רוטמן ולוין דוהרים קדימה - אבל הקרב לא הסתיים

חשבון טיקטוק, הסברה והתקדמות מהירה - רוטמן ולוין החזירו את הרפורמה כשהם מדלגים על הטעויות שעשו בפעם הקודמת - מה שנותן לקואליציה הזדמנות נדירה

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 14/07/23 11:08 כה בתמוז התשפג

רוטמן ולוין דוהרים קדימה - אבל הקרב לא הסתיים
רוטמן עם לוין, צילום: יונתן סינדל/פלאש90

התנעת הרפורמה במהלך החורף הייתה מלאה בכישלונות, ובעקבות מחאה קיצונית וחריפה היא נעצרה. השבוע אפשר לומר בפה מלא, רבותי הרפורמה חוזרת. חוק ביטול עילת הסבירות אושר בקריאה ראשונה, כשבדרך רוטמן ולוין מתנהלים באופן חכם ושונה לגמרי מהסבב הקודם שנגמר בכישלון חרוץ.

מה יאמר גדעון סער שהציע את עילת הסבירות בעצמו?

נתחיל מההחלטה לחזור לחקיקת הרופורמה עם סעיף עילת הסבירות, שזוכה לקונצנזוס בעם ואפילו בתוך האופוזיציה יש רבים שתמכו בו בעבר מאפש דיון חלק וענייני יותר. הרי מה יגיד למשל ליברמן, שבשנת 2018 זעם על בג"ץ שביטל את החלטה שלו נגד משפחות מחבלים? מה יאמר גדעון סער שהציע את עילת הסבירות בעצמו?

חה"כ גדעון סער |

חה"כ גדעון סער | צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

גם מול האזרחים האירוע מתנהל באופן אחר לגמרי, "בפעם שעברה לא רתמנו את העם למהלך", אמר לי השבוע אחד מחברי הליכוד, הפעם שר המשפטים מתנהל בצורה שונה, ומשגר כל שבוע פרסומים עם הסברים פשוטים על הצורך בתיקון עילת הסבירות וצמצום הכח של בג"ץ. לוין אפילו נקט השבוע בצעד קיצוני יותר ופתח טיקטוק, אותו לוין שאפילו לא מחזיק חשבון טוויטר נכנס לרשת החברתית של הצעירים. 

החגיגות בקואליציה עדיין מוקדמות

ההחלטה לפתוח טיקטוק מגיעה מתוך הבנה שהקרב האמיתי הוא לא בכנסת, הרי בוועדת חוקה אין שבויים ולא חשוב מה יאמר גיל לימון מהייעוץ המשפטי או אביעד בקשי מפורום קהלת, חברי הכנסת לא ישנו את דעתם. גם מה שעצר את הרפורמה בפעם שעברה היו המשתמטים ואנשי ההסתדרות. אם תרגיע את הרחוב, תנצח את ההצבעות.

ההצבעה במליאה על ביטול עילת הסבירות

ההצבעה במליאה על ביטול עילת הסבירות צילום: Yonatan Sindel/Flash90

אבל עדיין, החגיגות בקואליציה ביום שני בלילה עדיין מוקדמות ומזכירות את החגיגות אחרי אישור חוק הוועדה לבחירת שופטים לקריאה ראשונה, חוק שנגנז ברגע האחרון. כדאי לעקוב אחרי התנהלות האגפים הקיצוניים במחאה, הסרבנים וראשי ההסתדרות, אם שלושתם יחליטו לשרוף שוב את המדינה, נתניהו יתקשה להמשיך עד הסוף. עם זאת, בכירים באופוזיציה מעריכים כי בניגוד לפעם שעברה החוק יאושר באופן סופי, מה שיאפשר לקואליציה להעביר מסר משמעותי: הגענו כדי לשלוט.