"החלשת היהדות": נאמני תורה ועבודה תוקפים את חוק החמץ החדש של גפני

יו"ר ועדת הכספים משה גפני הגיש הצעת חוק חדשה, לאיסור הכנסת חמץ לבתי החולים במהלך חג הפסח. בנאמני תורה ועבודה טוענים כי הדבר יחזור כבומרנג וטוענים: "מבחינה הלכתית, קיימים מספר פתרונות"

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 23/01/23 19:52 א בשבט התשפג

"החלשת היהדות": נאמני תורה ועבודה תוקפים את חוק החמץ החדש של גפני
משה גפני, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

חוק החמץ חוזר: יו"ר ועדת הכספים, משה גפני הגיש הצעת חוק חדשה לפיה תיאסר הכנסת חמץ לבתי חולים בפסח, כך פורסם ב-ynet. כזכור, סערת חוק החמץ, הייתה אחד המכשולים הגדולים של הממשלה הקודמת והובילה לסערה שסימנה את סופה של הממשלה. עתה, הנושא יגיע לפתחו של ראש הממשלה נתניהו שייאלץ להכריע האם לקדם את ההצעה. 

"הוראה זו לא תחול על בתי חולים במגזר שאינו יהודי"

הדבר מעוגן בהסכמים הקואליציונים בין הליכוד ויהדות התורה וגפני ביקש מנתניהו לקדם את החוק. בהצעת החוק נכתב בין היתר כי "חג הפסח הידוע בשמו המקראי 'חג המצות', הוא החג שמסמל את לידת העם היהודי שבו הוא יצא מעבדות לחירות". עוד נכתב בהצעה: "לפי סקרים ומחקרים שנעשו בישראל, חג הפסח נחשב כחג החשוב ביותר בחגי ישראל, בקרב כל סוגי האוכלוסייה, כאשר רובו הגדול של העם היהודי, חוגג את חג הפסח ומקפיד על שמירת איסור אכילת חמץ בפסח, דתיים, מסורתיים וחילוניים".

בהצעת החוק מוזכרת פסיקת בית המשפט העליון בנושא מלפני שנתיים וחצי: "כנגד ההוראה והסטטוס קוו שנהג במשך עשרות שנים שלא להכניס חמץ בפסח לבתי חולים, הוגשה עתירה לבג"ץ. בסוף אפריל 2020, פסק בית המשפט העליון בדעת רוב, שאין לבתי החולים סמכות בחוק לאסור הכנסת חמץ". עוד נכתב: "לאור האמור, מוצע לקבוע איסור על החזקת או הכנסת חמץ בחג הפסח לבתי חולים. הוראה זו לא תחול על בתי חולים במגזר שאינו יהודי שאינם מחזיקים בתעודת כשרות כל השנה".

"חוקים שיש בהם כפיה, מעולם לא קירבו אנשים ליהדות"

בנאמני תורה ועבודה הגיבו להצעת החוק החדשה - ישנה וכתבו בתגובה: "חוק זה, שמשמעותו לאפשר לשומרי בתי החולים לחטט בתיקים, לא יתרום דבר לחיזוק כשרות בית החולים, אלא ירבה שנאה וירחיק אנשים משמירת הלכות הפסח ומהרצון לכבד את חבריהם. מבחינה הלכתית, קיימים מספר פתרונות אשר אינם מצריכים חיטוט בתיקים האישיים וכך נהגו מקדמת דנא בבתי חולים שונים. חוקים מסוג זה שיש בהם כפיה וכניסה לעולמו הפרטי של אדם, מעולם לא קירבו אנשים ליהדות וסופם היה בבומרנג שהביא להחלשת יהדותה של המדינה".