בחירות 2022

דעה המיתוס מתנפץ: המנדטים של איתמר בן גביר כבר לא פריכים

יושב ראש עוצמה יהודית הציג קמפיין מוצלח וממוקד שהוציא את רשימתו מהתדמית הנישתית, ונתח הארי מתוך 14 המנדטים של הציונות הדתית רשום על שמו. מנהיג הליכוד הבא צריך לחשוש | פרשנות

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 03/11/22 17:02 ט בחשון התשפג

המיתוס מתנפץ: המנדטים של איתמר בן גביר כבר לא פריכים
איתמר בן גביר בקלפי , צילום: ללא

אי אז, בתקופה בה נפתלי בנט התמודד בבחירות ונסקר בסקרים, הייתה שגורה בפיהם של כתבים פוליטיים נוסחת קסם לחיזוי מספר המנדטים אותם הוא יקבל: בדקו את ממוצע המנדטים שמעניקים לו הסקרים, תחצו בשתיים את התוצאה שקיבלתם, ואז תורידו מנדט. אולי הנוסחה לא מדויקת, אבל היא משקפת בהחלט את הפערים בין הסקרים לתוצאות האמת במפלגותיו של ראש הממשלה החליפי.

ההשפעה של הימין החדש על הציונות הדתית

החלטתו הרת הגורל של בנט להקים את הימין החדש הוציאה אותו לשנים של רכבת הרים: לא עבר את אחוז החסימה, התמודד במקום הרביעי במפלגה מגזרית, הפך לשר הביטחון ואז לראש ממשלת ישראל. עוד השלכה של ההיפרדות המפתיעה הייתה הפקרת הזירה המגזרית.

שקד ובנט. הימין החדש

הימין החדש. שקד ובנט הפקירו את הזירה המגזרית | צילום: פלאש 90

בבחירות האחרונות רצה מחדש הרשימה של בצלאל סמוטריץ', איתמר בן גביר, שבנו בהצלחה, יחד עם נעם, את המפלצת בעלת 14 המנדטים שנקראת מפלגת הציונות הדתית. סמוטריץ' הביא את הימין המתנחלי-משפטי, בן גביר את הגוון הלעומתי-מסורתי ואבי מעוז את הקהל הצנוע של נאמני הר המור.

הסיבות שהוציאו את המנדטים של בן גביר מהאיזור הפריך

בפרפראזה על סיסמת הבחירות של הציונות הדתית, "מה שאתה בוחר זה מה שאתה מקבל", אפשר לומר "מה שאתה סוקר זה מה שאתה מקבל". בתחילת מערכת הבחירות המחנה הממלכתי עוד עקף את שלישיית הציונות הדתית בסקרים, אך לאט לאט הסוקרים התיישרו והעניקו לשלישייה הסרוגה מספר מנדטים גבוה מזה של השלישייה המתחרה.

בן גביר

בן גביר חוגג | צילום: Yonatan Sindel/Flash90

הסוקרים לא טעו, וכך התנפץ לו המיתוס שהתעקש על פריכות המנדטים של בן גביר. עיכול שומר החומות על ידי החברה הישראלית והקמפיין המרשים שאיתמר הציג הפכו את המנדטים שלו ליציבים ויצוקים, ואפשר לטעון בזהירות שלא מדובר בסוף המסע של מנהיג עוצמה יהודית. המשימה העיקרית של מנהיג הליכוד הבא תהיה להחזיר את המיתוס הזה לחיים.


(אורית סטרוק באולפן כיפה, 18.7: "מי שקורא את הסקרים לעומק מבין שהמנדטים של איתמר מאוד פריכים")