ההתנהלות של תנועת נאמני תורה ועבודה היא צדקנית, נמוכה ושפלה

אפרים דוד משיב לדבריו של שמואל שטח מתנועת נאמני תורה ועבודה בנוגע לפעילות הפוליטית לכאורה אותה מבצעת מפלגת הציונות הדתית בישיבות ההסדר: "הישיבות אינן מוסד צבאי אלא מוסד חינוכי דתי הנמצא בהסדר עם הצבא"

חדשות כיפה אפרים דוד 14/03/22 12:13 יא באדר ב'

ההתנהלות של תנועת נאמני תורה ועבודה היא צדקנית, נמוכה ושפלה
אפרים דוד, צילום: יוסי זליגר, הקונגרס הישראלי

קראתי בכאב את מאמרו של מר שמואל שטח מתנועת "נאמני תורה ועבודה" ומספר סימני השאלה והתמיהה שעלו על דבריו, הותירו בי צורך עז להשיב לדבריו. ראשית אתייחס לטענותיו כפי שעולות ממאמרו ולאחר מכן לעצם פעילותו.

מר שטח טען כי הם מקבלים תלונות על ניצול ישיבות ההסדר לפעילויות פוליטיות. אין ספק שבני ישיבות או הורים לבני ישיבות הסדר מוצאים אוזן קשבת לנושא זה רק בתנועת נאמני תורה ועבודה ולא בשום מוסד או גוף אחר, הישיבה עצמה למשל, או איגוד ישיבות ההסדר, לדוגמא, גוף שאינו מזוהה פוליטית.

מעבר לכך, ישיבת הסדר היא קודם כל ישיבה ולאחר מכן גוף שנמצא בהסדר מול הצבא. אם לא כך, אילו היה מדובר בגוף צבאי - בחורי הישיבה היו צריכים להשתכן בבסיסים צבאיים ושם לקיים את ההסדר.

הישיבות אינן מוסד צבאי אלא מוסד חינוכי דתי הנמצא בהסדר עם הצבא. בהתאם לכך, מי שמנהל את המוסד החינוכי הזה הם ראשי ומנהלי הישיבה הכפופים למשרדי הממשלה השונים, ביניהם גם משרד הביטחון.

אי לכך, שאלה של פעילות הכוללת מעורבות פוליטית אינה שאלה הטעונה אישור מצה"ל או מגורם אחר במשרד הביטחון, אלא אישור המוסד החינוכי המקיים את הפעילות. למי שפחות נוח עם התנהלות של מוסד לימודיו בנושא מסוים: פוליטי, רעיוני, השקפתי או כל נושא אחר - יש כמובן את הזכות להעתיק את מקום לימודיו להיכן שליבו חפץ.

בחורי ישיבות ההסדר הם כמו חיילים וחל עליהם האיסור להתפקד?

בנוסף, עלתה הטענה כי בחורי ישיבות ההסדר הם כמו חיילים וחל עליהם האיסור להתפקד. גם אם נניח שאין אף חייל בצבא ההגנה לישראל שעוסק בפעילות פוליטית מכל סוג שהיא - אם קיימת לקונה בחוק השוללת באופן שאינו דמוקרטי את הזכות של אזרח, חייל או כזה שאינו משרת, להביע את עמדתו הפולטית, תקום תנועה השואפת לפלורליזם ותשתיק אותו? או שמדובר בתנועה שלא שואפת לפלורליזם, או שהיא שואפת לפלרוליזם מסוג מסוים ביות, הנותן במה רק לדעות מסוימות.

טענת המשך נוגעת לכך שישיבות הסדר ממומנות מהקופה הציבורית. קצת מגוחך לשמוע טענה זו שכן היכן מחאה על פעילות פוליטית ארוכת שנים של תאי מפלגות בתוך האוניברסיטאות – הממומנות בחלקן הגדול מכספי ציבור. האמת, מניח שנשמע מחאה כזו בהקדם נוכח פריחתם של תאי "דרור" מבית צעירי הציונות הדתית.

האם תנועת נאמני תורה ועבודה נגד המשך מפעל ההתנחלויות?

לא זו אף זו, תחנת הרדיו "גלי צה"ל", תחנה שנרצה או לא, מזוהה פוליטית ומשדרת לא פעם תכנים המנוגדים לערכים החשובים לרוב אזרחי ישראל הנאמנים למסורת ישראל. תחנה שמורכבת גם ממימון ציבורי וגם מהון אנושי של צה"ל. האם תנועת נאמני תורה ועבודה עתרה אי פעם כלפיהם למשרד הביטחון? נראה שאם היתה שם תכנית של רב והוא היה אומר משהו שלא מתאים להשקפתם הפרוגרסיבית – או אז, גם גלי צה"ל היה זוכה לעתירה עם חבילת נהי ובכי תקשורתי.

וכמובן איך לא, מעלה מר שטח את טענותיו כלפי הרב הראשי לישראל הראשון לציון מרן הגר"י יוסף שתועד במהלך הצבעתו. נראה כי אין צורך להתאמץ מכדי להבין שחלק מהותי מפעילותן של תנועות כגון נאמני תורה ועבודה הוא להכפיש את הרב הראשי ומוסד הרבנות שהוקם ופועל לאורו של מרן הראי"ה קוק.
 

אין זה פלא שאלו מטרותיהם כשמדובר בתנועה שמומנה עד לאחרונה על ידי הקרן החדשה לישראל, הקרן החדשה כידוע ממנת גם את המרכז הרפורמי לדת ומדינה, בצלם, שתיל. הקרן החדשה, זו שהעניקה עד לא מזמן תקציב תנועת נאמני תורה ועבודה מצהירה באתרה הרשמי כי היא אינה תתמוך בארגון התומך "בהמשך השלטון הישראלי בשטחים שנכבשו ב-67' ובהתנחלויות" כלשונם. האם תנועת נאמני תורה ועבודה נגד המשך מפעל ההתנחלויות? שאלת אגב שאולי תסייע לשפוך אור על התמיכה הציבורית, אם קיימת, בקרב הציבורי הציוני דתי, מתוכו היא מבקשת לפעול.

הניסיון לכפות עמדה אחת באופן המכפיש את מחזיקי הדעה השניה הוא נלוז ובזוי

במשך שנים על גבי שנים מתקיים דיון עמוק ומשמעותי סביב סוגיית עירוב הפוליטיקה במסדרונות הרבנים. יש מרבני ישראל שתמכו ויש ששללו זאת מכל וכל. אלו ואלו דברי אלוקים חיים. אך הניסיון לכפות עמדה אחת באופן המכפיש את מחזיקי הדעה השניה הוא נלוז ובזוי.

מעבר לכך, שערו בנפשכם שמישהו במשרד הביטחון היה מתייחס ברצינות לתלונותיהם של נאמני תורה ועבודה ומנסה לנגח את ישיבות ההסדר, האם התנועה הזו היתה יכולה לסמן וי? אם הם ישיבו בשלילה, והם לבטח יגידו שלא היו רוצים בכך, נשאלת השאלה – מה מטרת המכתב הזה אם לא לצורכי יח"צ?

אותי זה לא מפתיע. תנועה שעסוקה יומם וליל בניגוח עולם הרבנות והרבנים, תנועה שמחפשת בציציות כל משפט של רב שמתפרש לא באופן הרצוי לדעתם, היא איננה נאמנה לתורה – לתורת ישראל. לתפיסתי, אין קשר בינה לבין "נאמני תורה", אלא אולי "נאמני עבודה" – נאמנים, אולי לערכי תנועת העבודה ההיסטורית שביקשה לשמר את תורת ישראל בתצורת מוזיאון מבלי יכולת לאפשר לה להצמיח השפעה אמיתית.

כל צורת ההתנהלות, העתירות והניסיון לומר לשלטון שהחברים שלנו לכיפה לא מתנהלים בסדר, הוא צדקני, נמוך ושפל.

את דבריו המכפישים והצדקניים סיים שטח ברוח הפסוק "תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם". ובכן מר שטח, תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם, תנועתך, כך אני מרגיש, קצת פחות מרבה שלום.

אפרים דוד הוא יועץ תקשורת ואסטרטגיה