בסוף החודש מתקיימות בחירות מקומיות וזה צריך לענין אתכם מאוד

הבחירות לרשויות המקומיות הולכות להשפיע עליכם הרבה יותר מהבחירות הארציות, ועדין אני לא רואה אנשים שמדברים עליהן באותן אמוציות. זה מדאיג

עדי מאמו שוורץ עדי מאמו שוורץ, חדשות כיפה 07/02/24 21:56 כח בשבט התשפד

בסוף החודש מתקיימות בחירות מקומיות וזה צריך לענין אתכם מאוד
שוב בחירות?, צילום: flash90

תנו לי לנחש שאם אין לכם חבר או קרוב שמנסה להתמודד לבחירות המקומיות, אתם בכלל לא יודעים מה תאריך הבחירות. מצד שני, זה יום חופש אז אולי אתם כבר מתכננים את הטיול המשפחתי, שהרי אין לימודים בגנים ובבתי הספר...
תירשמו לעצמכם, ב 27.2 יש יום בחירות לרשויות, וזה אחד הימים החשובים ביותר עבורנו, האזרחים.
אנחנו שיודעים לצאת להפגין, למחות ולהביע המון דעות ואמוציות כשזה קשור לבחירות הארציות, לפעמים נאלמים אל מול הבחירות המקומיות, שצריכות להדאיג אותנו הרבה יותר. בעוד הבחירות הארציות הן ל 4 שנים, ובשנים האחרונות אפילו פחות, הבחירות המקומיות הן ל 5 שנים. כלומר האנשים שאנחנו בוחרים, הולכים לשרת בתפקידם תקופה ארוכה, בה הם יכולים לשנות ולהשפיע על החיים שלנו בצורה מאוד ישירה.

בבחירות לרשויות המקומיות אנחנו בוחרים את האנשים שהולכים להשפיע על הנקיון במקומות המגורים שלנו, הם יחליטו איפה לפתוח ולסגור בתי ספר וגנים, אלו אירועי תרבות יקבלו תקצוב, הם יחליטו על העסקים ועל הרווחה. האנשים שנבחר ישפיעו על חיי היום יום שלנו, הרבה יותר מהנבחרים בבחירות הארציות. הם הולכים להיות שם ב 5 שנים הקרובות ואנחנו צריכים לדאוג. כי בניגוד לבחירות הקודמות, הבחירות בעוד שבועיים וחצי נראות כבר עכשיו אחרת.

אז מה השתנה הפעם מהפעמים הקודמות?

השקט: בחלק מהמקומות בכלל לא מרגישים שהבחירות קרבות. אנחנו מדברים על עוד שבועיים וחצי וכמות שלטי החוצות והפרסום שאנחנו רואים היא מזערית. גם הקמפיינים שקטים יותר ומנסים להגיע לקהל מאוד ספציפי. חלק מהמתמודדים בבחירות עוד מגוייסים וכלל לא מופיעים בקמפיין. נראה כי המלחמה גרמה לכולם להוריד את הטון ובכך אנחנו האזרחים פחות מודעים למתמודדים ולרשימות. חשבו לרגע, האם אתם יודעים מי מתמודד לרשות שלכם (ולא רק לראש הרשות)?

המאבק על אחוז ההצבעה: כדי שבחירות יחשבו ראויות, רשויות נלחמות על אחוז הצבעה גבוה. ככל שאחוז ההצבעה גבוה יותר, זה אומר שהנבחרים באמת מייצגים את הציבור. ואילו כאשר אחוז ההצבעה נמוך, הנבחרים לא באמת מייצגים את כלל התושבים. נכון לעכשיו יש עוד אלפי מגוייסים הנמצאים הרחק מכאן. משרד הפנים מבטיח להביא קלפיות למגוייסים, אבל מי יכול להבטיח שיש להם את הראש והפניות להצביע? ותחשבו על הנשים שלהם שמתמודדות עם הילדים והבית ועוד ביום חופש – האם להן יהיה כוח לצאת להצביע (ואם יהיה יום חורפי...). האם נצליח לייצר אחוז הצבעה גבוה ברשויות במצב כזה?

המצביעים בפועל: זה לא נעים להגיד ובטח לא פוליטיקלי קורקט בימים אלו, אבל הציבורים שנשארו בבית ויכולים להגיע בקלות לקלפיות הם החרדים והערבים. משמעות הדבר עשויה להיות שאחוזי ההצבעה בציבורים אלו, יהיו גבוהים במידה רבה מהאחוז האמתי שלהם ברשות המקומית. זה אומר שיתכן ובניגוד למה שקיים בשטח, האנשים שיבחרו לא ייצגו את המציאות באמת. ויכולת ההשפעה של הציבורים הללו על מה שיקרה ברשות יהיה גבוה ואולי לא מותאם לצרכים האמיתיים של הרשות.

כאמור, הבחירות לרשויות המקומיות משמעותיות לחיי הקהילה היום יומיים שלנו, וחבל שיש הנוטים לזלזל בחשיבות שלהם.
דווקא הפעם אתם רוצים להיות הקול שישפיע. אתם רוצים לדאוג שהנציגים שלכם יהיו חלק מהרשות וממערכת קבלת ההחלטות. כי מחר, כאשר תרצו שיקצו לכם עוד שטח לגן, לבית כנסת, או שיקצו משאבים לפעילות קהילתית ערכית, אתם תרצו שיהיה לכם נציג ברשות, שיבין את הצורך ויתחבר לערכים שלכם. אתם רוצים מישהו שינסה לקדם את הדברים החשובים לחיי היום יום שלכם.

אין לי אינטרסים. אני לא מתמודדת לבחירות המקומיות. ולא מתכננת לעשות את זה. אבל אני מכירה אנשים שמתמודדים ברשויות שונות ורוצים לעשות שינוי. והם מודאגים. הם מודאגים שאנשים לא יצאו להצביע. הם מודאגים שדווקא בגלל המלחמה אנשים לא יזכרו שזה חשוב. הם דואגים ליום שאחרי, לא רק ליום שאחרי המלחמה, אלא ליום שאחרי הבחירות, שמישהו יצטרך משהו בקהילה או בבית כנסת ולא יהיו לו נציגים. אז אני כן רוצה לנצל את הבמה. תפתחו יומן. תרשמו לעצמכם את התאריך, תבדקו מסביבכם למי אתם רוצים להצביע ותדאגו להשפיע על הרשות שלכם.