משטרת 'ישראל'. לא 'משטרת זהויות'

מה הקשר בין הגישה לבני העדה האתיופית ואלימות משטרתית ובין מיגור תופעת ההטרדות בתוך המשטרה? ואיך "היחידה לשוויון מגדרי ולמגוון תרבותי" קשורה לזה?

חדשות כיפה אביעד גדות 30/07/19 11:34 כז בתמוז התשעט

משטרת 'ישראל'. לא 'משטרת זהויות'
שוטרים במהלך הפעילות, צילום: דוברות משטרת ישראל

"אנ-קו-וונ-דס-אלא-צ'וה". היה חשוב לי ללמוד את זה. ככה אומרים 'מזל טוב' באמהרית. על המשפט הקצר הזה שברתי את השיניים כל הדרך אל חתונתם של הזוג המתוק מבני העדה האתיופית, להם ערכתי את החופה כדת משה וישראל. החוויה ברגעי החופה היתה עוצמתית, ולראשונה יכולתי לטעום באותה חוויה מול מאות זוגות עיניים נרגשות את שאיפתם העתיקה ואת קדושתם שלהם, קדושת ישראל.

אתמול הודיע השר לביטחון פנים, יחד עם מ"מ מפכ"ל המשטרה ניצב מוטי כהן, על ההחלטה להקים יחידה חדשה במשטרת ישראל: "היחידה לשוויון מגדרי ולמגוון תרבותי." יחידה זו תחליף את היוהל"ן (יועצת המפכ"ל לענייני נשים) ובעצם תאגד את הטיפול ב'שיטור-יתר', בהטרדות מיניות ובהדרה, ותיצור תהליכי גיוס שוויוניים. על פי הודעת משרד השר והמשטרה הצעד נעשה "בעקבות השיח עם הנהגת יוצאי אתיופיה וכחלק מהליכי השיטור הרב-תרבותי במשטרת ישראל."

אין ספק כי ברעיון יש מטרות חשובות מאד. הרי פעולות או תפיסות לא נכונות בכל התחומים הנזכרים פגעו במשטרה קשות, והפילו ניצבים ושוטרים זוטרים כאחד. חובה לשדד מערכות.

אך בעיון נוסף, מה הקשר בין הגישה לבני העדה האתיופית ואלימות משטרתית ובין מיגור תופעת ההטרדות בתוך המשטרה?

את התשובה אפשר לקבל מצה"ל, שעבר תהליך מעט דומה לפני כארבע שנים. אז, שונה שם היוהל"ן הצה"לית ל'יוהל"ם" – יועצת הרמטכ"ל לענייני מגדר. התפקיד אמנם לא כלל את הטיפול בבני העדה האתיופית בצה"ל (טוב, לא היו הפגנות) אך בהחלט פרץ את מסגרת העיסוק בקידום נשים והורחב ל'מגדר'. מהו מגדר? זה כבר כנראה ממש מסובך היות והדבר הוסבר במסמך לא קצר אבל הזוי שנקרא אז "התפיסה המגדרית" . תמציתו: כל אדם שווה. אין דבר כזה זהות. כל הזהויות הינן הבניות דמיוניות שקיימות בראש שלנו. חובת צה"ל ללמוד לייצר פסיפס זהויות בארגון, במקום התפיסה של 'צבא העם' שכבר אינה רלוונטית.

ופה טמון הכשלון.

ככל שתפיסה זו היא פילוסופית, היא מאד מעשית. היא המצע לפוליטיקת הזהויות ממנה סובלת מדינת ישראל ומוסדותיה בשנים האחרונות. הלהט"ב, הדרוזים, האתיופים, החרדים, הדתיים, הערבים או הבדואים זועקים: כבדו אותי, קבלו אותי כפי שאני. קדמו את זכויותיי ואת טובתי. גם הרוסים עושים כן, וכמובן גם הנכים.

ובהקשר המשטרתי ההשלכה היא מיידית: הפגנות או הפרות סדר, ואפילו סיכון חיי אדם או ונדליזם הופכים להיות חלק מהביטוי העצמי, מזכויות המדוכאים עלי אדמות. זה נכון ברחובות ובכבישי ישראל, וזה קורה גם בצה"ל כאשר חייל הומוסקסואל תולה דגל להט"ב מעל מוצב בשומרון, וקצין דרוזי מאיים לסרב בגלל חוק הלאום.

בדרך זו, הזהות העמוקה והמוצקה של מדינת ישראל ועצם קיומה – מתפוררים, חלילה, ומוטלים בספק. זאת גם הסיבה בגללה אותם גורמים שמקדמים את התפיסה המגדרית הינם גורמי שמאל באקדמיה, ובארגוני החברה האזרחית אשר חלקם ליבו את המהומות. לא תהיה זאת קונספירציה לחשוב שהיה מי שניצל הזדמנות בגאונות, ושלף מהמגירה את התכנית הסדורה כפתרון לטראומה המשטרתית מההפגנות. ניכר שהשר לא התייעץ עם גורמי חברה אזרחית לאומיים כי 'פתרון' זה הוא כמו נסיון להרוות צמא – במי ים.

החוסן המוסרי, שהינו חיוני מאד ואותו מבקש השר ארדן – לא יימצא בתפיסה המגדרית אלא להפך: בחיזוק הזהות הישראלית. האיסור מהתורה, לכל אדם מישראל, לנהוג באלימות נלמד משוטרי בית הדין (ספר המצוות תקצה). מי שהשקיט את המהומות היו זקני העדה האתיופית, והקייסים יחד עם הרבנים הראשיים אשר קראו "אחים אנחנו". חביב אדם שנברא בצלם וחביבין ישראל שנקראו בנים למקום.

צה"ל התחיל להבין זאת וביטל אשתקד את 'התפיסה המגדרית'. מוטב שהשר ארדן שכוונותיו טובות ילמד מטעויות של אחרים ויחזק את משטרת ישראל כמשטרה יהודית בעלת מוסר גבוה ואמירה ברורה. אפילו בני המיעוטים שאינם יהודים יבינו שהינם משרתים בארגון עם דרך ודאית. במשטרת ישראל.

וכבר אמר לי חבר בן העדה האתיופית: "כאשר יהיה ברור לי ולשוטר שמתסכל עליי ששנינו עם ישראל – לא יקרו טעויות."