רגע לפני פקיעת המנדט: התקוות של נתניהו מול הברירות של גנץ

ראש הממשלה ויו"ר כחול לבן הגיעו למבוי סתום, אולם שניהם מבינים שהתקווה של נתניהו לסיים את כהונתו לקול צלילי החלת הריבונות עוברת דרך תמונת ניצחון קטנה לגנץ, לאחר שהפסיד בקרב

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 13/04/20 13:58 יט בניסן התשפ

רגע לפני פקיעת המנדט: התקוות של נתניהו מול הברירות של גנץ
מאמצים אחרונים לאחדות, צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

10 שעות לפני פקיעת המנדט של בני גנץ להרכבת ממשלה, יו"ר כחול לבן מגיע בלי הרבה ברירות לשולחן המשא ומתן כשברקע חבריו למפלגה קוראים לו לשוב בו מההחלטה לשבת תחת נתניהו. גנץ שם את כל הביצים בסלסלה אחת כשפירק את כחול לבן ללא ערבויות מצד הליכוד, כשרק ראשות הכנסת בידיו, אולם גם יש לו מספר אפשרויות כדי בכל זאת לצאת עם תמונת ניצחון. 

לאחר עריקתה של אורלי לוי אבקסיס לגוש הימין, התקווה של נתניהו היא למצוא שני עריקים נוספים בגוש השמאל כשכל העיניים נשואות לצמד חברי הכנסת מסיעת 'דרך ארץ' הטרייה -צבי האוזר ויועז הנדל, אולם השניים לימדו אותנו שהם אנשי עקרונות וכמו שלא הסכימו לחבור לממשלת מיעוט לרשימה המשותפת, כך לא יפקירו את גנץ מאחור, כך שמשם לא תצא הישועה לנתניהו. צמד אחר שערק הם יו"ר מפלגת העבודה עמיר פרץ וח"כ איציק שמולי שרק לאחרונה ביקשו לחבר בין מפלגתם למפלגת כחול לבן. במידה ולגנץ יהיה גוש 19 משלו, שיהיה נאמן לו בדיוק כמו הנאמנות שגוש הימין רוכש לנתניהו לא תהיה לליכוד ברירה, אלא לתת לו את מבוקשו. 

נתניהו יוצא מהחודש וחצי האחרונים כמנצח. הוא ניהל את משבר הקורונה באופן חיובי בסך הכל וחזר לעמדת המבוגר האחראי, הוא פירק את כחול לבן לאחר משא ומתן מרושל עם הרשימה המשותפת שהסבה להם נזק אדיר, והדבר החשוב לו מכל - הוא הפך את ליברמן, שהיה לשון המאזניים בשנה האחרונה, ללא רלוונטי לבחירות הבאות. לא פלא שבמצב כזה ועם מעל ל-40 מנדטים בסקרים הוא מרגיש יהיר מספיק לדחוק את גנץ לפינה ולחזור בו מהסיכומים מולם.

עם כל זה חשוב לזכור שגם נתניהו רוצה לעמוד בעוד מערכת בחירות כשאין אף אחד שמחזיק איתו את מחדלי המשבר וועדת החקירה שככל הנראה תגיע. בנוסף המשפט שלו גם יחל וזה יכול להזיק לו, אולם כבר למדנו שזה לא מוריד אלא רק מחזק אותו. 

במשא ומתן בין המפלגות הגיעו להבנות על חלוקת תיקים, אך בנושאים של החלת הריבונות ומינוי שופטים יש פער גדול, כאשר מפלגת ימינה מפמפמת אותם מעל לכל במה. בליכוד מבקשים מכחול לבן להסתפק בהסכמה אמריקאית כדי להחיל את הריבונות הישראלית על יו"ש, אולם באנשי גנץ מבקשים שזה יהיה בהסכמה בינלאומית הכוללת את ירדן. בימינה יודעים שהסכמה כזו, ככל הנראה, לא תגיע ומבינים כי זה ימסמס את הנושא לשנים הקרובות. בימין מצפים מהאוזר והנדל להצביע איתם ולדחוק בגנץ להסכים, אולם האוזר, מיוזמיי חוק הלאום, הבין שכדי שתהליכים כאלו יהיה בקונצנזוס הלאומי אסור להסתפק ב-61 אצבעות, אלא לקוות ולחכות להסכמה גורפת.

את נושא מינויי השופטים מובילה בגאון ח"כ איילת שקד שסבורה שאם לא יהיה שינוי במנגנון לבחירת השופטים, כל עבודתה במשרד תרד לטמיון. חושב לזכור שנתניהו מעולם לא רצה הרכב הועדה למינוי שופטים ואף הגן על מערכת המשפט בכל הזדמנות שניתנה לו, אולם הוא מקשיב לבייס שלו, שרוצה שינוי במערכת המשפט ולכן הוא נלחם גם על זה. 

במידה ועשר השעות הקרובות יעברו ללא שום התקדמות, הנשיא ריבלין כבר הודיע כי לא יעביר את המנדט לנתניהו, אלא יחזיר אותו ישירות לכנסת למשך שלושה שבועות כך שכל ח"כ יוכל להרכיב ממשלה במידה ויש לו 61 ממליצים. ומידה והמו"מ יכשל מדינת ישראל תלך למערכת בחירות רביעיות בצל מגפה עולמית.