הפוסט על הפסטה: המתקפה של 'חותם' נגד 'צהר' הפכה לחרב פיפיות

הארגון שמתנגד למיזם הכשרות החדש תקף רשת מסעדות שעברה לפיקוח 'צהר' ולא ציפה למתקפת הגולשים, "שידרוג, אני מתכוון להתחיל לאכול שם...איבדתם את זה מזמן זה קרב מאסף". 'חותם': "משתדלים לחשוף את הונאות הכשרות הנעשות תחת אצטלה אידאולוגית"

חדשות כיפה משה ויסטוך 22/04/18 14:32 ז באייר התשעח

הפוסט על הפסטה: המתקפה של 'חותם' נגד 'צהר' הפכה לחרב פיפיות
סלט פסטה , צילום: shutterstock

בארגון 'חותם' ניסו היום (ראשון) פעם נוספת להתנגח במיזם הכשרות החדש של ארגון רבני 'צהר', אך ספק אם הפוסט שפרסו בפייסבוק בנושא הצליח להשיג את מטרתו.

"פסטה באסה!", פתחו חברי הארגון וכתבו כי "רשת מסעדות פסטה בסטה ביאסתם אותנו! בהתחלה הסניף שלכם בשוק מחנה יהודה סילק את משגיחי הרבנות והכניס 'השגחה פרטית', וגרם למאות לקוחות להדיר רגליו מהמסעדה".

בהמשך נכתבה הסיבה שבגינה הם מאוכזבים, "הסניף שלכם בפתח תקוה היה מקום מפגש לצעירים דתיים רבים. והנה, לאחרונה זריתם חול בעיני קהל הלקוחות האוהד שלכם. בין לילה סילקתם את הכשרות של הרבנות והבאתם השגחה של צהר".

ב'חותם' תקפו את ההחלטה וטענו כי אנשי רשת המסעדות "שוב מחליטים לבגוד ברבנות ובקהל שומרי הכשרות שחשוב לו להישאר נאמן להשגחת כשרות הממוסדת. שוב בחרתם ללכת עם גחמות של ארגוני כשרות שמקבלים תשבחות מהרפורמים וביקורות רבות מרבנים גדולים וחשובים. אנחנו נצביע ברגליים. מי שרוצה לאכול כשר- לא נכנס לפסטה בסטה בהשגחת צהר! אנחנו רוצים לאכול כשר!"

https://www.facebook.com/CHOTAM.ORG/photos/a.229848204040490.1073741828.201562343535743/596453847379922/?type=3&theater

בתוך פרק זמן קצר, גרר הפרסום קרוב ל-300 תגובות. בארגון ציפו לבטח לתגובות, אוהדות לצד מבקרות, אך עד מהרה התמלא דף הארגון שדברי לעג וביקורת רבים.

"עשיתם לי חשק ללכת לאכול בפסטה בסטה. אמליץ גם לחברים ולמכרים. די לשחיתות ולדילים של הרבנות", כתב אחד הגולשים ואחר ציין כי "מי שביאס פה זה רק אתם! הכשרות לא מתאימה לכם? אל תאכלו! מכאן ועד להסיק שהמקום לא כשר זה די רחוק".

בהמשך מגיב נוסף התמקד בסגנון הפוסט וכתב לאנשי 'חותם', איבדתם את זה מזמן זה קרב מאסף. אולי האחרון אם לא תשנו דחוף אסטרטגיה".

"שידרגו את ההשגחה מהרבנות לצהר פיקוח מזון? אני מתכוון להתחיל לאכול שם!", הגיב אחד הגולשים בציניות ואחר הוסיף באותו סגנון, "תודה על העדכון . בהתחלה רק ראיתי את הפרסום על הסרת ההשגחה מפסטה בסטה בפתח תקווה והנחתי שהם ללא השגחת כשרות אבל עכשיו אני מבין שהם פשוט שידרגו את רמת הכשרות . שמח שאתם ממשיכים לדאוג להפצת הטוב . אשריכם!".

הרב דובדבני היה רק הסנונית. חברי צהר

חברי מערך הכשרות של צהרצילום: יוסי זליגר

לצד מי שתקפו את הפוסט והביעו תמיכה במסעדה ובמיזם של צהר, היו גם כאלה שהתייצבו לצד עמדת 'חותם'. "גם על פי חוק ופסיקת בג"ץ תעודת הכשר מוסמכת לתת רק הרבנות המקומית ולא גופים אחרים", ניתח אחד מהם והוסיף כי "כל ההכשרים המהודרים של הבד"צים השונים מסתמכים בראש ובראשונה על קיומה של השגחה מטעם הרבנות המקומית.

"לכן לתעודות של "צהר" עם כל הכבוד וההערכה שיש לי לפועלם אין תוקף חוקי. על הצד ההלכתי אינני יודע כי לא בדקתי זאת. אך מבחינתי עסק ללא (לפחות) תעודת כשרות של הרבנות הוא עסק ללא פיקוח ואני לא יכול לסמוך על הכשרות שלו"

מגיב אחר תהה על זהות המגיבים והעלה את האפשרות שמדובר בתגובות ממומנות, "נתונים מעניינים בקשר לפוסט הזה: נכון לזמן כתיבת תגובה זו, הפוסט עלה לפני 45 דק. בתוך 45 דק נכתבו לפוסט הזה מעל 90 תגובות, רובן הגדול בעד השגחת צוהר, ואפילו המסרים שנכתבו שם דומים.

"מי שירפרף בפוסטים של חותם, יראה שאין עוד כמות תגובות, בפרק זמן כזה לפוסט רגיל. ידוע שצוהר חטפו הר של ביקורת מהרבנים ומהציבור, והיו צריכים לעשות משהו כדי לשנות דעת קהל. ידוע גם שדעת קהל מתגבשת מתגובות ברשת".

לסיום כתב כי הוא ישמח "שתגלו גם לי מי מעסיק אתכם בשביל לכתוב תגובות למען השגחת צוהר, אשמח שתגלו לי כמה אתם מרוויחים לכל תגובה, וכמובן איפה נרשמים. נשמע לי שזו יכולה להיות הכנסה מעולה גם בשבילי".

מארגון 'חותם' נמסר בתגובה כי "עסק שבוחר לוותר על כשרות מטעם הרבנות ולעבור לכשרות אלטרנטיבית, ככל הנראה עושה זאת מאחת הסיבות הבאות: או שהוא שותף לאג'נדה שמבקשת לפרק את הרבנות הראשית, כפי שאמרו בצהלה כל המברכים על הקמת הגוף החדש, או שהוא לא רוצה לעמוד בסטנדרטים של הרבנות. בין כך ובין כך זה לא מריח טוב, ובתחום הקולינרי הריח הוא מאוד משמעותי".

עוד נאמר בהודעת הארגון כי הם "משתדלים לחשוף את הונאות הכשרות הנעשות תחת אצטלה אידאולוגית. גם אם ברמה ההלכתית היה ניתן לסמוך על השגחה עצמאית כזו או אחרת בוודאות, הרי שהמגמה הכוללת היא מסוכנת ובעייתית ביותר. היום השגחה של צהר, מחר השגחה של "משה פיקוח מזון" ומחרתיים של "רפורמת המזון המפוקח" או כל פייק כשרות אחרת.

"כיצד אמור הצרכן הפרטי להבחין בין הכשרויות האלה ולדעת על מי ניתן לסמוך ועל מי לא? אם אין בסיס אחיד לכל הכשרויות בארץ - משמעות הדבר היא שלא ניתן לסמוך על אף פיקוח. ובאמת כל מה שיישאר לשומרי הכשרות - זה פשוט לאכול בבית".

בדף הפייסבוק של רשת פסטה-בסטה נכתב בתגובה לפוסט של חותם כי "חשוב להבהיר שאין לנו שום רצון להאבק בגוף זה או אחר. לא הצטרפנו ל'צהר' במטרה להרגיז או להתריס, אלא רק מתוך אמונה שזה הדבר הנכון יותר.

לדבריהם, "החלטנו שאנחנו רוצים לתת את המוצר הכי נכון, כן ואמיתי לאנשים שאוכל כשר באמת חשוב להם, במקום לפגוש את משגיח הכשרות 5 דקות ביום (במקרה הטוב), לתת לו לפתוח את המקרר ולהמשיך הלאה ולשלם לו במזומן סכום שאותו הוא קובע - שיכול להגיע גם ל-2,000 ש"ח בחודש".

עוד נכתב מטעם רשת המסעדות כי "הצוותים של 'צהר' מעבירים הדרכות והכשרות כיצד מטפלים בכל ירק וכיצד שומרים באמת שהלקוחות יקבלו אוכל כשר, הוגן ואיכותי, כמו שאנחנו מאמינים שצריך לתת. אנחנו מקווים שגם הרבנות תבין שאין דבר פסול בתחרות והיא רק יכולה לעשות לתחום הזה דברים טובים שישרתו קודם כל את הציבור המאמין".