סמוטריץ' בדיון על פסילת עוצמה: "להגיד שיש לנו סכסוך עם הערבים - זו לא גזענות"

חברי הוועדה דנים בעתירות לפסילת מפלגת עוצמה יהודית לכנסת הבאה. עו"ד בן גביר הגיש לח"כ סתיו שפיר תביעה על סך חצי מיליון שקלים לאחר שכינתה את חברי המפלגה נאצים. שפיר סירבה לקבל את מכתב התביעה. סמוטריץ' עלה להתנגד לפסילה

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 06/03/19 11:59 כט באדר א'

סמוטריץ' בדיון על פסילת עוצמה: "להגיד שיש לנו סכסוך עם הערבים - זו לא גזענות"
דיון הפסילה בוועדת הבחירות, צילום: Photo by Noam Revkin

ועדת הבחירות לכנסת ה-21 מתכנסת בשעה זו (ד') כדי לדון בעתירה שהגישה מרצ וח" סתיו שפיר ממפלגת העבודה כנגד מועמדותם של חברי "עוצמה יהודית" לכנסת, ד"ר מיכאל בו ארי ועו"ד איתמר בן גביר. ככל הנראה מפלגת ישראל ביתנו תצביע נגד הפסילה, ובמפלגת כולנו מתכוונים להיעדר מהדיון. המשמעות - צפוי רוב קטן נגד הפסילה.

השופט מלצר אמר בתחילת דבריו: "תתעלו על עצמכם ותצביעו לא על פי הזיקות הפוליטיות אלא בצורה עניינית ומשפטית. מקווה שהדיון לא יהפוך לדיון ציבורי אלא לעקרונות המשפטיים".

"המבחן לדמוקרטיה זו לסובלנות גם לדעות שאינן תואמות את השקפתכם. שיש ספק הספק עובד לטובת הזכות להיבחר. אם יש דרך אחרת למנוע את מי שלכאורה מתקיים בו טעם לפסילה אז יש להימנע בפסילה ולהשתמש כאמצעי אחרון. מי שנבחר הוא נהנה מחסינות ומרגע שמצהיר אמונים ויהיה קשה מאוד לשלול לו או לפעול נגדו .

מלצר הוסיף: "לגבי גזענות צריך להוכיח שהפעילות לגזענות היא שיטתית והראיות צריכות להיות ברורות. נוצג מנהג שחלק מהצבעות פה הם פוליטיות והצביעו לפי חלוקה פוליטית ואמרו שבמילא מי שמחליט זה בית המשפט העליון. אני מקווה שתפתיעו אותי לטובה. אם תנהגו על פי מה שמתבקש לא תצטרכו לבקר את בית המשפט העליון. גם אני כשופט אני משנה את דעתי לאור הדברים שמוצגים בפניי ואם אשמע טענה שתשכנע אותי אשנה את דעתי".

ח"כ בצלאל סמוטריץ' אמר בדיון: "אין גזענות באמירה כי יש לנו מאבק קולקטיבי עם הערבים. אין פה אמירה כנגד ערבי מסוים".

ח"כ לשעבר מיכאל בן ארי, שהיועץ המשפטי לממשלה המליץ לפסול את מועמדתו, אמר בדיון:"אני, שבני הבכור עמד לפני כשעה על מגרש המסדרים, בטקס סיום המסלול של גבעתי, ובני השני מתגייס בעוד שבועיים לשריון, אני האדם המסוכן?"

עו"ד איתמר בן גביר, המתמודד גם הוא לכנסת מטעם עוצמה יהודית, אמר בדיון: ''לומר שאין מקום לאויבי ישראל זאת לא גזענות. לוקחים משפטים בודדים ומוציאים אותם מהקשרם". בן גביר הוסיף: "אנחנו חושבים שהרב כהנא צדק בנוגע לעונש מוות למחבלים, צדק במאבק שלו למען יהודי ברית המועצות. צדק במאבק למען יישוב ארץ ישראל''.

יו"ר ועדת הבחירות, שאל את בן גביר באילו נושאים הרב כהנא לא צדק. תשובתו: "לא היינו מגישים חוק על הפרדה גזענית. אני מזכיר לאדוני שהיינו חברים בכנסת ארבע שנים ולא הגשנו שום הצעת חוק כזאת. אנחנו לא מכלילים את כל הערבים. אנחנו לא קוראים לכל הערבים אויבים".

צילום: Photo by Noam Revkin

 

במהלך דיונים בוועדה הגיש עו"ד איתמר בן גביר תביעה לחברת הכנסת שפיר וח"כ מיכל בירן על סך חצי מליון שקל, לאחר שזו קראה לאנשי עוצמה יהודית 'נאצים' לפני מספר ימים. אלא שזו סירבה לקבלו מידיו, זאת לאחר שכתב התביעה הוגש הבוקר לבית משפט השלום בירושלים.  

בן גביר אומר היום כי "לא ניתן לאנשי השמאל ההזוי להכפיש ולהשוות יהודים לנאצים המתועבים שעסקו בהשמדת העם היהודי. ידעו גם חברות הכנסת שפיר ובירן כי חסינותן לא תעמוד להם והן ייאלצו לשאת באחריות לדבריהם המתועבים".

ח"כ מיכל בירן בתגובה: "לכבוד הוא לי שבן גביר, מי שעתר לבג"ץ למען אישור תהלוכה שנושאת את דגלי כהנא, החליט שגם אני מאיימת על המפעל הכהניסטי. מעבר לעיוות של דבריי, הכהניסטים הם האחרונים שיכולים להתלונן על הסתה נגדם, כשכל מה שהם עושים השכם והערב זה להכפיש יותר מ20% מאוכלוסיית ישראל.
כנכדה לניצולי שואה, אני מצפה מכל אדם שעד לגילויי גזענות, במיוחד בספירה הציבורית, שישמיע קול מחאה ויבהיר שכיהודים אסור לנו לתת יד להסתה ולפגיעה באחרים".