הישג לישראל: "הרשימה השחורה" של האו"ם שוב לא פורסמה

מועצת זכויות האדם של הארגון אמנם פרסמה דוח שתקף פעילות חברות ביהודה ושומרון, אך נמנעה מלציין את שמות הארגונים כפי שתכננו מלכתחילה, זאת הודות ללחץ שהפעילו ישראל וארה"ב

חדשות כיפה משה ויסטוך 31/01/18 16:39 טו בשבט התשעח

הישג לישראל: "הרשימה השחורה" של האו"ם שוב לא פורסמה
יהודה ושומרון, צילום: פלאש 90

המאמץ הישראל-אמריקני נשא פרי: מועצת זכויות האדם של האו"ם פרסמה היום (רביעי) דוח שכלל ביקורת על העסקים הפועלים ביהודה ושומרון, אך נמנעה מלפרסם את "הרשימה השחורה" שכללה את שמות הארגונים.

יש לציין כי פרסום הרשימה נדחה למועד שאינו ידוע, אך לפי שעה מדובר בהישג דיפלומטי גדול של ישראל, שרתמה למאבק את ממשל טראמפ.

בחודש אוקטובר האחרון פורסם כי נציב האו"ם לזכויות האדם, הנסיך הירדני זייד בן ראיד אל־חוסיין, שלח ל- 130 חברות ישראליות וכ-60 חברות בינלאומיות מכתב אזהרה שאם הן תמשכנה לפעול "מעבר לקו הירוק" הן תוכנסנה לרשימה השחורה של הארגון. במכתב כתב הנציב כי התאגידים "פועלים בניגוד לחוק הבינלאומי ובניגוד להחלטות האו"ם".

מאז פרסום דברי הנסיך הירדני, ישראל וארה"ב הפעילו לחץ כבד באו"ם במטרה למנוע את פרסום הרשימה ונחלו הצלחה חלקית בדמות דחיית פרסום שמות החברות מסוף 2017 לתחילת 2018. היום כאמור התברר כי הנושא נדחה שוב.

"אנחנו פשוט רואים את הרשימה השחורה כלא מועילה ואף מזיקה", אמרה לפני מספר חודשים דוברת מחלקת המדינה הת'ר נאוורט ואילו שגרירת ארה"ב בא"ם ניקי היילי אף רמזה בעבר שמדינתה עשויה לפרוש מהמועצה לזכויות אדם של הארגון.

שגריר ישראל לאו"ם, דני דנון, התייחס לפרסום הדו"ח, נטול הרשימה השחורה, ואמר כי "דווקא ביום בו באו"ם מציינים את יום השואה הבינלאומי בוחרת המועצה לפרסם רישומים של חברות הפועלות בישראל- זהו כתם שלא יימחה מהיסטורית האו"ם ובושה לדיראון עולם". עוד הוא אמר, "נמשיך לפעול בכל האמצעים עם בנות בריתנו ברחבי העולם כדי להמשיך ולמנוע את פרסום הרשימה המבישה הזו".