"הממלכה כאן שייכת לנו ואנחנו חייבים לשמור עליה שלא תבער"

בתקופה הזו שבה הצמיגים בוערים באיילון והשיח ברשתות החברתיות שורף כל חלקה טובה בינינו, זה זמן טוב להזכיר לעצמנו שאנחנו לא יודעים הכל, שהדרך לתיקון לא עוברת בשרפה אלא דווקא בקבלה והקשבה

חדשות כיפה הרב יובל אהלי 08/05/23 21:42 יז באייר התשפג

"הממלכה כאן שייכת לנו ואנחנו חייבים לשמור עליה שלא תבער"
מדורות ל"ג בעומר, אילוסטרציה, צילום: shutterstock

מבחינת רבים, סיפורו של רבי שמעון בר יוחאי הוא סיפורו של הרב שישב שנים במערה ולמד תורה עם בנו, סמל למסירות נפש ולתורת הנסתר. אבל כדאי לזכור גם את תחילתו וסופו של סיפור המערה. הבריחה של רשב"י למערה הגיעה בגלל גישתו למלכות, הגישה שאמרה ש"כל מה שתקנו לא תקנו אלא לצורך עצמן" ולנו אין שום חלק ונחלה במה שעשו. גם היציאה הראשונה מהמערה, כעבור 12 שנות הסתתרות ולימוד, מפגישה את העולם עם רשב"י שמוכן לשרוף במבט את כל מה שלא מתנהל על פי תפיסת עולמו. המסר של רשב"י, לפני ואחרי המערה, הוא מסר חד ונוקב כי יש אמת אחת בלבד, ובכל דרך אחרת לא תהיה ברכה.

הממלכה כאן שייכת לנו ואנחנו חייבים לשמור עליה שלא תבער

מאז אסון מירון בו קיפחו את חייהם 45 גברים וילדים, מנסה מדינת ישראל להראות שאפשר גם אחרת. במשך שנים ארוכות המדינה בחרה שלא להתערב בנעשה על ההר. וכששאין פיקוח, תיאום או אכיפה, איש הישר בעיניו יעשה. הזלזול בנהלים ובחוקים, תוך התעלמות מדרישות בסיסיות של מנהל תקין, ללא אישורים או התרים, ההר התנהל מכוח תפיסה מעוותת ששלוחי מצווה אינם ניזוקים.

הרב יובל אהלי

הרב יובל אהלי צילום: נעם פיינר

את התוצאות הטראגיות ראינו כולנו. ברגע שניתנה הרשות למשחית להשחית הוא לא הבחין בין צדיק לרשע. וכמו שכבר לימדו אותנו חז"ל, האש היא אחת מאבות הנזיקין וברגע שהיא מתפשטת קשה מאוד לשלוט בה, הלהבות מאכלות כל חלקה טובה עד שקשה להבחין על מי מוטלת האחריות. וכמו רשב"י, רק אחרי השריפה התחלנו להבין שצריך ואפשר גם אחרת, שיש לנו עוד מה ללמוד ובמה להשתפר, ושאין למדינה זכות לעצום עיניים לרווחה מול שום קהילה או גורם, בשום מקום וזמן.

האסון במירון בשנה שעברה

האסון במירון  צילום: David Cohen/Flash90

הדרך לתיקון לא עוברת בשרפה אלא דווקא בקבלה והקשבה

ל"ג בעומר היא הנקודה שבה הכל משתנה, בנקודת זמן הזו אנחנו מפסיקים לנהוג את דיני האבלות ואת המשך ספירת העומר נספור עם הפנים קדימה אל עבר חג מתן התורה. אבל המשך המסע והתיקון חייבים להגיע יחד עם קבלת אחריות, עם הבנה של הטעויות ועם מחויבות אמיתית לעשות דברים אחרת. שינוי הנהלים בהילולה ובהדלקת המדורות במירון הוא צעד ראשון בדרך לתיקון בדיוק כמו יציאתו השנייה של רשב"י מהמערה, זהו צעד שמעיד שלא כל מה שעושה הממלכה (או הממשלה) הוא בהכרח גרוע ופסול אלא שתמיד עלינו לבחון את הנתונים מכמה זויות, אולי לא כל האמת תמיד אצלנו.

ל"ג בעומר

ל"ג בעומר צילום: יעקב נעמי, פלאש 90

אלו לא רק ימי ספירת העומר אלא גם ימי המחאות ברחובות. בתקופה הזו שבה הצמיגים בוערים באיילון והשיח ברשתות החברתיות שורף כל חלקה טובה בינינו, זה זמן טוב להזכיר לעצמנו שאנחנו לא יודעים הכל, שהדרך לתיקון לא עוברת בשרפה אלא דווקא בקבלה והקשבה, ושבניגוד לתקופת רשב"י הממלכה כאן שייכת לנו ואנחנו חייבים לשמור עליה שלא תבער. כי כשהאש משחיתה, אין לדעת עד לאן הלהבות יטפסו, אין לדעת מה עוד נאבד.

הרב יובל אהלי הוא מפתח תוכן ומנחה פדגוגי בעמותת יסודות של מכללת הרצוג