יש רק אחד שיכול להוביל את מפלגת הציונות הדתית

בצלאל סמוטריץ' קיווה, אחרי פרישת בנט, להצליח לרשת את מקומו בהנהגת הציונות הדתית, אך הנסיבות הפוליטיות וההסתייגות מעמדותיו מנעו זאת. כעת במקום להצניח שוב מישהו מלמעלה, בפוליטיקה המגזרית יש מנהיג (מן ה)מוכן

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 12/12/19 16:19 יד בכסלו התשפ

יש רק אחד שיכול להוביל את מפלגת הציונות הדתית
בצלאל סמוטריץ', צילום: נעם רבקין פנטון, פלאש 90

לפני עשרה חודשים, כחודש לאחר ההכרזה על הבחירות לכנסת ה-21 (פעם היו כאלה), נבחר בצלאל סמוטריץ' לעמוד בראש מפלגת האיחוד הלאומי. בבית היהודי, אחותה לסיעה של האיחוד הלאומי, היו שקועים באותם ימים בליקוק פצעי הפרישה של בנט ושקד, ובניסיון לבחור יו"ר חדש.
כשבוע או שבועיים לאחר בחירתו של סמוטריץ', פתחה מפלגת האיחוד הלאומי בקמפיין בעלוני השבת ובכלי התקשורת של המגזר, בו נראה סמוטריץ' בחליפה ועניבה, כשהכיפה הסרוגה בולטת אבל לא גדולה מדי - בקיצור, בניסיון למצב אותו כמנהיג הציונות הדתית, ממשיכם של זבולון המר והרב נריה, רחוק ככל האפשר מתדמית נער הגבעות ששוותה לו עד אז. 

סמוטריץ' קיווה כי הכאוס ששרר אז בבית היהודי, יביא אותו אל ראשות הרשימה ואל הנהגת מפלגת הציונות הדתית ביום שאחרי נפתלי בנט, אבל הצנחתו של הרב רפי פרץ, רבצ"ר לשעבר וראש מכינה מוערך, יחד עם המסורת הפוליטית לפיה הבית היהודי מובילה את החיבור, הכריעה אחרת. סמוטריץ' ויתר מרצונו על המקום הראשון, כפי שעשה גם בבחירות הבאות, כשהסכים לרדת למקום השלישי ברשימה - כשרוממות האחדות ומספר המנדטים בפיו.

מיד לאחר הבחירות האחרונות, בין ראש השנה ליום הכיפורים, כשהיה ברור שבנט ושקד עוזבים את האיחוד הרעוע ממילא, הודיע סמוטריץ' כי יפעל באופן אקטיבי לאיחוד בין הבית היהודי לאיחוד הלאומי. "אין הצדקה לשתי מפלגות בציונות הדתית", אמר סמוטריץ' והוסיף: "אפנה לרב רפי פרץ לבניית מהלך לאיחוד שתי המפלגות". בבית היהודי, מנגד, לא התלהבו במיוחד והתגובה היתה יחסית צוננת.
בהמשך הודיעו במפלגה על הקמת "מועצה ציבורית" לבחינת מהלכי איחוד. עם הזמן, ותמיכתו הגורפת של ח"כ מוטי יוגב באיחוד, נרשם ריכוך מסויים, הוקם צוות גם בבית היהודי, ובשבוע האחרון דיווחו בשתי המפלגות על התקדמות משמעותית במגעים ביניהן, כולל דיבורים על פריימריז משותפים.

עכשיו תור בצלאל

במשך השנים ניסו במפלגות הציונות הדתית השונות, ולא רק בהן, להצניח מנהיגים מלמעלה. אם זה אפי איתם, דניאל הרשקוביץ והרב רפי פרץ במפד"ל לגלגוליה, או יעקב כ"ץ (כצל'ה) באיחוד הלאומי. נראה שכמעט מדי בחירות מתחילה 'בורסת שמות' של "מי יכול להנהיג את הציונות הדתית", ודבר אחד בטוח - כל מי שהוצנח מבחוץ והגיע על תקן המושיע - נכשל. אם זה אפי איתם וששת המנדטים של המפד"ל בתחילת המילניום, דניאל הרשקוביץ ופארסת המועצה הציבורית ב-2009 או חמשת המנדטים לאיחוד מפלגות הימין בראשות הרב רפי פרץ בבחירות האחרונות. 

הפעם היחידה, מאז בחירות 1977, בה זכתה מפלגת הציונות הדתית למספר דו ספרתי של מנדטים, היתה בבחירות 2013, אז עמד בראשה מנהיג שנבחר על ידי הציבור - נפתלי בנט. בנט לא הוצנח ולא "השתמש" במפלגה, כפי שניסו לטעון גורמים שונים ערב בחירות אפריל, הוא התמודד בפריימריז נגד מנהיג ותיק ומנוסה, וגבר עליו בכוחות עצמו. אפשר להתווכח עד מחר על אופיו, דרכו ובעיותיו (הלא מעטות) של בנט, אבל עובדה היא שאת ההישג הגדול ביותר לציונות הדתית מזה עשרות שנים הביא המנהיג היחיד שלא הוצנח מלמעלה.

על מדרגות הרבנות, שקד ובנט

שקד ובנטצילום: פלאש 90

הפוליטיקאי היחיד כיום במערכת הפוליטית הציונית-דתית ש"צמח מלמטה", לא נבחר בידי ועדה מסדרת בסגנון ברית המועצות, לא הוצנח מכוח הישגיו הצבאיים או הרבניים, שגם נתפס בציבור כמי שיכול להוביל את מפלגת הציונות הדתית - הוא בצלאל סמוטריץ'. הוא הוכיח את עצמו הן במישור המעשי, עוד לפני שהגיע לכנסת, בהקמת תנועת 'רגבים', והן בכנסת עם חוק ההסדרה, חוק השקיפות לעמותות זרות ומספר חוקים חשובים נוספים, והן במישור הפוליטי כשגבר על אורי אריאל הוותיק במרכז האיחוד הלאומי, והן כשהצליח, על אף הישגי המפלגה הדלים בבחירות, להתמנות לאחד התפקידים המשמעותיים במדינת ישראל - שר התחבורה.

סמוטריץ' לא חף מבעיות. הוא נתפס בציבור כקיצוני מדי, עבור רבים באזורים ה"לייטים" של המגזר הוא קשה לעיכול, בשל גישתו התורנית המחמירה יחסית, והוא נוטה להסתבך בפליטות פה ובאמירות מיותרות (על היולדות הערביות בבתי החולים כדוגמה), אבל הוא הוכיח שהוא יודע להתאים את עצמו לסביבה הפוליטית, ואחרי שגם הרב רפי פרץ וגם איילת שקד, כל אחד בתורו, לא הצליחו למנף את עמדת המנהיגות שלהם להישג פוליטי, נראה כי הגיע תורו של סמוטריץ' להשלים את המהלך שהתחיל לפני כשנה, ולכבוש את הנהגת מפלגת הציונות הדתית.

בהינתן אפשרות של קיום פריימריז במפלגת הציונות הדתית המאוחדת, אם יצליחו הפוליטיקאים והעסקנים להקים אותה הפעם, קשה לראות, גם על פי הסקרים המתפרסמים מעת לעת, שמישהו יגבור על יו"ר האיחוד הלאומי. אך גם אם פריימריז לא יתקיימו, סמוטריץ' לא צריך לוותר הפעם על ההנהגה, כפי שוויתר בפעמים הקודמות, כי לא נראה שמישהו אחר מלבדו יכול להנהיג.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן