מתמוגגים מהבטחות: הציניות המביכה של נתניהו כלפי הימין

ראשי הימין מברכים את נתניהו על הבטחותיו, למרות שהם יודעים שהן ריקות מתוכן. ראש הממשלה, כפוליטיקאי מיומן, יודע להגיד את הדברים שינעמו לאוזן של בוחריו הימניים, אך אף אחד לא מוכן להתעמת איתו ולשאול - איפה היית עד עכשיו?

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 25/02/20 16:06 ל בשבט התשפ

מתמוגגים מהבטחות: הציניות המביכה של נתניהו כלפי הימין
נתניהו עם משה ליאון בסיור, צילום: דוברות עיריית ירושלים

שבוע לבחירות וראש הממשלה נתניהו שובר חזק מאוד ימינה, אולם במקום לצאת נגד הציניות המתפרצת מהבית מבלפור, ראשי הימין והנהגת ההתיישבות מברכת אותו על כך. האם אנשי הימין הם כל כך פתאים שהם לא זוכרים שבעשרת שנות נתניהו הוא יכל לקדם את כל אותם דברים שהוא מבטיח עכשיו? 

בואו נראה מה הובטח רק בשבוע האחרון: נתניהו הורה לחבר באופן מיידי 12 מאחזים הנחשבים "בעלי אופק הסדרה" לרשת החשמל, עד כה עובדי חברת החשמל לא נראו באופק. אחרי מאבק של שנים רבות, בתחילת השבוע ראש הממשלה חנך שכונה חדשה בקריית ארבע והודיע על הקמת מעלית במערת המכפלה והיום (ג') הוא הודיע על קידום הבנייה בשטחי E1 בין ירושלים למעלה אדומים. 

נתניהו לא ימני רק בהתיישבות, אלא גם בירושלים. בסוף השבוע שעבר נתניהו סייר יחד עם שר התיירות יריב לוין ועם ראש העירייה משה ליאון, והכריז על בניית 2,200 יחידות דיור חדשות בשכונת הר חומה, וכן על בניית שכונה חדשה בגבעת המטוס. נזכיר כי רק לפני חודשיים נתניהו עיכב בנייה של 2000 יחידות דיור בשכונה הירושלמית, אולם אף אחד לא מעמת אותו עם העובדות, אלא רק מתמוגגים מההבטחות. 

יותר ממה שנתניהו הוא ימני הוא פרגמטיסט. הוא יודע מה יביא לו את מצביעי הימין, אבל גרוע מכך הוא יודע שהם עשויים להאמין לו מבלי לשאול שאלות קשות ובלי לחוש בציניות שמתבקעת מכל מקום. הפרגמטיות שלו באה לידי ביטוי בהחלטות שקיבל עד כה, בין היתר לא לקדם בנייה מעבר לגושי ההתיישבות כדי לא להרגיז את האמריקאים. גם תכנית המאה, שהוא היה מיוזמיה, תכליתית לגמרי ולא באמת בעלת חזון מדיני כלשהו. 

הביקורת על נתניהו ידועה - הוא פוליטיקאי שמפזר הבטחות ריקות רגע לפני הבחירות, אולם הציניות קשה מאוד. הוא יכל לעשות את כל ההבטחות לו בכל שנות שלטונו, אך נמנע מכך. השאלה היותר גדולה - איך לא נמצא בכל גוש הימין ילד אחד שיגיד למלך שהוא עירום ויצביע על כך שנתניהו מתנהג בציניות כלפי בוחריו והדברים שעקרוניים להם.