מאחורי הקלעים: מי נגד מי בבחירות לראשות מועצת יש"ע

הבחירות לראשות מועצת יש"ע, שיתקיימו אחרי החגים, נושאות בחובן מאבק על דמותה של הנהגת ההתיישבות ביהודה ושומרון בשנים הבאות, ומתבטא גם בדמויות השונות של המועמדים לתפקיד

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 22/08/19 20:23 כא באב התשעט

מאחורי הקלעים: מי נגד מי בבחירות לראשות מועצת יש"ע
בצלאל סמוטריץ', אז עוד ח"כ מן המניין, עם יוסי דגן, ישראל גנץ ואביחי בוארון בעמונה. מאוד ייתכן כי בעוד חודשיים חברי הרביעייה הזו יהיו, באופן טוטאלי, מובילי הנהגת ההתיישבות ביהודה ושומרון, צילום: הותר לשימוש

בחודש נובמבר, אחרי החגים, צפויות להתקיים בחירות לראשות מועצת יש"ע. על פי תקנון המועצה, בכל שנתיים צריכות להתקיים בחירות לתפקיד. ראש המועצה הנוכחי, ראש מועצת קדומים חננאל דורני, טרם הודיע האם יתמודד פעם נוספת, אך כך או כך, המירוץ לתפקיד כבר החל, על רקע מאבקי הכוחות בהתיישבות.

מוקדם יותר פרסמנו: אלו המועמדים לראשות מועצת יש"ע

בשנים האחרונות, וביתר שאת מאז בחירתו של ישראל גנץ לראשות מועצת בנימין, התחדדו ההבדלים בין שתי הגישות המרכזיות בהנהגת ההתיישבות. מצד אחד הגישה המסורתית של 'הדור הישן' של ההנהגה, המזוהים עם מובילי הדעה במועצת יש"ע הנוכחית ובעיקר עם יו"ר 'אמנה' זאב חבר (זמביש), המעדיפים לעבוד עם הממשלה ומאחורי הקלעים בשיתוף פעולה, לעומת 'הדור החדש', המזוהה במידה רבה עם מייסדי תנועת 'רגבים'. עם אלה נמנים ראשי המועצות הגדולות שומרון ובנימין, יוסי דגן וישראל גנץ, וברמה הלאומית מייסד 'רגבים', יו"ר האיחוד הלאומי השר בצלאל סמוטריץ'.

פגישת ראשי הרשויות ביהודה ושומרון עם נתניהו, לפני כחצי שנה

פגישת ראשי הרשויות ביהודה ושומרון עם נתניהו, אותה החרימו גנץ ודגןצילום: מועצת ישע

ניתן לומר שהבחירות לראשות מועצת בנימין לפני קרוב לשנה, היו, בהשאלה, קרב בין שתי התנועות הללו, 'אמנה' של זמביש ו'רגבים' של סמוטריץ'. אחד הקווים העיקריים שהוביל ישראל גנץ בקמפיין שלו לראשות המועצה היה שינוי הגישה של מועצת יש"ע, מול המתמודד מולו, שילה אדלר, שכיהן קודם לכן כמנכ"ל המועצה ונחשב למי שימשיך את הקו הממלכתי.
בהשוואה נוספת ניתן לומר כי גם הבחירות לראשות האיחוד הלאומי שהתקיימו בחודש ינואר האחרון, בין השר אורי אריאל, המזוהה עם ההנהגה הוותיקה של ההתיישבות, לבין בצלאל סמוטריץ', היו ייצוג נוסף של המאבק האידאולוגי בהתיישבות.

דגן וגנץ מובילים בשנה האחרונה מהלך של התנתקות בפועל ממועצת יש"ע. בשומרון הפסיקו כבר לפני כמה שנים כמעט כליל את העברת הכספים למועצה, ולפני חודש הצטרפה גם מועצת בנימין, מה שהביא את מועצת יש"ע לקשיים כלכליים בתקופה האחרונה.
מעבר לעניינים המנהליים הדבר מתבטא גם בפועל, כאשר דגן וגנץ, יחד עם ראש מועצת קרית ארבע אליהו ליבמן, החרימו את הפגישה של ראשי יש"ע עם ראש הממשלה בחודש דצמבר, במחאה על מדיניות הממשלה ביהודה ושומרון, ובאופן כללי בחרו בקו אקטיבי ותקיף יותר, כמו ארגון הפגנות מול בית ראש הממשלה, לאחר רצף הפיגועים בחורף האחרון. 

לפני מספר שבועות פרסם אלישע בן קימון ב'שביעי', כי "ראשי מועצות שלא מרוצים מהניהול הנוכחי" במועצת יש"ע, בלי לנקוב בשמותיהם של דגן וגנץ, מעוניינים להריץ לראשות המועצה מועמד מטעמם, שאינו ראש מועצה מכהן. כפי שפרסמנו מוקדם יותר, ככל הנראה מדובר באביחי בוארון, שעמד בראש מטה המאבק של היישוב עמונה.

יש לציין כי לאחר הניסיון למנות לתפקיד את אפי איתם, לפני שנתיים, החליטו בהנהלת מועצת יש"ע כי ראש המועצה יהיה רק יו"ר מועצה - אזורית או מקומית - מכהן. אך הדבר אינו מעוגן בתקנון המועצה, וההערכה היא כי הנושא לא יהווה מכשול.