הבית היהודי יכול להיות הפיתרון למשבר של הציונות הדתית - בתנאי אחד

היום אין דמות אחת שיש בכוחה וביכולתה לצעוק "אחרי" והציבור יקשיב לה או יתייחס אליה ברצינות. ללא המשך טיפוח ופיתוח של כל המוסדות והמערכים הללו זה רק שאלה של זמן עד שלאט לאט המוסדות הללו יכנסו לסחרור שסופו היעלמות

חדשות כיפה גלעד כץ 27/03/22 14:24 כד באדר ב'

הבית היהודי יכול להיות הפיתרון למשבר של הציונות הדתית - בתנאי אחד
מרכז הבית היהודי. ארכיון, צילום: כיפה

בשבוע שעבר, הרחק מהעין הציבורית, כמעט בהיחבא, התקיימה ישיבת מרכז של מפלגת "הבית היהודי". לכאורה, אירוע אזוטרי חסר חשיבות של מפלגה שאך בקושי קיימת. אך מי שמכיר את הציבור הדתי לאומי במדינת ישראל בשנת 2022 לא מופתע.

בעצם הימים, שבועות, חודשים ושנים הללו הציבור הדתי לאומי הקלאסי – נמצא במשבר הנהגה שכמותו לא חווינו. היום אין דמות אחת שיש בכוחה וביכולתה לצעוק "אחרי" והציבור יקשיב לה או יתייחס אליה ברצינות. 

לציבור החרד"לי יש הנהגה פוליטית ויש הנהגה רבנית. אפשר להסכים איתם ואפשר לחלוק עליהם אבל הנהגה קיימת ומקובלת. ולכן, נשאלת השאלה האם מצבה של הציונות הדתית הקלאסית היא תוצאה ישירה של הדרך, הערכים, השקפת העולם והאידיאולוגיה של ציבור זה, או שמא מדובר שמשבר קשה אך נקודתי של הנהגה ציבורית? 

דרכנו מוכחת כדרך המלך שעונה על הצרכים של העם והמדינה

כבן הציונות הדתית הקלאסית אני משוכנע לחלוטין שהתשובה לשאלה זו ברורה וחד משמעית: המשבר והבעיות אינן בדרך, באידיאולוגיה, בהשקפת העולם או בחזון של הציונות הדתית הקלאסית. ההיפך הוא הנכון. היום, יותר מתמיד, דרכנו מוכחת כדרך המלך שעונה על הצרכים של העם והמדינה. די אם נעיף מבט בכל תחומי החיים במדינת ישראל ונראה עד כמה מעורבים ומשפיעים אנשי הציונות הדתית הקלאסית על כל מרקם החיים בישראל. מכאן, שהבעיה טמונה במשבר הנהגה נקודתי וקשה שפוקד את הציונות הדתית הקלאסית. משבר שנמשך כבר מספר שנים, ולפחות כרגע לא נראה שהמצב הולך להשתנות. 

האם ניתן לחיות עם משבר הנהגה כה חמור? האם ציבור שלם יכול להתנהל לאורך זמן בלי הנהגה פוליטית? ברמה הפרטנית של האנשים, המשפחות ואולי אפילו הקהילות בהחלט ניתן. אנשים פרטיים יכולים לשגשג, קהילות יכולות לפרוח, אבל ברמה של כלל הציבור בהקשר הלאומי וברמה הכלל ארצישראלית, ברור שמשבר כה חמור ומתמשך בקרב מגזר כל-כך דומיננטי עלול להשפיע לרעה לא רק על הציבור עצמו אלא על החברה, העם והמדינה כולה.

במבט ראשון זה נשמע מעט בומבסטי ואולי אפילו קצת יהיר. אבל חשבו רגע איך תיראה מדינת ישראל ללא הערכים של הציונות הדתית הקלאסית. ערכים כמו תורה ועבודה. ערכים של חינוך ממלכתי, ערכים של אחריות לכל יהודי באשר הוא. ערכים של התיישבות בכל מרחבי ארצנו. ערכים של קשר אמיתי ועמוק בין יתר המגזרים בעם. ערכים של עלייה וקשת עם יהודי התפוצות. ערכית של התנדבות. ועוד ועוד.

זו שאלה של זמן עד שמוסדות הציונות הדתית יכנסו לסחרור שסופו היעלמות

חשבו על תנועת הנוער המפוארת שלנו – בני עקיבא, על כל בתי הספר הממ"דים, על הישיבות התיכוניות והאולפנות, על ישיבות ההסדר והישיבות הגבוהות והמדרשות, על השירות הצבאי המשמעותי על אוניברסיטת בר-אילן. בקיצור חשבו על כל זה ועכשיו תמחקו את זה. זאת המשמעות של היעלמות מוחלטת וסופית של הזרוע הפוליטית הביצועית של הציבור הדתי לאומי הקלאסי. במקרה כזה מדינת ישראל תיראה אחרת ושונה ממה שאנחנו רוצים. כל ההישגים של הציבור שלנו לא נבראו יש מאין. נכון, לרבים מאיתנו זה נראה כאילו המציאות הנוכחית קבועה ועומדת מששת ימי בראשית. טעות אופטית זו היא ההוכחה לעוצמה ולהצלחה שלנו לאורך השנים.

אך בל נטעה, ללא המשך טיפוח ופיתוח של כל המוסדות והמערכים הללו זה רק שאלה של זמן עד שלאט לאט, אולי אפילו מהר מהר, המוסדות הללו יכנסו לסחרור שסופו היעלמות. לא מאמינים? הסתכלו על תנועת הקיבוצים. תנועה מפוארת שבשיאה הובילה את המדינה. בעקבות שינויים בחברה הישראלית ושינויים משמעותיים בהגמוניה הפוליטית מעמדם והשפעתם של הקיבוצים ירדה פלאים. אסור לנו להגיע לאותו מצב. בידנו להילחם במשבר המנהיגותי ולשנות כיוון. 

איך עושים את זה? לא קל. אין פתרון קסם של זבנג וגמרנו. הדרך היחידה לצאת מהבור שכרינו לעצמנו הוא בהבנה שהדור הצעיר יותר ייכנס להנהגה הציבורית והלאומית. אם חפצי חיים אנחנו על מפלגת "הבית היהודי" להבין שהגיע הזמן לאפשר באמת ובתמים לדור הצעיר יותר לקחת את מקומו ליד הגה ההנהגה. הניסיון מלמד שמפלגה שלא מרעננת את שורותיה והנהגתה. מפלגה שלא פונה לדור הצעיר יותר מאבדת מכוחה וסופה להיעלם. ללא הבנה זו מפלגת "הבית היהודי" תמשיך את תהליך הקמילה האיטי והברור שלה. לכן הבחירה היא ברורה: חיים או מוות. לא בכדי התורה מצווה "ובחרת בחיים".     

הכותב הוא הקונסול הכללי של ישראל בדרום-מערב ארה"ב לשעבר