דעה למה הרב הראשי לישראל מבקש להגדיר את יהדותה של המדינה ביוונית?

הרב יצחק יוסף הגדיר את מדינת ישראל כ"מדינה אורתודוקסית" האם ייתכן שהרב הראשי לישראל מבקש להגדיר את יהדותה של המדינה ביוונית? האם אין כינויים בשפת הקודש להגדרת הזהות הדתית שלנו בארץ הקודש?

חדשות כיפה אלעד קפלן 15/12/22 12:02 כא בכסלו התשפג

למה הרב הראשי לישראל מבקש להגדיר את יהדותה של המדינה ביוונית?
אלעד קפלן, צילום: דוברות עתים

לפני כחודש הצהיר הרב יצחק יוסף, הרב הראשי לישראל, בשיעורו השבועי, שמדינת ישראל היא "מדינה אורתודוקסית". נבהלתי. אני יודע שהכנסייה האורתודוקסית מחזיקה בקרקעות רבות, אך את המדינה כולה לא ידעתי שרכשה. לאחר עיון בדברים הסתבר שכוונתו של הרב הראשי הייתה אחרת. הוא כיוון לכך שמדינת ישראל צריכה להיות מזוהה עם מה שמכונה "הזרם האורתודוקסי".

נבהלתי פעם נוספת, מסיבות אחרות. האם ייתכן שהרב הראשי לישראל מבקש להגדיר את יהדותה של המדינה ביוונית? האם אין כינויים בשפת הקודש להגדרת הזהות הדתית שלנו בארץ הקודש?

מדוע אדם שחי בלב קיבוץ הגלויות הישראלי יתעקש לצמצם את הכול למחלוקת צרה וישנה?

הכינוי "אורתודוקסים" אינו תורה למשה מסיני, וזה בלשון המעטה. הוא נשאב ממחלוקת שהחלה במרכז אירופה במאה ה-19. מחלוקת מרתקת שראויה להילמד בשיעורי היסטוריה, אך ספק אם היא זו שצריכה להגדיר כיום את יהדותנו. יתרה מכך, יש שיטענו שבכינוי הזה גרעין של עבודה זרה. מקורו בזרם נוצרי שרואה את עצמו "בעל האמונה הנכונה", כמשמעות המילה. בניגוד לאותו זרם נוצרי, היהדות עשירה בגישות שונות באמונה ובהלכה ומקדשת מחלוקת לשם שמיים. למעשה, כבר מראשית הדרך היו רבנים שהתנגדו לכך שיכנו אותם בכינוי יווני-נוצרי.

הרב הראשי לישראל הרב יצחק יוסף

הרב הראשי לישראל הרב יצחק יוסף צילום: פלאש 90. דוד כהן

מדוע אדם שחי בלב קיבוץ הגלויות הישראלי, שכינס יחד יהודים מכל הדעות, האמונות והקהילות, ממזרח וממערב, בשיח עשיר ושוקק חיים – יתעקש לצמצם את הכול למחלוקת צרה וישנה בין זרמים אשכנזים מהמאה ה-19?

לא זקוק לשום שפה אחרת כדי לתאר את יהדותי

כל אדם רשאי להגדיר יהדותו על פי הבנתו ואמונתו. עם זאת, יש מספיק דרכים לתאר את יהדותנו גם בלי כינויים ביוונית או לועזית. זאת בפרט כאשר הכינוי "אורתודוקסים" משמש בעיקר על דרך השלילה, כמו בדברי הרב הראשי, כדי לתאר מה אנחנו לא ("רפורמים", עוד כינוי בשפה זרה). כלומר, אין במילה "אורתודוקסים" דבר עם התורה, אלא רק עם הרצון הכיתתי להגדיר מי "משלנו" ומי לא. שלילת אחרים אינה דרך טובה או ראויה להגדרה עצמית.

אני מאמין שצריך לשמור תורה ומצוות, לפעול מתוך יראת שמיים ויראת חטא, לעשות הישר והטוב בעיני ה'. אני לא זקוק לשום שפה אחרת כדי לתאר את יהדותי. אין זמן מתאים יותר מחנוכה כדי לבקש: בואו נפסיק להתייוון.