חדשות כיפה

מדוע הרב טאו לא מבין אותנו?

הרב אברהם סתיו מזדהה עם סלידתו של נשיא ישיבת הר המור מתרבות המערב. עם זה, הוא משוכנע שמתורתו יוצאת רק שלילת הבעיות ולא התמודדות עימן כפי שהוא ורבנים נוספים, שהרב טאו תוקף, מנסים לעשות

הרב צבי טאו

הרב צבי טאוצילום: מיכאל יעקובסון, ויקיפדיה

משל נאה של הרב דב זינגר מספר על ילד שהוריו ראו אותו משתעל ומשתעל ללא הרף, והיו אובדי עצות. "מה הבעיה," אמר להם הרופא שאליו ניגשו, "תסתמו לו את הפה והוא יפסיק מיד".

שיעול הוא דבר רע, ביאר הרב דב, על כך אין חולק. אך מאבק ישיר בסימפטום עשוי להחמיץ את הטיפול העדין והמורכב שדרוש בשורש הבעיה.

בחוברת החדשה שפרסם הרב צבי טאו לרגל יום העצמאות, הוא מנתח פסקה שבה כותב הרב קוק שאין להניח שכל תופעה ומגמה תרבותית היא גילוי של דבר ה', אלא "לפעמים מתגלה הזמן בצורה כזאת שצריך דוקא ללכת כנגדה ולהרחיקה". לאור זאת טוען הרב טאו, שבניגוד ללאומיות שאותה אימץ הרב קוק, ובניגוד לפילוסופיה היוונית שאותה אימץ הרמב"ם, הרוח הפוסט-מודרנית השולטת בימינו היא כזו שאי אפשר לבוא עמה אל הקודש, ועלינו לצאת נגדה למלחמת חורמה. זאת בניגוד לרבנים השטחיים שלא דקדקו היטב בדבר הרב, וטוענים שיש לקבל את רוחות הזמן, ורק "לבצע פה ושם התאמות מזעריות".

הרבה כבוד יש לי כלפי הרב טאו, ויודע אני את מיעוט ערכי, אך תורה היא וללמוד אנו צריכים, ועל כן אביע את תחושותיי בעקבות דבריו. קראתי את דבריו של הרב טאו פעם אחר פעם, דווקא משום שאני מזדהה איתם באופן בסיסי, וודאי כפרשנות של הרב קוק. לא מזמן פרסמתי אף אני הקטן (במוסף-שבת של מקור-ראשון) ניתוח המבוסס על מאות פסקאות של הרב קוק, שמראה כיצד אחרי מלחמת העולם הרב דוחה בחריפות "את הברק היפיפה שבתרבות המודרנית, שהיא באמת רק אור של עץ ריקבון" וכותב בפירוש שהתרבות האירופית "במה שנוגע למוסר ולטהרת המדות - פשטה את הרגל".

אז מה מפריע לי בדבריו של הרב טאו, ושל ארגונים כמו חזו"ן וליב"ה שאותם הוא מטפח? פחות מה שיש בהם, ויותר מה שאין בהם. דחיית האידיאולוגיה המתירנית והפוסטמודרנית היא בסדר גמור. אך במסרים של הר-המור וארגוניה אין הקשבה לשאלות ולמצוקות ולשברים שמהם צמחה אותה אידיאולוגיה. הם נאבקים בשיעול של הילד בלי להקדיש תשומת לב למחלה. (ההצדקה לכך, לפי הרב טאו, היא שהפוסטמודרנה איננה תנועה רחבה אלא קונספירציה של כמה נוכלים שהשתלטו על ההגה בתקשורת ובאקדמיה. מספק בעיניי עד כמה התיאור הזה מדוייק.)

"אבא+אמא=משפחה". באופן בסיסי, אני יכול להזדהות עם המשפט הזה. התורה מטפחת מודל משפחתי של זוגיות בין איש לאשה המותרים זה על זו שמולידים יחד ילדים. אני מקבל גם את ההשתמעויות השליליות של המשוואה: התורה מתנגדת לזוגיות הומוסקסואלית, היא לא מעודדת חד-הוריות לכתחילה, ויש בה יחס מורכב כלפי פוליגמיה. 

קשה לי רק עם מה שלא כתוב בו: מה תעשה אישה שהגיעה לגיל 38 ולא מצאה בן-זוג? ומה יעשה נער שגילה בגיל שש-עשרה שהנטייה המינית שלו לא מאפשרת זוגיות הטרוסקסואלית? איזה מקום יש להם בעולם שבו אבא+אמא=משפחה? ומי אמור לקחת אחריות על הכאב שלהם?הפירוק

 הפוסטמודרני לא צץ יש-מאין. הוא צמח מתוך שנים רבות של דיכוי והשתקה של קולות רבים במציאות. וגם אם אנחנו לא מקבלים את התשובות הפוסטמודרניות, ואנחנו לא מקבלים אותן כי הן אכן הרסניות ומשתקות, אי אפשר להתעלם מן המצוקה שמתוכה הן צומחות.
זה היה השיעור האמיתי שלימד אותנו הרב קוק. גם במאמר הדור, הרב קוק לא קורא להצטרף אל החילוניות "תוך התאמות מזעריות". אלא מבקש להצביע על המצוקה שמתוכה צמחה ההתנגדות לדת, ולהציע לה תשובות אחרות. 

הרב טאו לא קורא אותנו נכון. את הרבנים שמאמינים באופן עמוק בתורה ומצוותיה ולמרות זאת לא מסתובבים ברחוב כשעל גבם שלט של "אבא ועוד אבא זה לא נורמלי". זה לא ש"אין לנו כוח לעמוד בפני השטף", ואנחנו "מתקפלים בפני כל שדרן ברדיו". יש לנו כוח. עובדה שאנחנו מסוגלים לשרוד את כל ההתקפות של הר-המור. וגם מהצד השני אנחנו מותקפים על בסיס קבוע, ומתמודדים לא-רע. אבל אנחנו משתדלים, למרות הפערים העמוקים, להקשיב גם לכאב ולקושי.

ולכן אנחנו אומרים בפה מלא שיחסים חד-מיניים אסורים, ושמוטל על האדם לכבוש את הנטייה כלפיהם ולהיאבק בה, בלי שנכנה אותו 'חולה' או 'לא-נורמלי'. אנחנו נעמוד על קיומם של ערכים וזהויות כמו לאום ומשפחה, אבל נהיה מודעים גם לצללים שזהויות אלו מטילות על הפרטי ועל האוניברסלי.

יותר מכך: לא ננסה לכלוא מחדש את השדים שיצאו ממאורתם אחרי השבר של מלחמות העולם, ולהסיג את העולם אחור אל מציאות שכבר מזמן אינה קיימת. אלא נכיר בכך שיש לנו צורך בתשובות חדשות. ולכן גם אם לא נקבל את התשובות שמציע העולם המערבי, לא נמנע ממנו לשאול את השאלות. נכיר בכך שכפי שכתב הרב קוק, "ההתפתחות ההדרגתית מוכרחה להביא בעקבה התערערות היסודות הקודמים ותלישתם". ונדע שתפקידנו איננו למנוע את ההתערערות הזו או להתכחש לה, אלא לנסות ללמוד איך לצמוח מתוכה.

עקבו אחרינו בטוויטר
יש לכם מה להגיד? שלחו מאמר דעה למערכת
09.05.2019

1. רק שאלה (רק שאלה)

מד וע רבנים מגוונים שונים אינם יכולים לשבת ולדבר ביניהם, לא רק דרך עיתון.?

דווח על תגובה לא ראויה
09.05.2019

2. לא יזיק לרב סתיו קצת ענווה (אריה)

הר אברהם סתיו יהודי מוכשר ותלמיד חכם. אבל מדובר בבחור צעיר שמחנך פעם אחר פעם את גדולי ישראל. לא מזמן זה היה הרב יעקב אריאל עכשיו הרב טאו. קצת ענווה לא תזיק לך בחור צעיר.

