המבחן של נתניהו - מה יישאר מהרפורמה המשפטית

הקולות שקוראים לפשרה בכל הנוגע לרפורמה המשפטית מעמידים את נתניהו במבחן, מאוד קורץ להקשיב להרצוג והבכירים לשעבר, אבל איזה מורשת נתניהו ישאיר מהקדנציה הזאת?

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 16/01/23 11:53 כג בטבת התשפג

המבחן של נתניהו - מה יישאר מהרפורמה המשפטית
צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

איזה מורשת נתניהו השאיר אחריו מ-12 שנותיו בשלטון בין 2009 ל-2021? איזה מהלך משמעותי בעל משמעות היסטורית? אחרי בישול ארוך שנים חתם ראש הממשלה על הישג היסטורי עם החתימה על 4 הסכמי שלום עם מדינות ערב, איזו מורשת ישאיר נתניהו ממשלתו השישית, הימנית ביותר, אם בכלל?

הכי קל יהיה לנתניהו להשאיר חותם בתחום מערכת המשפט, שם באופן נדיר יש הסכמה בין כל סיעות הקואליציה שנדרש שינוי עמוק, שר המשפטים יריב לוין משתוקק לשינוי עומק ויחד עם יו"ר ועדת חוקה שמחה רוטמן מתקרבת רפורמה משמעותית שתיגע בנושאים החשובים ביותר במערכת המשפט, החל מפסקת התגברות דרך שינוי שיטת בחירת השופטים ועד ביטול עילת הסבירות התמוהה. 

אבל דווקא עכשיו, כשהתוכניות אותן הבטיחו לבוחרים יכולות לצאת לפועל במלואן, הלחץ על נתניהו מתחיל, הרי אם לומר ביושר שער ב'ידיעות' שיבשר על סוף הדמוקרטיה, לא יפריע לסמוטריץ' או לוין, אבל יכול לפעול דווקא על ראש הממשלה בנימין נתניהו. ידידו אהרון ברק התגייס למערכה על מלא, יחד עם עוד בכירים לשעבר ישראלים, אבל בלי הרפורמה הזאת במתכונתה המלאה, אומרים שרים בממשלה, לא יצליח הימין לקדם כלום.

נתניהו יכול לסכם את כהונת ממשלת הימין על מלא בלי הישגים היסטוריים, אביתר קטן פה ורפורמה כלכלית אחת שם, אבל כדי שהממשלה הזאת באמת תיזכר כאירוע ששווה לימין להתאמץ בשבילו, שלא מביא תוצאה כמעט זהה לממשלת ימין מרכז נתניהו יצטרך ללכת עד הסוף עם הרפורמה המשפטית, אם יסכים לשינוים גדולים בג'נטלמניות, שישאירו את פסקת ההתגברות למשל בלי שיניים, הימין הישראלי יפספס פה הזדמנות שספק אם תחזור על עצמה.