בחירות לרבנות הראשית

הדיין ניצח את הרב: כך הצליח הרב מאיר כהנא לנצח את המועמד המבטיח

הרב מיכה הלוי עמד בראש טבלאות ההימורים בוועדת הרבנים של הרב אריאל וניצב במקום הראשון אחרי הסבב הראשון, ולמרות זאת הפסיד לרב מאיר כהנא | בסיבוב השני התרחש המהפך - זה מה שעמד מאחוריו | פרשנות

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 05/06/23 15:06 טז בסיון התשפג

הדיין ניצח את הרב: כך הצליח הרב מאיר כהנא לנצח את המועמד המבטיח
הרב מאיר כהנא, צילום: דוברות בתי הדין הרבניים

המרכז החינוכי "רמות שפירא" שבבית מאיר התמלא אתמול (א') במיטב רבני הציונות הדתית שנבחרו לוועדת הרב אריאל, במועמדים שהציגו עצמם מול הוועדה, בצוותים שלהם ובעיתונאים. ספוילר: בסופו של יום ארוך, כולל סבב שני, נבחר הרב מאיר כהנא כנציג הוועדה לבחירות על משרת הרב הראשי האשכנזי. המספרים מאחורי הקלעים מגלים את גודל הדרמה ומעצימים את חידת הנצחון המפתיע.

בסבב הראשון הרב מיכה היה במקום הראשון

מעט אחרי השעה ארבע החלה ההצבעה. לחדר קטן סמוך לאולם בו התכנסה הוועדה בקומה 1- נכנסו הרבנים בזה אחר זה והכניסו לקלפי את הפתק עם שמו של המועמד המועדף עליהם. אחרי כעשרים דקות הסתיימה ההצבעה, אך ברגעים הדרמטיים בחרו בוועדה להמתין לחבר הנשיאות, הרב דוב ליאור בן ה-89, שעשה את דרכו לרמות שפירא. בתום דקות ארוכות של המתנה גם הרב ליאור הצביע.

הרב אריאל מדבר בוועדת הרבנים

הרב אריאל מדבר בוועדת הרבנים | צילום: מזכירות הוועדה

אחרי ההצבעה, כך נראו המספרים: הרב מיכה הלוי זכה ב-14 קולות, הרב מאיר כהנא זכה ב-12 קולות והרב אליעזר איגרא זכה ב-11 קולות. על חודו של קול גבר הרב כהנא על הרב איגרא. לפי חוקי הוועדה במצב כזה הולכים לסבב שני, בו התבצע המהפך: הרב מיכה זכה ב-16 קולות בעוד הרב כהנא זכה ב-19 קולות. כיצד אפשר להסביר את הפער בין הסבבים?

הרחבת המעגלים של הרב כהנא

הרב מיכה הלוי ייצג את האיזור החרד"לי-שמרני בציונות הדתית, קול שהיה לו רוב בוועדה אך לא רוב שהספיק בכדי לנצח בסבב הראשון. רק קול אחד היה חסר לרב מיכה מול הרב כהנא והרב איגרא, רבנים עם אוריינטציה דיינית מובהקת שפחות עבדו מול ציבור באופן ישיר או כיהנו בתפקידים רבניים מעשיים משמעותיים. שניהם עמדו כמעט על אותה משבצת, ונראה שרק עבודת מטה מאומצת של הרב כהנא העניקה לו את היתרון על פני הרב איגרא.

הרב כהנא והרב אריאל

הרב כהנא והרב אריאל אחרי הבחירה | צילום: כיפה

בוועדה היה מספר משמעותי של רבנים שהתלבטו בין הרב כהנא לרב איגרא, ואחרי שהרב איגרא יצא מהמירוץ - רוב מכריע מתוך הרבנים הללו הצביע לרב כהנא ורק שניים בחרו להעניק את קולם לרב מיכה. הקמפיין של הרב מיכה בחר בטקטיקת חיזוק הבייס הקיים ולא ניסה להרחיב את המעגלים, החלטה שעמדה בעוכריו ברגע האמת - בניגוד לעבודת המטה של הרב כהנא.

התיקון ההיסטורי בידיי סמוטריץ'

יש בבחירה גם מן התיקון ההיסטורי: הרבנות הראשית היא הרבנות של כולם, והרב כהנא נמצא בנקודת פתיחה טובה יותר מהרב מיכה בהיבט הזה. כעת הכדור בידיים של יושב ראש "הציונות הדתית", בצלאל סמוטריץ', שדחף להקמת הוועדה ויצטרך לעמוד בלחצים מבית ומחוץ – עד לבחירתו של רב ראשי ציוני-דתי אחרי 30 שנה.


(הרב כהנא אחרי הבחירה)