמה בנשיאות לא יכולת לקדם עשר שנים אפילו לא אבן אחת. כשחל החוק הישראלי אתה לא שואל אף אחד, זה בקונצנזוס. אז ייקח חמש שנים לקדם פרויקט אבל זה יהיה בטוח". 

צילום: Gili Yaari /Flash90

הכבישים ביהודה ושומרון לא שודרגו במשך שנים כי לא סופרים את התאונות של הפלשתינים. 

"הם לא נספרים כי הם לא חלק מהמדינה. על הרמזור בגבעת אסף דיברנו עם ישראל כ"ץ במשך חמש שנים. בא בצלאל סמוטריץ', אז שר התחבורה, ובשתי דקות סימן רמזורים לאורך כל הציר. בצלאל נתן הוראה לספור גם את התאונות של הפלשתינים, הוא הפך את הכבישים והצמתים למוקדי סיכון. כשיש חוק ישראלי לא צריך טובות מאף אחד. אני לא צריך לחכות לשר בעל אג'נדות דומות לשלי.

המועצה המקומית בית אל תפגע מהחלת הריבונות כפי שהיא מוצגת היום?

"גם במפה הנוכחית בית אל לא נפגעת. להפך, הגדלתי את תחום השיפוט במפה הקונספטואלית. הדרך לירושלים נשארת באותו מצב. הדרך לתל אביב אני לא יודע. אבל הלכתי למאבק עם החברים שלי בגוש עציון ובבנימין וכל השאר - כי מה שנעשה זה עוול. בגלל שאני מסודר אז לא אכפת לי מהם? למרות שבית אל מסודרת במפה ראיתי חובה מוסרית לדאוג לכל המרחב הזה".

אחרי הסכמי אוסלו בית אל הפכה בעצם לסוג של מובלעת.

"אסור שיקרה מצב כזה וזה שוויתרו בזמנו זו שערורייה. בית אל כמובלעת זו שערורייה. אני מנסה עכשיו בכל דרך אפשרית לייצר כביש נורמלי לבית אל. כביש דו מסלולי ובנוסף שתהיה עוד דרך יציאה מבית אל למקרה של פקקים או אירוע על הציר. אני על זה כבר זמן מסוים ומנסה להשיג את התקציב לדבר הזה. מגבעת אסף ועד לבית אל יהיה כביש דו-מסלולי. כך נרגיש מינימום מובלעת". 

לסיום, אלון מאמין כי המפות לא תשארנה כפי שהציגו בתחילה: "אני בטוח שהמפה תשתנה. מי שהרים ידיים מלכתחילה ולא ניסה לייצר שינוי - אני חושב שהוא שגה. ברור לי שמשהו השתנה. בלשכת ראש הממשלה משהו השתנה, הם זזו. מה שנעשה זה עוול. אנחנו צריכים לדאוג לאינטרסים שלנו בלי קשר לאמריקאים. אני לא אדאג לעצמי ומחר זה ידפוק אחרים".  

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן