האגודה לזכויות האזרח: "שומרים על זכויות האסיר יגאל עמיר ושל האסיר כרים יונס"

באגודה שלחו מכתב ליועמ"ש וקבלו על החלטת השר בנט לבטל את שיתוף הפעולה עמם. בנוסף הם הודו, כפי שטענו משפחות שכולות, כי הם אכן מקדמים זכויות של מחבלים, "מגנים על זכותם של בני משפחה של מי שפשעו ועל זכויות בני אדם באשר הם בני אדם"

חדשות כיפה משה ויסטוך 29/11/17 14:32 יא בכסלו התשעח

האגודה לזכויות האזרח: "שומרים על זכויות האסיר יגאל עמיר ושל האסיר כרים יונס"
אילוסטרציה. אסיר, צילום: shutterstock

האגודה לזכויות האזרח שיגרה אמש מכתב ליועץ המשפטי לממשלה, בדרישה שיתערב בהחלטת משרד החינוך לבטל את שיתוף הפעולה עמם בכנס שתוכנן להיום (רביעי). לבסוף החליטו בתנועה לקיים את האירוע גם ללא עזרת הגורמים הממשלתיים.

"נבקש את התערבותך המיידית", כתבה מנכ"לית האגודה עו"ד שרון אברהם-ויס לאביחי מנדלבליט, "לביטול הנחיית שר החינוך, נפתלי בנט, לאנשי משרדו להימנע מלהשתתף בכנס בנושא זכויות עובדים...בשיתוף עם האגודה לזכויות האזרח בישראל והמרכז לטכנולוגיה חינוכית".

לדבריה, "הכנס, לציון יום זכויות האדם שיחול ב-10 בדצמבר, הוא נדבך נוסף בשיתוף הפעולה המתקיים מזה כארבעים שנה בין משרד החינוך לבין האגודה לזכויות האזרח. בכל שנה עוסקת הפעילות בזכות אדם אחרת. במהלך עשרות בשנים כיהנו במשרד החינוך שרים שונים ממפלגות שונות
וכולם ראו לנגד עיניהם את חשיבות הפעילות השנתית בנושא זכויות האדם.

החלטתו של שר החינוך התקבלה לאחר שקיבל מכתב מעשרות משפחות שכולות שטענו כי האגודה מקדמת זכויות של מחבלים. לבסוף הורה בנט לאנשי משרדו לא לשתף פעולה לקראת הכנס שאמור להיערך היום.

מגנים על כולם, גם מחבלים. עו"ד אברהם-ויס

מגנים על כולם, גם מחבלים. עו"ד אברהם-ויסצילום: צילום מסך מיוטיוב

באגודה טענו כי במשך חודשים ארוכים הם התכוננו לאירוע ועבדו בשיתוף פעולה מלא עם גורמי משרד החינוך, "להפתעתנו...הכנס בוטל בהוראת השר בנט וזאת בעקבות פניה של תנועת 'אם תרצו' אליו בשמן של משפחות שכולות. בירור העובדות עם הגורמים הרלבנטים העלה, כי
הכנס לא יתקיים כמתוכנן ומשרד החינוך, שהוא בין מארגני הכנס, לא התיר לנציגיו לקחת בו חלק".

לטענת עו"ד אברהם ויס, "הנחייה זו של השר בנט היא עוד חוליה בשרשרת הדה לגיטימציה של ארגוני החברה האזרחית על ידי גורמים בכירים בממשלה". היא הודתה שהם אכן דואגים גם לזכויות מחבלים והסבירה כי "האגודה מגנה גם על הזכות לאזרחות, כולל של מי שעברו עבירות חמורות; על זכויות האדם של אסירים באשר הם; ועל זכותם של בני משפחה של מי שפשעו, שלא לאבד את ביתם. אנו מגנים על זכויות בני אדם באשר הם בני אדם – בין שמדובר בזכותו של האסיר יגאל עמיר להינשא, ובין שמדובר בזכותו של האסיר כרים יונס (מחבל שרצח את החייל אברהם ברומברג ב-1980, מ"ו) ללמוד באוניברסיטה. זו היתה דרכה של האגודה מאז הקמתה, ועליה גאוותנו".

פורום המשפחות השכולות הישראלי-פלסטיני התייחסו לביטול השתתפות נציגי משרד החינוך באירוע ואמרו כי "ההחלטה של השר בנט  לבטל את אירוע של האגודה לזכויות האזרח הינה החלטה שערורייתית ומניפולטיבית. השימוש הציני בכאבן של משפחות שכולות כדי לבטל את רצונם של אנשים להביע ולחלוק סולידריות כלפי האחר הוא בזוי וראוי לכל גינוי. הקביעה כי דאגה לזכויות אדם באשר הוא אדם היא פגיעה במדינת ישראל היא שגויה במקרה הטוב ואבסורדית במקרה הרע. ש משפחות שכולות, ישראליות ופלסטיניות, שחושבות אחרת ועושות הכל כדי למנוע קורבנות נוספים ורואות בזכויות של אזרחים באשר הם, הבסיס לחברה מתוקנת ושמירה עליהן היא  נדבך חשוב בפיוס בין אנשים ועמים".

באגודה לא חיכו יותר מידי לתשובתו של מנדלבליט והחליטו לקיים את הכנס בכל זאת, גם ללא נציגי משרד החינוך, "למרות ניסיונות עיקשים לביטול כנס זכויות עובדים של האגודה לזכויות האזרח בשיתוף משרד החינוך ומט"ח האגודה מודיעה כי הכנס יתקיים כסדרו גם ללא השתתפות משרד החינוך. עבדנו על הכנס בשותפות מלאה עם המטה לחינוך אזרחי ומטח במשך חודשים ולכן לא ניתן יד למסע הדה לגיטימציה כנגד הארגונים האזרחיים המעזים לבקר את פעילות הממשלה".