בחירות 2022

ימינה והציונות הדתית ניסו למלא את החלל של הבית היהודי ונכשלו

צאו לרחובה של עיר, כנסו לבתי הכנסת במקומות שונים, האזינו לרחשי ליבם של האנשים, הסולדים מן הקיצוניות אשר פשטה בחברה הישראלית והמבקשים מתינות תרבותית, חברתית וגם דתית

חדשות כיפה הרב יחיאל וסרמן 05/07/22 18:43 ו בתמוז התשפב

ימינה והציונות הדתית ניסו למלא את החלל של הבית היהודי ונכשלו
ארכיון, צילום: הבית היהודי

בבחירות האחרונות לכנסת שהתקיימו בשנה שעברה נעלמה מהנוף הפוליטי מפלגה ותיקה, מפלגת "הבית היהודי". ראשי המפלגה העדיפו שלא להתמודד לכנסת וקראו לציבור חבריה להצביע למפלגת "ימינה". עתה, כעבור שנה, אנו ניצבים שוב בפני בחירות חדשות לכנסת.

בפרק הזמן שחלף מאז, החלה לחלחל בציבור הדתי-לאומי המשמעות המעשית של העדר מפלגה המייצגת נאמנה, בצורה מתונה, שקולה ואחראית את ערכיה האמתיים והשורשיים. רבים בציבור הדתי-לאומי סבורים כי שתי המפלגות, הן "ימינה" והן "הציונות הדתית", שלכאורה ביקשו למלא חלל זה ולייצגם בכנסת, נכשלו ולא הצליחו במשימה.

הנציגים הדתיים בכנסת לא נותנים מענה אמיתי לציבור הדתי-לאומי

כיום, נמצאים נציגים דתיים גם במפלגות אחרות בכנסת, אך דומה כי הן לא נותנות מענה הולם לערכים האמיתיים ולדרך של הציבור הדתי-לאומי. על כן, יש חשיבות רבה בחזרתה של מפלגה כמו "הבית היהודי", שלה פוטנציאל אלקטוראלי רב וסיכוי גבוה להצליח בבחירות הקרובות. עלינו להביט קדימה ולבחון בראיה מפוכחת את המפה הפוליטית שנוצרה על מנת להחזיר לקדמת הבמה את אותם ערכים המהווים אבן שואבת לציבור זה ברוח מורשת סבא.

צאו לרחובה של עיר, כנסו לבתי הכנסת במקומות שונים, האזינו לרחשי ליבם של האנשים, הסולדים מן הקיצוניות אשר פשטה בחברה הישראלית והמבקשים מתינות תרבותית, חברתית וגם דתית. הם כמהים למפלגה כמו "הבית היהודי", שתתן מענה לכל אותם מאווים וערכים חשובים אלו של עם ישראל, תורת ישראל וארץ ישראל.

מציאות החיים שהשתנתה מבלי הכר העמידה בפני החברה הישראלית אתגרים מורכבים וכבדי משקל, במיוחד בתחום יחסי דת ומדינה. המציאות במאה ה-21 הציבה בפני היהודי המאמין והמבקש למצוא את השילוב בין העולם העתיק לעידן המודרני, אתגרים רבים וחשובים. הציונות הדתית ידעה מאז ומתמיד,  לשלב בין תורה ומדע, צבא ומדינה, בדרך מתונה ובצורה מאוזנת, ויצרה את הסינתזה של  מדינה "יהודית ודמוקרטית".

אין ספק כי בפוליטיקה הישראלית חסרה כיום מפלגה כמו "הבית היהודי", אשר חרתה על דגלה את משנתו של הציבור הדתי-לאומי ומיישמת הלכה למעשה את אורח חייהם ואת האידיאה הערכית-שורשית של התנועה הדתית לאומית מאז היווסדה ועד היום. זו, אשר ממשיכה דרך אבות ומסורת ישראל, דואגת להמשכיות היהודית, דוגלת במעורבות מלאה בכל שטחי החיים, שוללת את הבדלנות, מטפחת את הסובלנות והמתינות כלפי דעות אחרות ושונות ומגנה את האלימות וחוסר ההתחשבות. ציבור זה מאמין במאמר הראי"ה קוק: "הישן יתחדש והחדש יתקדש ויחדיו יהיו לאבוקות אור על ציון".

מרכז הבית היהודי. ארכיון

מרכז הבית היהודי. ארכיון צילום: כיפה

במאה הנוכחית, בכפר הגלובאלי הדינמי בו אנו חיים, הפסוק "הן עם לבד ישכון ובגויים לא יתחשב" מקבל משמעות עמוקה ורחבה יותר - הן בניהול השוטף של ענייניה הפנימיים של המדינה, הן בחקיקה והן במעורבותה בין האומות. הדאגה לאופייה היהודי של המדינה, השמירה על הזהות היהודית וההמשכיות היהודית הפיזית והרוחנית, מורכבת יותר והיא מהווה אתגר המונח לפתחו של בית המחוקקים הישראלי.

הבחירות הקרובות יתמקדו בשאלות כלכליות וביטחוניות חשובות, אולם דומה כי אחד הנושאים המרכזיים אשר יעמדו במוקד הוא עתידה וזהותה של מדינת ישראל. מה תהיה דמותה של המדינה ומה תהיה זהותה הלאומית ואופייה היהודי. לציבור המבקש תשובה פוליטית, יש עתה תקוה, מפלגת "הבית היהודי" .

הרב יחיאל וסרמן הוא נשיא עמית של תנועת המזרחי העולמי

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן