הרב שרלו על התנהלות הרשקוביץ: "גרם לנזק עצום שפוגע בערך האמת"

ראש ישיבת פתח תקווה אמנם טוען כי "חובתו של פוליטיקאי היא להתפשר ולוותר", אך לדעתו שינוי עמדתו של השר דניאל הרשקוביץ בהצבעה על "חוק ההסדרה" הובילה לפגיעה באמון הציבור בשלטון

חדשות כיפה אורי פולק, כיפה 10/06/12 11:22 כ בסיון התשעב

הרב שרלו על התנהלות הרשקוביץ: "גרם לנזק עצום שפוגע בערך האמת"
יותם פרום, צילום: יותם פרום

הרב יובל שרלו, ראש ישיבת פתח תקווה, סבור כי השר דניאל הרשקוביץ שגה כשהחליט להתחייב להצבעה בעד "חוק ההסדרה" ולאחר מכן בחר להימנע ממנה בעקבות לחץ מצד ראש הממשלה בנימין נתניהו.

לטענת הרב שרלו, הרשקוביץ לא שגה בכך ששינה את עמדתו אלא בכך שהתחייב מראש ו"טיפס על עץ", ממנו נאלץ לרדת לאחר מכן. "פוליטיקה זו אומנות האפשר, רבנות זו אומנות הרצוי. עצם הרעיון שפוליטיקאי מתפשר אינו מנוגד ליושרה ולחובתו. למעשה, חובתו להתפשר, להסכים, לוותר, להילחם - כל מה שרק ניתן לעשות, ואם הוא לא מכיר את המילים האלה הוא יכול להנהיג את עם ישראל במסגרות אחרות, אך לא בפוליטיקה", טוען הרב שרלו בתשובה שפרסם באתר ישיבת פתח תקווה.

לדעת הרב שרלו, הפוליטיקאים חייבים "לחשוב מראש, ולא להתחייב על דברים שאפשר שהם לא יעמדו בהם". הוא טוען כי הפוליטיקאי "צריך לעמוד מול הציבור, לומר לציבור את האמת, ומלכתחילה לומר כי הוא יצביע נגד אם יפוטר - אפילו אם זה יביא לקריסת החוק, או דבר מה מעין זה. המצב היום הוא הפוך לגמרי: שאלת האמת ושאלת הפוליטיקה אינה קשורה האחת לשנייה. פעמים רבות מידי מזהה הפוליטיקאי רווח מידי שהוא יכול להפיק מהבטחה, ואף שהוא יודע שאפשר שלא יוכל לקיימה - הוא מבטיח אותה, בלי למצמץ ובלי להתבייש, ובהגיע הזמן שאין הוא יכול לממש אותה - הוא משנה את עמדתו".

"הבעיה אינה אפוא בכך שפוליטיקאי מתפשר. זה תפקידו. הבעיה היא שאין לו אומץ מראש לומר את האמת, והוא מטעה ומרמה ביודעין", טוען הרב שרלו, "לא זו בלבד, אלא שהוא מניח הנחה שאם הוא יאמר דווקא את השקר יהיה לזה משקל יותר גדול מבחינה מעשית, ועל כן הדבר מותר. שתי ההנחות מוטעות - העוסקים בפוליטיקה כלל לא מתרגשים מאיומי שווא, וגם לו זה היה כך - כלל לא ברור שהדבר מותר".

בהתייחס לשר הרשקוביץ טוען הרב שרלו כי הוא כואב על כך "שמלכתחילה נאמרו דברים שאסור היה להם להיאמר, שיש להם נזק עצום בכך שמנסים להטמיע את התפישה של ''בלי פשרות'' כדי להרוויח ממנה רווח פוליטי ולאחר מכן משלמים מחיר יקר על כך בתחום הנאמנות לאמת ואמינות השלטון".

"פוליטיקאי שמתנצל על שינוי דעתו בדיעבד צריך להישאל בעוז ובאומץ מפני מה הבטיח מלכתחילה דברים שאינם אמת, וטכסיסים פוליטיים אינם תירוץ טוב לכך", מוסיף הרב שרלו, שסבור כי "ההתנהלות הזו גורמת נזק נורא".