דווח על תגובה לא ראויה
09.05.2019

3. תשובה (לפפה)

האם לדעתך כל החיים צריכים להגיד רק ,מותר" ואין מקום לאיסורים? האם כך באמת אתה מנהל את חייך?
האם בדקת באופן רציני מהן התג ובות של יהודים שומרי תורה לבעיות? האמנם הן אחידות?

דווח על תגובה לא ראויה
09.05.2019

4. האמת, הופתעתית לטובה מהמאמר אם כי אני חושב שלעמוד מול "התקפות" הר המור לא מראים בהכח על כוח גדול (לפי זה, להר המור כוח הרבה יותר גדול מכיוון שהם עומדים מול כל)

דווח על תגובה לא ראויה
09.05.2019

5. לבעיות אישיות צריך לסייע, באידיאולוגיות מעוותות צריך להילחם. (ידידיה שילה)

הבעיה שמנסים לפתור את הבעיות האישיות על ידי אימוץ של אידיאולוגיות מעוותות. המורה נבוכים בחלק שלישי כותב שמצוות התורה הם ההדרכה הנכונה והמתאימה לרוב בני האדם. לא נבטל את קדושת הנישואין של הכלל על ידי חופה וקידושין בגלל פלונית שנותרה עגונה. לא מאפשרים לרווקה שהגיע לגיל 40 להתחתן עם אביה כי רק הוא מסכים. אין לדבר סוף.

דווח על תגובה לא ראויה
09.05.2019

6. צריך לחלק (יאיר)

יש לחלק בין משבר של אדם פרטי המנסה להיות נאמן לתורה ומצוות אך מתמודד עם קשיים ומשברים לבין מציאות כללית שכל מגמתה היא הרס התורה והאנושיות.
אם הבנתי את דברי הרב טאו, אזי אתה (ורבנים נוספים) אינם מבינים שיש פה משהו שצריך להילחם בו. אתם חושבים לתומכם שאולי התרבות לא טובה ועדיף לו היה אחרת, אבל אינכם מבינים שיש פה הרס כולל של כל האנושיות הבסיסית ומתוכה הרס לכל ישראל.
ודאי שהאנשים הללו שמקדמים את האג'נדות הללו רוכבים על כאב אמיתי של אנשים, אבל הם לא נותנים להם מענה אלא מנצלים את כאבם בצורה אכזרית וצינית.
ודאי שאדם שיש לו קושי ומשבר צריך לסייע לו ככל הניתן (וגם שם צריך לבדוק האם שייך להקל, במה שייך להקל, וצריך להפנים שלפעמים לא כל בעיה אפשר לפתור, ועיין ב5 הדרשות של הרב סולובייצ'יק שאני בטוח שקראת פעם, ששם הוא נותן מקרה חריף שקרה לו עם גיורת וכהן).
הרב טאו בכלל לא התיימר במאמרו לעסוק באדם הפרטי, שוודאי שצריך לסייע לו, אלא בשטף התרבותי הנורא הזה שמאיים על אומתנו.

דווח על תגובה לא ראויה
09.05.2019

7. שורש ההבדל (תלמיד)

במשפט קצר נוכל לסכם את שורש ההבדל:
אתה וחבריך הרבנים מסתכלים על הבעיות בגובה העינים, ומנסים לפתור אותם מתוך אמפטיה.
הרב קוק, הרצבי"ה והרב טאו שליט"א מסתכלים על המציאות בגובה הנשמה, ועוזרים לה לצאת ולהתבטא,
גם במחיר כואב של אי פתרון של בעיות של היחידים.
נשמת הכלל ונשמת היחיד הקשורה עימה היא השיקול היחיד הקובע בכל סוגיה!
ואידך זיל גמור

דווח על תגובה לא ראויה
09.05.2019

8. סדום (אביה)

כשה' השמיד את סדום זה מתאים יותר להר המור או למה שהמאמר הזה מביע???

דווח על תגובה לא ראויה
09.05.2019

9. פשוט בדיחה. מי נותן לילדון הזה במה כל פעם?? הזוי. (שמואל)

שב בשקט ילדון מחוצף. אתה פשוט מביך את עצמך כל פעם. בגאוות טפשותך הרבה.

דווח על תגובה לא ראויה
09.05.2019

10. לא רועדת לך היד לכתוב כך? (עופר )

מניין מעייני הביטחון העצמי לכתוב כך מול הרב טאו? ישבת עמו לשיחה? שמעת שיעורים ממנו וערדת לסוף רוחב, דעתו? מניין כל ילד מקשה לעצמו להתבטא בסוגיות ציבוריות כאוות נפשו? אכן בעקב א דמשיחא אנו

דווח על תגובה לא ראויה
09.05.2019

11. למגיב מספר 6 (טוביה)

הכפירה היא ודאי אידאולוגיה מעוותת, ובכל זאת, הרב בהרבה מאד מקומות ובהרחבה במאמר הדור מתיחס לשורשים החיוביים שלה

דווח על תגובה לא ראויה
09.05.2019

12. תגובה למספר11 (יהודי)

מותר לחלוק על הרב טאו, לא חייבים להסכים איתו , המאמר הזה אינו תוקף את הרב טאו באופן אישי אלא חולק עליו וזה דבר מקובל ולגיטימי, כותב המאמר מעריך את הרב טאו וכותב בצורה מכבדת

דווח על תגובה לא ראויה
09.05.2019

13. תגובה למס 12. כפירה זה קלקול בדעות. חד מיניות זו שחיתות והתבהמות. (ידידיה שילה )

כל ההשוואה בין היחס של הרב קוק לכופרים של דורו לעומת הדברים הללו, היא מופרכת.

דווח על תגובה לא ראויה
10.05.2019

14. כוהני דת,,,,,,,,,,,,, (משה אהרון עו"ד)


בס"ד.
שלוש אמיתות:
לכתחילה הרצל צדק כהני הדת ככאלה גם היום אין להם ההכשרה להנהיג מדינה. השליחות האלוקית לפי שעה לנהל את "האתחלתא" עד לחוף מבטחים הוטלה על נושאי הדגל של מה שמכונה "הערכים המערביים" וזה צו ההשגחה. דגל זה ישלוט בנו עד בוא המשיח.
חידת השואה לא תיפתר בהערה סתמית וגורפת כמו במאמר זה [מאמר אחר לא זה]. עוד יבוא עיתו של משפט השואה ובסופו לדעתנו יתברר כי שתי הקצוות בעם הביאו עלינו את הכורת הצורר. מחד הקצה ההתבוללות מאידך הקצה של ההתחרדות אותם - אדמורים שבעטו בחזון האתחלתא באמצעות ציונות מדינית בטענה "לחילוניות"והעדיפו קיפאון להמשיך ולאחוז בחצרותיהם בערבות ניכר בטענה שאסור "לעלות בחומה".
החזון "ישר-אל" הוא חזון העתיד של הגאולה השלמה בשניים : להלחם באלוקים כמו גם באדם ולהוכיח ולהנחיל לעולם ולאנושות כי ישר הוא האל צורי ולא עוולתה בו. מי שממשיך כיום לדשדש אך בגאולת היהדות והיהודים לעולם לא ישתכלל מהאתחלתא לגאולה השלמה ולא יזכה לימות המשיח.

דווח על תגובה לא ראויה
10.05.2019

15. בעד מגוון קולות תורניים מתוך כבוד (שמואל זיוון)

נראה לי כי הרב טאו והרבנים שטרנברג מודעים לכך שהם אינם מטפלים בכל. הם מופקדים על העצמת קולה הכללי של תורה קדושה ויראת שמיים באופן החד ביותר. אדרבה, יבואו הרב סתיו ואחרים וישלימו בהקשבה למצוקות הדור והיחיד

דווח על תגובה לא ראויה
10.05.2019

16. עובדי אלילים...... (משה אהרון עו"ד)

בס"ד.
התגובות כאן המקדשות את אמרותיו של האיש ולא את הרעיון או האמת לגופם מחרידות . אם האיש
מדשדש אותנו בהוויית גלות אלפיים ומניח מצע ברור לפירוד ,שסע ופילוג בעם אסור לאנשים אחרים לקום ולהעיר והלוא זו בדיוק הדינאמיקה שהנציחה את הגלות אלפיים שנה .
מי שעובד אנשים גם תחת הכסות :"גדול תורה" - הוא בפועל עובד אלילים.
גאולה זו תזוזה גם רעיונית בבחינת ומלאה הארץ דעה את ה'. וודאי אותה המאחדת את כלל ישראל.
אין לאיש ולתורתו תוחלת ולכל המשתיקים ופוגעים באומרים לתומם אמת אחרת, לא תהא כל תקווה תרתי משמע

דווח על תגובה לא ראויה
10.05.2019

17. שקר. לא מכבד את הרב טאו ולא מבין את מיעוט ערכך (אבי)

בזמן שאתה כותב פוסטים, הרב טאו בונה מאות ואלפי תלמידי חכמים, שבונים את הדור

דווח על תגובה לא ראויה
10.05.2019

18. אברהם. תרגיע. הניסיון למצב אותך מול הרב טאו פאטתי. הני. (נעם)

דווח על תגובה לא ראויה
10.05.2019

19. תיקון מילה מתגובתי. לא הני. אלא הנח... (נעם.)

דווח על תגובה לא ראויה
10.05.2019

20. אבל הם באמת חולים וסוטים !!! (יהודי של אמת)

המלך ערום !!! והתשובה לכאב ולשאלה היא: ללכת לטיפול פסיכולוגי !!! ואם לא מצליח? זה לא מתיר שום עבירה !! צריך לשאת את הסבל ולדעת שזה ניסיון מהשם ויש על זה שכר בעולם הזה והבא !! והלייטים החכמים בעיניהם ? השם יתברך יפגוש אותם בעולם הבא...ואז כבר לא יהיה מישהו למצוא חן בעיניו...

דווח על תגובה לא ראויה
10.05.2019

21. אתה רוצה לדחות את דברי הרב טאו ע"י מקרי קיצון. מתי תתייחס לרוב העם??? (יהודה)

במקרי קיצון מטפלים באופן אישי. אי אפשר שרוב העם יודרך ע"י המיעוט. לכן קושיותיך הדביליות "מה תעשה אשה בת 38? מה יעשה נער בעל נטייה ? או מה יעשה נער עם ביצה אחת? אלו הן שאלות שיפתרו כל אחת לגופה. אבל אי אפשר בינתיים להזניח את הרוב. ולכן הרב טאו מנחה דרך לעם!

דווח על תגובה לא ראויה
20.05.2019

22. פתרון כלל (יש מצוקות שאין להן)

כך פדופילים, כך להטבים, וכך אוהבי נשים או אוהבות גברים. וכל מקרה צריך להידון לגופו.

דווח על תגובה לא ראויה
23.05.2019

23. אין על הרב טאו גדול הדור באמונה והשקפה , ראייה חודרת ועמוקה (אביאל)

לדוג בסמרטפונים ,כל הרבנים אומרים שהבעיה זה התוכן הפרוץ והרב טאו אומר הבעיה זה הפילוספיה של המכשיר לאיזה תנועה הוא גורם בנפש ,והעריות זה רק תסמין/כלי של הפילוספיה שלו . ולא חסר עוד דוגמאות

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

אברהם בורג. חוזר? צילום: מיכל פטאל, פלאש 90

אברום בורג יתמודד לכנסת?

קרא עוד