הכל פתוח: התקציב שעלה לנתניהו ביוקר

ההישג בהעברת תקציב המדינה אמנם רשום על נתניהו וסמוטריץ', אבל עלה לקואליציה ביוקר עם קווים אדומים שנחצו | וגם: המסר שנתניהו צריך ללמוד מבנט

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 25/05/23 09:54 ה בסיון התשפג

הכל פתוח: התקציב שעלה לנתניהו ביוקר
נתניהו, התקציב עבר, צילום: דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ

בקואליציה חוגגים את סוף השבוע הארוך עם הישג משמח, תקציב המדינה לשנים 2023-2024 אושר בכנסת, אחרי עבודה קשה של שר האוצר סמוטריץ'. מדובר בהישג משמעותי שיוכל לאפשר לממשלה, אחרי כמעט חצי שנה שהם בשלטון להראות למצביעי הימין קבלות באמצעות התקציב שעבר. 

בדרך הצליחו סמוטריץ' ונתניהו להוריד את השותפים גולדקנופף ובן גביר מהעץ ולמנוע את הדרישה שלהם לפתוח את התקציב בשביל עוד כספים ולהשאיר את התוספות התקציביות במסגרת הנוכחית. אבל עדיין, צריך לומר ביושר שני דברים.

קואליציה שהיא משפחה

חגיגה בקואליציה צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

בלי טיפול ביוקר המחיה - התקציב לא יעניין את האזרחים

הראשון: תקציב מדינה הוא המינימיום ההכרחי עבור קואליציה, עוד לפני שהוא הישג, מדובר ביכולת הבסיסית ביותר של קואליציה, בלי תקציב אין לקואליציה זכות קיום. השני: התקציב עבר, אבל חובת ההוכחה היא על הממשלה, יוקר המחיה מרקיע שחקים ואזרחים רבים על סף קריסה, בלי שינוי משמעותי בנושא, אין בשורה. 

הקו האדום שנחצה

התקציב אמנם עבר בסופו של דבר, בבליץ הצבעות מרשים, אבל הדרך אליו עלתה לקואליציה ביוקר. במריבות עם בן גביר בדרך אל התקציב, למרות שהיו צפויות, עלו לממשלה ביוקר. במהלך הפיצוץ חלה הסלמה משמעותית בקואליציה כאשר בן גביר החליט להחרים את המליאה, מה שהוביל להפסדים ראשונים של הקואליציה בהצבעות במליאה, אז אמנם התקציב עבר, אבל שיא חדש נשבר, ומעתה לא מופרך שנראה עוד ועוד החרמות של המליאה, איום פרלמנטרי שיכול לקרב את נפילת הממשלה. 

בן גביר - הסלמה בקואליציה | צילום: Ben Hakoon/Flash90

נתניהו צריך ללמוד מבנט

בהקשר הזה, נתניהו צריך להבין שאסור לו להוריד את העיניים מחברי הקואליציה, העברת תקציב אמנם מונעת כלי אחד להפלת הממשלה, אבל לא מבטיחה שום דבר. תסתכלו על בנט שאחרי אישור התקציב של ממשלתו הודיע שהתקציב קנה יציבות רבת שנים לממשלה וכי האופוזיציה תתפרק לרסיסים, חצי שנה אחר כך התפרקה הממשלה שלו, בימין יש מי שלועג לסרטון הזה בימים האחרונים, במקום ללמוד את הלקח. במובן מסויים בימי תקציב קל יותר להרגיע את השותפים כי אפשר לשחד אותם בכספים קואליציוניים, לאחריו אין כל כך מה לתת.