נתניהו זרק את חוטובלי מחוץ לממשלה, לימינה זה עשה רק טוב

בשיחות סגורות חוטובלי זועמת על ההחלטה של נתניהו למנות אותה לשרה זוטרה ולא להותיר לה ברירה, אלא לצאת לגלות בלונדון. ראש הממשלה הראה לה את הדרך החוצה בדיוק כמו לימינה, אך הם, לפי שעה, הצליחו לעשות מהלימון לימונדה. המבחן הגדול יגיע בבחירות הבאות, אז נדע האם העצמאות של ימינה מגוש הימין תחזיק מעמד או שאין להם באמת דרך להתנתק מנתניהו

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 12/06/20 12:00 כ בסיון התשפ

נתניהו זרק את חוטובלי מחוץ לממשלה, לימינה זה עשה רק טוב
ימינה בסיור בנגב, צילום: יח"צ

שלושה שבועות אחרי הקמת הממשלה, אפשר כבר להגיד שהאופוזיציה עושה רק טוב לימינה. חמישה חברי כנסת מצליחים לערער את מה שנותר מגוש הימין, ולייצר סדר יום כל פעם מחדש. בין אם זה בדיון על מפת הריבונות, כאשר יום אחרי שהמתנגדים למפת הריבונות במועצת יש"ע הגיעו לישיבת סיעה של ימינה, נתניהו הזמין אותם ללשכתו, ובין אם זה בוועדה למינוי דיינים, שלא עניינה אף אחד עד שח"כי ימינה לא הסתערו עליה. נתניהו בתגובה מינה את ח"כ קרעי לנציג הליכוד בוועדה למינוי רב ראשי חדש בסוף הקדנציה. נתניהו רודף אחרי ההטרלות שלהם ואין דבר שיותר מעורר את זעמו מזה. הוא ניסה להיפגש עם בנט כדי להרגיע את הרוחות, אך האחרון ביטל ברגע האחרון. כמו בגירושים מכוערים, האישה הנבגדת לא תעשה לבעלה לשעבר חיים קלים, כך יו"ר ימינה לא יעמוד דום לכל דרישה שתצא מבלפור.

ימינה הם כמו זבוב קטנטן שמציק לפיל ענק, אבל למרות גודלו הוא לא יכול על המטרד הזעיר. הם צועקים ומאתגרים את הממשלה, אבל זה בערך כל מה שימינה יכולה לעשות מהאופוזיציה. חברי הכנסת והשרים לשעבר הסבירו לי שעכשיו הם בונים את עצמם מחדש כדי לגדול חזרה לקראת הבחירות הבאות, ללא צילו הגדול של נתניהו. הם טוענים שהם לא מתחרטים לרגע על ההחלטה ולא פוזלים לכיוון הממשלה, אבל בעוד כמה חודשים המדבר האופוזיציוני יתחיל לשעמם אותם, בטח את בנט שמעולם לא היה חבר כנסת מהשורה, אלא התחיל את הקריירה שלו בפוליטיקה הארצית משולחן הממשלה. 

המבחן הראשון יגיע כשהחלת הריבונות תעלה על שולחן הממשלה ואז להצבעה בכנסת, לפי שעה אף אחד לא יודע מה יראו המפות, אבל בהינתן שהן יהיו לשביעות רצונם של אנשי ימינה הם לא יוכלו לעמוד מנגד ולא להצטרף לממשלה. שר הביטחון לשעבר לא מודאג, הוא מעריך שנתניהו ידבר הרבה ויעשה מעט בנושא הזה ולכן מעדיף עדיין לאגף אותו מימין. המבחן הגדול יותר יהיה כשיגיעו הבחירות הבאות, בין אם הן תגענה מוקדם מהצפוי או בין אם הממשלה תמלא את ימיה, כל העצמאות שימינה מגלה עכשיו מגוש הימין תתפוגג כי הם חייבים להצהיר נאמנות לנתניהו. גם בנושא הזה בנט טוען שיפעל אחרת ולא ימהר לעמוד לצד ראש הממשלה, אך ביום הדין גם הוא יודע שאין לו ברירה, אלא להמליץ על נתניהו (מידה ויתמודד שוב). 


 

בינתיים ימינה פועלת ורואים שיש אווירה מאוד טובה בין חברי הכנסת ובכלל במפלגה, במיוחד אחרי שהבית היהודי פרשו ונראה שלפי שעה המאבקים בתוך המפלגה נרגעו, אבל להערכתי חיבור בין המפלגות לא יתבצע בעיקר כי נוח לימין החדש ולאיחוד הלאומי להיות עצמאיים אחד מהשני. המשמעות - גם בבחירות הבאות נראה רשימה מאוחדת של רסיסי מפלגות, כך שבסוף הבית היהודי ועסקניו יחזרו מהדלת האחורית. רבים הספידו את השר לענייני ירושלים, הרב רפי פרץ, וטענו שזוהי הקדנציה האחרונה שלו (גם כותבת שורות אלו), אך יכול להיות שההתנהלות של ימינה סוללת לו את הדרך להישאר בפוליטיקה לכהונה נוספת. 

לא רק ימינה נותרה מחוץ לממשלה, נתניהו הראה את הדרך החוצה גם לשרת ההתיישבות, ציפי חוטובלי, שבשיחות סגורות זועמת על ההחלטה למנות אותה לשרה זוטרה וכך לדחוק אותה לפינה ולקבל את המינוי לשגרירה בלונדון. יש סיכוי טוב שחוטובלי תחזור עוד שנה וחצי למינוי חדש בארץ, אך ברגע שהיא יורדת מהגלגל הפוליטי יהיה לה קשה מאוד לחזור אליו חזרה. אך כמו שימינה מראה, אפשר לעשות מהלימון לימונדה, השאלה כמה זמן היא מחזיקה מעמד בחוץ.