מקרון ניצח ויהודי צרפת והעולם צריכים להיות מודאגים

הבוקר התעוררו כ-68 מיליוני צרפתים, כולל כחצי מיליון יהודים, וגילו כביכול את אותה המציאות: בשורה התחתונה, מרבית המצביעים בצרפת עדין רוצים לשמור על האופי המתון של המדינה | למאמר המלא

חדשות כיפה אריאל קנדל 25/04/22 14:03 כד בניסן התשפב

מקרון ניצח ויהודי צרפת והעולם צריכים להיות מודאגים
עמנואל מקרון נשיא צרפת , צילום: יונתן סינדל פלאש 90

הבוקר התעוררו כ-68 מיליוני צרפתים, כולל כחצי מיליון יהודים (הקהילה היהודית השנייה בגודלה בעולם), וגילו כביכול את אותה המציאות: בשורה התחתונה, מרבית המצביעים בצרפת עדין רוצים לשמור על האופי המתון של המדינה, ועמנואל מקרון יכהן כנשיא המדינה קדנציה נוספת. אך למעשה, תוצאות הבחירות הללו יכולות ללמד אותנו הרבה מאוד, ובכל הנוגע לעתיד יהודי צרפת – הבחירות הללו בעיקר הוסיפו הרבה מאוד דאגות ומקבלי ההחלטות בישראל צריכים ליזום ולהיערך לגל עליה. 

"צעירים רבים יקבלו גם הם זכות בחירה וצפויים לחזק בעיקר את הקולות הקיצוניים"

התוצאות הסופיות מלמדות כי 58.6% מבעלי זכות ההצבעה בצרפת, כלומר - 18,779,809 קולות, הצביעו אמנם למקרון; אבל מעניין מכך, 41.4% מהמצביעים, שהם 13,297,728 קולות, הצביעו למארין לה פן, העומדת בראש המחנה של הימין הקיצוני. השניים כזכור נפגשו גם בסיבוב השני הבחירות שהתקיימו ב-2017; אולם אז, הפער היה עצום - מקרון זכה לכ-66% תמיכה, ואילו לה פן זכתה בכ-34%. התוצאות הללו, המראות על צמצום דרמטי של הפער בין המחנה המתון והמחנה הקיצוני בצרפת, מצטרפות לתוצאות הסיבוב הראשון בבחירות הנוכחיות, בו הייתה הצבעה בולטת למנהיגים הקיצוניים משני הצדדים, בעיקר מצד הצעירים בצרפת (מבחינת בני 18-49, מקרון זכה בפחות קולות בסיבוב הראשון מאשר לה פן ופחות קולות ממלנשון; כלומר, אם באופן היפותטי היו מצביעים רק אזרחים מתחת לגיל 50, מקרון בכלל לא היה מעפיל לסיבוב השני). 

מקרון פתח את הדרך למארין לה פן לקראת הבחירות הבאות

בצרפת יש הגבלת כהונה ל-2 קדנציות, ולכן בעוד 5 שנים מקרון לא יוכל להתמודד שוב. במהלך קמפיין הבחירות שלו, מקרון עשה הכל כדי להחליש את המפלגות המסורתיות המתונות משמאל ומימין כדי למצוא את עצמו מתמודד כנציג "המרכז" מול הכוחות הקיצוניים, שלדעתו הרבה יותר קל לנצח בסיבוב השני. הבעיה היא שעל-ידי החלשתם הוא למעשה פגע בהם אנושות. הוא גרם למנהיגים שלהם לאבד כל לגיטימציה ציבורית - וכך למעשה פתוחה הדרך בפני מארין לה פן המנוסה בבחירות הבאות המיועדות לשנת 2027.

מארין לה פן, עמדתה התרככה מעט

מארין לה פן, עמדתה התרככה מעט צילום: שאטרסטוק

בבחירות הבאות, מגמת הקיצוניות צפויה להימשך; הפער בין הקולות המתונים והקיצוניים יצטמצם עוד יותר, וצעירים רבים יקבלו גם הם זכות בחירה וצפויים לחזק בעיקר את הקולות הקיצוניים. התהליך הזה מזכיר ימים אפלים. גם עליית הקיצוניים בגרמניה הייתה איטית, אך לצערנו - אפקטיבית להחריד. למעלה מעשר שנים חלפו בין הגעתו של היטלר לזירה הפוליטית ועד לתחילת מלחמת העולם השנייה. היהודים הפכו שקופים, ללא זכויות, ביום שבו החלה השמדתם. 

"תאי הגזים באושוויץ הם "פרט קטן בהיסטוריה של מלחמת העולם השנייה"

בשבוע בו אנו מציינים בישראל את יום הזיכרון לשואה ולגבורה, תוצאות הבחירות מהוות עדות לכך 
שהאנטישמיות והגזענות עדין נוכחות מאוד בצרפת. מארין לה פן, למי שלא זוכר, היא הבת הצעירה של ז'אן מארי לה פן, והחליפה אותו כראש המפלגה שהוביל במשך 39 שנים. לה פן האב טען כי תאי הגזים באושוויץ הם "פרט קטן בהיסטוריה של מלחמת העולם השנייה" ואף הגן על פיליפ פטן, מנהיג משטר וישי ששיתף פעולה עם הנאצים. מארין מחזיקה בדיעות דומות, אך היא מתוחכמת יותר מאביה. היא אמנם שמרה על שתיקה בחודשים האחרונים בכל הנוגע לישראל וליהודים, אבל רק כי זה שירת אותה זמנית במסגרת קמפיין הבחירות.

עמדותיה ידועות: היא דוגלת במחיקת הסממנים הזהותיים מהמרחב הציבורי ובהם גם סממנים יהודים, היא תמכה בעבר באיסור שחיטה כשרה בצרפת, הצהירה כי תמנע מיהודים אזרחות כפולה, ובניגוד לעמדה הרשמית של ממשלת צרפת - היא גם אינה מכירה בחלקה של צרפת בשיתוף הפעולה עם הנאצים ובשליחת אזרחיה היהודים למחנות הריכוז. אסור להתבלבל; היא לא נטשה את עמדותיה, פשוט "העלימה" אותן זמנית כדי להיראות פחות קיצונית.

אריאל קנדל, מנכ"ל עמותת קעליטה

אריאל קנדל, מנכ"ל עמותת קעליטה צילום: אדיבות עמותת קעליטה

השאלה בקרב היהודים כבר לא תהיה "למי להצביע" אלא "לאיזו מדינה לברוח"

מקרון אמנם ניצח את הבחירות הללו, אבל לא לעולם חוסן. עליית הקיצוניים בצרפת בכלל, ומארין לה פן בפרט, היא בשורה רעה מאוד ליהודים בגולה. ייתכן מאוד שזו רק שאלה של זמן עד שמנהיגת הימין הקיצוני תתפוס את מקומה כנשיאת צרפת. במצב כזה, השאלה בקרב היהודים כבר לא תהיה "למי להצביע" אלא "לאיזו מדינה לברוח". וזה גם המקום לקרוא למקבלי ההחלטות במדינת ישראל: לאור המצב בצרפת בפרט ובאירופה בכלל - לא מן הנמנע שנראה בקרוב גל עלייה מאסיבי מצרפת לישראל. הכתובת נמצאת על הקיר, ומדינת ישראל צריכה להיערך, ליזום ולהוציא לפועל כבר עכשיו תכנית להעלאת עשרות אלפי יהודים מצרפת. אחרת, זה עלול להיות מאוחר מדי. 

 

 אריאל קנדל, מנכ"ל עמותת "קעליטה"  ארגון הגג של עולי צרפת בישראל