"אנחנו מפסידים בענק כח ורוח של חלק מהעם שלנו"

המלחמה שנפתחת כאן בימים אלה, להבדיל ממחאה ומהמחלוקת החשובה, היא מלחמה של טיפשים ובורים, שלא רואים למולם בני אדם אלא אויב. ואנחנו לא אויבים. כי אם נהיה, לא נשרוד. לא אנחנו, ולא אתם

אסף פאסי אסף פאסי 15/03/23 12:46 כב באדר התשפג

"אנחנו מפסידים בענק כח ורוח של חלק מהעם שלנו"
ההפגנה בתל אביב, צילום: Tomer Neuberg/Flash90

"אתה, אתה לא כזה". מכירים את המשפט הזה? הוא מצוי היום בסלוני השיח של המחאה. הוא מצוי בשיחות טלפון משפחתיות וחבריות בין אנשים הטוענים שחרדים מוצצים את דמנו וגונבים לנו את הכסף, לבין כאלה הטוענים שאנשי המחאה הם אליטות שמטרתם הרס המדינה.

הרשתות החברתיות מחקו לכולנו את הפרצוף. אנחנו כבר לא נפגשים. הפיד שלנו מעודד אותנו יותר ויותר להקצין את השיח, ולא לראות פרצופים. העידוד שרוב האנשים מקבלים הוא מפיד מאוד חד-גוני שמטרתו להפוך אותנו באמת לשני עמים. לאפשר לנו לעשות טרנספר לצד השני או לאיים בטרנספר עצמי. ועל הדרך למחוק שמונים שנה שאפשרו מגע עדין בין אחים.

אסף פאסי

אסף פאסי צילום: אודי זיטיאת

"אנחנו מפסידים בענק כח ורוח של חלק מהעם שלנו"

וזה כבר לא רק בפיד וברשתות החברתיות. יש כבר מהדורת חדשות לימין, ומהדורת חדשות לשמאל, וערוץ אקטואליה עוד יותר ימני לימין, וערוץ אקטואליה אולטרה שמאלני לשמאל. וזה לא ייגמר. אני לא חושב שצריך לטשטש את הוויכוח. הוא חשוב בעיני. אבל הוא חשוב כאשר השורש שלו הוא אמיתי. ואם אנחנו ממשיכים להישאר בפיד שלנו, ברדיו ברשתות החברתיות בטלוויזיה וברחובות, אנחנו מפסידים בענק כח ורוח של חלק מהעם שלנו. כח ורוח שסביר להניח שאנחנו כלל לא מכירים כי אטמנו עצמנו מלהיפגש.

יום קשה של הפגנות

יום קשה של הפגנות צילום: Erik Marmor/Flash90

ואני לא מדבר דווקא על פגישות פוליטיות. אני מבקש מחבריי ומשפחתי שכאשר אתם מוחים בהבימה או בכל מקום אחר, תבינו שזה מולי או מול אוהב שלכם. ושם תחדדו את מה שרציתם לומר ותנקו את כל הזוהמה שאנשים רעים, שבאמת רוצים כאן פירוד ופילוג, מחדירים לשיח.

"מלחמה של טיפשים ובורים, שלא רואים למולם בני אדם אלא אויב"

וגם לי ברור, שכאשר אני מוחה מולכם, עלי לצייר מולי את איש השמאל שאני הכי אוהב. לא את זה שמוצץ את דמי בעיני או בעיני מי שמנסה להפריד ביננו, אלא את החבר או בן המשפחה שלי, שיש לי איתו מחלוקת חשובה שחשוב שנפתח. אבל הוא אף פעם לא יהיה אויב שלי.

צילום: Erik Marmor/Flash90

כי המלחמה שנפתחת כאן בימים אלה, להבדיל ממחאה ומהמחלוקת החשובה, היא מלחמה של טיפשים ובורים, שלא רואים למולם בני אדם אלא אויב. ואנחנו לא אויבים. כי אם נהיה, לא נשרוד. לא אנחנו, ולא אתם!

אסף פאסי הוא ‏בעלים ושותף מנהל בחברת "פאסי.קראוס" לתקשורת דיגיטל ואסטרטגיה. יועץ פוליטי ויועץ תקשורת