סמוטריץ' במתקפה על בן גביר: "קיבל הכי הרבה, עשה קמפיין ציני"

לאחר שעבר את המשוכה הגדולה ביותר שלו כשר האוצר והעביר תקציב, בצלאל סמוטריץ' מסכם. על המשברים בקואליציה: "לא הגון ולא קולגיאלי", הביקורות על החרדים: "אני יכול לממן גם ערכים" ועל הרפורמה המשפטית: "אם לא יהיו הסכמות, נקדם חד צדדית"

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 25/05/23 07:54 ה בסיון התשפג

סמוטריץ' במתקפה על בן גביר: "קיבל הכי הרבה, עשה קמפיין ציני"
סמוטריץ', הרפורמה תחזור, צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

מסכם את תחילת הקדנציה: שר האוצר בצלאל סמוטריץ' יכול לנשום לרווחה לאחר שהשבוע עבר את המשוכה המורכבת ביותר בתפקידו - העברת התקציב. בריאיון חג לסוניה גורודיסקי ואמיר אטינגר ב"ישראל היום", עונה סמוטריץ' לביקורות על החרדים ולימודי הליבה, מסביר איך הרפורמה תקודם וגם מותח ביקורת על בן גביר.

סמוטריץ' מתייחס לביקורות שהועברו מתוך אגף התקציבים באוצר על הכספים הקואליציונים: "צריך להבין שכל חוות הדעת הזאת לא אומרת שכל השלושה מיליארד שקלים האלה יעלו לנו בטריליונים ב-2060, אלא שהמשך המגמה הקיימת יביא לכך והטענה היא שהתקציב הזה ממשיך באותו כיוון. אני חושב שהערכה זו שגויה". סמוטריץ' מוסיף: "אני חושב שאגף תקציבים טועה, אני עובד איתם מצוין. אני אוהב אותם, מעריך אותם, ומעולם לא חוסם אותם מלהוציא את הניירות שלהם, כדמוקרט אמיתי אבל בסוף אני צריך להחליט. זאת סמכותי וזה תפקיד".

למה אנחנו מממנים את זה? כי כך עושה מדינה נורמלית

למרות זאת, הוא מוסיף: "ני לא מתכחש לעובדה שאחד האתגרים הכי גדולים של הכלכלה הישראלית ושלי כשר אוצר זה באמת לשלב אוכלוסיות בשוק התעסוקה. צריך לדעת, הציבור החרדי עובר שינויים אדירים. זה שינויים חברתיים, תרבותיים וזה לא דבר שעושים בזבנג וגמרנו".

החינוך החרדי, 40 אחוז מתלמידי כיתה א

החינוך החרדי, המדינה תממן ערכים. צילום: Nati Shohat/Flash90

"אם הכל זה פריזמה כלכלית" ממשיך סמוטריץ' להדוף את הביקורות על החרדים, "אז בוא נממן רק פקולטות מוכוונות יצרנות ופריון. אני לא מזלזל במדעי הרוח או בבצלאל, אבל במה הוא תורם לפיריון בזה שהוא זורק צבע על קירות וקורא לזה אומנות. למה אנחנו מממנים את זה? כי כך עושה מדינה נורמלית. אם אני מממן 50 מיליון שקל להבימה, וקרנות קולנוע בתשעים ומשהו מיליון, אז אני יכול לממן גם ערכים אחרים. את הישיבות אני מממן הרבה פחות".

"לא אמת, לא הגון ולא קולגיאלי"

בימים שלפני העברת התקציב, התפתח משבר בקואלציה כאשר השרים גולדקנופף ובן גביר דרשו עוד כספים, בעוצמה יהודית אף רמזו לכך שסמוטריץ' נותן יותר כסף לחבריו במפלגה, סמוטריץ' מגיב לטענות: "דווקא איתמר, שאני מעריך אותו, קיבל הכי הרבה ביחס להסכמים. אני חושב שהוא עשה קמפיין ציני על הנגב והגליל. לבוא ולהגיד שבגלל שבמשרד של המפלגה שלך יש פחות לנגב והגליל זה לא אמת, לא הגון ולא קולגיאלי".

בן גביר, "לא הגון ולא קולגיאלי". צילום: Marc Israel Sellem/POOL

"בשביל ההסכמות אני מוכן לוותר קצת"

על רקע התייחסותו של נתניהו לחזרת הרפורמה המשפטית סמוטריץ' אומר: "את הגלגל של הרפורמה לא יהיה ניתן להחזיר לאחור. לו גנץ היה מסתכל על הנושא באופן ענייני אז כבר היו הסכמות אבל לאופוזיציה אין אינטרס להגיע להסכמות ולייצר שקט, הם רק רוצים לעשות שיח על הסכמות. מבחינתם, להעביר את הזמן".

סמוטריץ' מתייחס גם להסכמות אפשריות במשא ומתן: "בשביל ההסכמות אני מוכן לוותר קצת, להעביר את הדברים יותר לאט, להתחיל מחלק כזה ולא אחר, אבל התיקונים במערכת המשפט יבוצעו. אם לא יהיו הסכמות, נקדם חד צדדית, אני לא חושב שצריך את הכל בבת אחת בכנס הקיץ, ולא צריך להכריז לפני שעושים, אבל כן משהו".