הסיבות שגרמו להמלצה לפסול את מיכאל בן ארי

היועץ המשפטי לממשלה הודיע כי לדעתו יש לפסול את מועמדותו של מיכאל בן ארי לכנסת. להודעה קדמה עבודה משפטית מקיפה של המרכז הרפורמית, שהביאה 43 סרטונים של בן ארי מציג את העמדות שעל פי היועץ מהוות עילה לפסילה

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 06/03/19 13:20 כט באדר א'

הסיבות שגרמו להמלצה לפסול את מיכאל בן ארי
היועמ"ש מנדלבליט, צילום: פלאש 90

ייפסל או לא? בשעה זו מתקיים דיון בוועדת הבחירות המרכזית לכנסת, ובסופו יצביעו 34 חברי הוועדה האם לאשר או לפסול את מועמדותם של מיכאל בן ארי ואיתמר בן גביר, מועמדי עוצמה יהודית המתמודדים בתוך רשימת 'איחוד מפלגות הימין', יחד עם הבית היהודי והאיחוד הלאומי, לרוץ בבחירות לכנסת.

אמש (ג') סמוך לשעה 23:00 בלילה, פרסם היועץ המשפטי לממשלה את דעתו, לבקשתו של יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט חנן מלצר, לפיה מועמדתו של מיכאל בן ארי צריכה להיפסל, ואילו מועמדות בן גביר כשרה, על אף שהיא 'קרובה לתחום המסוכן', לדבריו. 

למרות החיבור, עדיין עם בטן מלאה. מיכאל בן ארי

מיכאל בן אריצילום: Tomer Neuberg/Flash 90

היועץ המשפטי הגיע להחלטתו לאחר בחינה של חומרים שהוגשו לוועדת הבחירות על ידי 'המרכז הרפורמי ליהדות מתקדמת' ולמעשה על ידי התנועה הרפורמית, שאף הוציאה הודעה המברכת את היועץ על הודעתו. עיקר החומרים הללו הם 43 סרטונים של מיכאל בן ארי, בהם הוא מציג את דעותיו, המתפרשות, על פי היועץ, כהסתה לגזענות, אחת מהעילות לפסילת מועמדות לכנסת.

בנוסף, בקשת הפסילה שהוגשה לוועדת הבחירות, פורשת על פני 50 עמודים עשרות התבטאויות ומעשים של בן ארי ובן גביר, שמוכיחים, לטענתם, כי השניים מסיתים לגזענות באופן עקבי ומתמשך, וזאת כמטרה מרכזית של פעילותם. השניים רוצים עצמם כממשיכי דרכו של כהנא ומצהירים על כך בגאווה וללא כל התנצלות.

על פי הסברו של נציג היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד ענר הלמן, במהלך הדיון בוועדת הבחירות המרכזית, דעתו החריגה של היועץ הגיעה בעקבות העובדה כי יש ראיות חותכות - כלומר, סרטונים בהם בן ארי מדבר בקולו - לפסילה מטעמי הסתה לגזענות, וראיות כאלה לא היו בפעמים הקודמות בהן פסלה ועדת הבחירות מפלגות, אך בית המשפט העליון אישר אותן.

מדבריו של הלמן עולה כי גם כאשר יגיע הנושא לבית המשפט העליון, תהיה אשר תהיה ההחלטה שתתקבל בוועדת הבחירות, ישנו סיכוי סביר שבניגוד לפעמים הקודמות, בית המשפט העליון יפסול את מועמדתו של בן ארי.

על פי הודעת התנועה הרפורמית אתמול, לאחר פרסום החלטת היועץ: "היועמ"ש קבל את ההחלטה הראויה לנוכח התשתית הראייתית החד משמעית שהציגה התנועה הרפורמית בעתירתה ביחס למיכאל בן ארי ועמדותיו הגזעניות. אנו קוראים לשר כחלון ולמפלגתו להסיק את המסקנות הנדרשות ולהצטרף לתומכים בבקשת הפסילה, כך שניתן יהיה להבטיח לה רוב בקרב חברי הוועדה. התנגדות לפסילתו של מיכאל בן ארי, לאחר פרסום עמדתו הברורה של היועמ"ש, תטיל צל של ממש על טענתו של השר כחלון כי הוא מייצג את הימין השפוי והממלכתי".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן