ההחלטה שממשלת נתניהו לא מצליחה לקבל

שרי הממשלה חייבים להחליט איזה ממשלה הם רוצים להיות בעוד הציבור בינתיים קצת מבולבל וקל לראות את המנדטים שזולגים החוצה מהליכוד. מה שבחרתם להתחיל, צריך לדעת לסיים

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 28/04/23 10:37 ז באייר התשפג

ההחלטה שממשלת נתניהו לא מצליחה לקבל
נתניהו, פרקליטו יעזוב?, צילום: Marc Israel Sellem/POOL

מאות אלפים הגיעו להפגנת המיליון לתמיכה בשינויים במערכת המשפט, אבל לא ברור מה ניסו מצביעי הימין לומר לנציגי הציבור שלהם, "רפורמה עכשיו"? נציגי הציבור שעלו על הבמה נתנו אור ירוק לעצירת החקיקה. "סוף לשלטון בג"ץ"? נציגי הקואליציה יושבים כל יום עם נציגי האופוזיציה ומציעים להם יותר ממה שרוב המפגינים היו רוצים לתת. לא ברור נגד מי מוחים המפגינים, נתניהו? הימין עדיין בשלטון, לא סתם ראש הממשלה נעדר מהבמה. 

אם בכל זאת נעקוב אחרי התסכול של המפגינים שהגיעו בהמוניהם לרחוב קפלן הירושלמי אתמול בערב, ייתכן שהנקודה שכל כך מפריעה להם היא המשילות, לא זאת שחסרה כל כך ברחבי הארץ, אלא זאת שהם התחייבו אליה במסדרונות הכנסת. ההסכם לפני הבחירות היה כזה: הציבור הימני יגיע ללמעלה מ-61 מנדטים, הפוליטיקאים ימשלו לראשונה כשסוף סוף יש להם ימין על מלא. 

ההפגנה הקודמת בעד הרפורמה

ההפגנה הקודמת בעד הרפורמה צילום: Erik Marmor/Flash90

שתי הבטחות גדולות בעלות משמעות היסטורית בדרך לגניזה

בפועל, לצד דברים חיוביים שהממשלה עושה, לא ברור מה היא רוצה להיות, מושלת או נשלטת. אחרי הקריסה המפוארת של הרפורמה המשפטית, השבוע דיווחנו כי גם חוק הגיוס, מענה חשוב לבעיה היסטורית הולך להידחות לאחרי התקציב. אחרי שבועיים וחצי של קמפיין נגדו. 

הורדת גיל הפטור משירות צבאי לחרדים מגיל 24 לגיל 21.

הורדת גיל הפטור משירות צבאי לחרדים מגיל 24 לגיל 21. צילום: Olivier Fitoussi/Flash90     

אז שתי הבטחות גדולות בעלות משמעות היסטורית בדרך לגניזה. ובממשלת הימין על מלא חייבים להחליט איזה ממשלה הם רוצים להיות, הציבור בינתיים קצת מבולבל וקל לראות את המנדטים שזולגים החוצה מהליכוד. לא כל הבטחת בחירות אפשר לממש, אבל מה שבחרתם להתחיל, צריך לדעת לסיים.

הסוד של בית הנשיא

כפי שכתבתי בעבר, אני לא נותן הרבה סיכוי לשיחות בבית הנשיא, ועדיין, גורמים שמעורים בשיחות אומרים לי שוב ושוב על אופטימיות גדולה, "למעט הוועדה לבחירת שופטים ברוב הנושאים יש סיכוי גבוה להסכמות", אמר לי שותף לשיחות כשהוא מדגיש את הרוח הטובה וההקשבה שמלווה את השיחות. 

צילום: קובי גדעון, לע"מ

למה מה שעובד בבית הנשיא נכשל כישלון חרוץ בכנסת? התשובה אולי נעוצה בעודף השקיפות של הכנסת. השידורים החיים מוועדת החוקה של הכנסת, אליהם היו צמודים הישראלים באובססיביות מנעו מדיונים רבים להיות עניינים והיו מלאים בהצגות וצעקות שימלאו את הטיקטוק של הח"כ התורן.

רגע לפני תחילת כנס הקיץ של הכנסת תנו לי לחזור על הקלישאה הנכונה שהח"כים שרבים מול המצלמות מסתדרים מעולה בלעדיהם, אולי כדאי שלא כל שידור וועדה יהיה מועבר בשידור חי, ככה האזרחים ירוויחו דיון איכותי ונינוח, ואולי אפילו ספר החוקים הישראלי יראה יותר טוב.