יש פוטנציאל אדיר לשיתוף פעולה ולאחווה אמיתית בין יהודים לבדואים

יוזמה חדשה של רבני בית הלל: מפגש עם בדואים בדרום לקראת "תשעת הימים". הרב יוסי סופר מיזמי המפגש: "נקשרתי אל האנשים, שוחחנו שיחות עומק, ביקרתי בביתם, חלקם באו לחגוג עמי בחתונת בני"

חדשות כיפה הרב יוסי סופר 08/07/22 11:20 ט בתמוז התשפב

יש פוטנציאל אדיר לשיתוף פעולה ולאחווה אמיתית בין יהודים לבדואים
הרב יוסי סופר, צילום: ללא

במסגרת מסע של ארגון רבני בית הלל, שייערך ב"תשעת הימים", אני אחראי על מפגש בין רבני בית הלל לבין בדואים מהדרום.  "רבני בית הלל" הוא ארגון של רבנים, שלראשונה באורתודוכסיה במדינת ישראל נותן מקום שווה לתלמידות החכמים בתוך עולם ההלכה. הארגון מפרסם פסקי הלכה, תגובות ציבוריות, מארגן יוזמות שונות הקשורות למפגש של החיים וההלכה בציבור הישראלי.

המסע הזה הוא חגיגה של עשור לארגון. מסע של הקשבה לקולות השונים בחברה הישראלית. אין לנו את כל התשובות, אבל אנחנו רוצים לשמוע את כל השאלות. נאחוז בשולי גלימתם של בית הלל בזמנם, שהיו מקדימים את דברי בית שמאי לדבריהם, כך גם אנחנו , רוצים לשמוע ולהכיר ואף להוקיר את הקולות השונים.

מפגש עם בדואים הוא נדיר לרוב הישראלים. את הבדואים אנחנו פוגשים בתקשורת (ואז הם תמיד אלימים, גובים פרוטקשן, משתלטים על אדמות הנגב),  בשולי החברה (ואז הם המנקה בבית הספר, האיש שמסדר את המדפים ברמי לוי) או באגדות (שבהן כל הבדואים גרים באוהלים, נשואים לכמה נשים, חוגרים שאברייה, רועים את הצאן).

מאחורי התדמית, שלהם ושלנו, יש אנשים אמיתיים

לכמה מאיתנו היתה הזדמנות אמיתית להקשיב להם, לשמוע מה הם באמת חושבים, איך הם באמת חיים, ומה מפחיד אותם, ומה התקוות שלהם? לכמה מאיתנו גם היתה ההזדמנות לדבר איתם, להגיד להם איך אנחנו חושבים, ואיך אנחנו חיים, ומה מפחיד אותנו, ומה התקוות שלנו? מאחורי התדמית, שלהם ושלנו, יש אנשים אמיתיים.

זכיתי, ואני עובד בשנים האחרונות בחינוך במגזר הבדואי בדרום הארץ. מצאתי שם מנעד גדול של אנשים, מכל הסוגים, כמו בכל מקום. נקשרתי אל האנשים, שוחחנו שיחות עומק, חלקם באו לבקר בביתי, ביקרתי אצל חלק מהם בביתם, חלקם באו לחגוג עמי בחתונת בני, אני מוזמן לשמחות משפחותיהם.

יש שם פוטנציאל אדיר לשיתוף פעולה ולאחווה אמיתית

החברה הבדואית היא חברה שעוברת תמורות. זה גובה מחירים ממנה ומאיתנו. יש שם פוטנציאל אדיר לשיתוף פעולה ולאחווה אמיתית בין יהודים לבדואים, ולקידום מדינת ישראל. ויש שם גם פוטנציאל נפיץ מאוד.

את המפגש מהצד הבדואי מוביל ארגון "ינאביע", שייסד מוחמד אלנבארי. אם אתם לא מכירים את מוחמד, זו כבר סיבה טובה לבוא ולשמוע אותו. איש שקורא לקהילתו לקחת אחריות על חייהם, להיות אקטיביים, לפעול לחיים משותפים ולחולל שינוי חברתי.  אוי כמה אנחנו זקוקים עכשיו לקולות של איחוי, של חיבור ואחדות.

הרב יוסי סופר הוא חבר ארגון רבני ורבניות בית הלל. בקרוב יוצא לדרך מסע מקשיבים – מסע העשור של בית הלל